Autotest – Kia Ceed (2018)
Kia Ceed is meest Europese Kia ooit
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
De nieuwe Kia Ceed is de meest Europese auto ooit van het Koreaanse merk. Hij is bedacht, ontwikkeld én gemaakt in Europa. Maar gaan ze hier met de flink vernieuwde Ceed ook scoren? We checken in het Portugese vakantieoord Faro of Kia kans van slagen heeft.
Naamswijziging Kia Ceed
De derde generatie Kia Ceed is in veel opzichten anders dan z’n twee voorgangers. Dat blijkt meteen al uit de naamswijziging: de apostrof – Cee’d – is uit de naam verdwenen. Ceed staat trouwens voor Community Europe & European Design. Uit Europa dus, voor als het je was ontgaan.
Vaarwel 3-deurs
De meesterbreinen van Kia hebben de markt in het C-segment goed bekeken en namen afscheid van de 3-deurs (want: niet populair meer), behielden de 5-deurs (want: hatchback populair) en de Ceed SW (want: wagon populair) en komen eind dit jaar nog met de Ceed Shooting Brake (want: SUV = hot).
Kia Ceed flink sportiever
Als je de Kia Ceed (5-deurs) bekijkt, zie je veel terug van Kia’s vlaggenschip: de Stinger. De vele horizontale uitlijningen aan de binnen- en buitenkant doen ‘m flink sportiever ogen dan z’n voorganger. Ook in de neus herken je de Stinger, met bijvoorbeeld de tweede wijde grills.
A post shared by AutoRAI.nl (@autorai.nl) on
Bagageruimte Kia Ceed
De Kia Ceed oogt dus sportief, maar vergis je niet: qua beenruimte is hij zowel vóór- als achterin de ruimste van het hele C-segment. Ook als je ruim 1,90 meter bent, dan is het werkelijk nog prima zitten, óók achterin. Ook de bagageruimte maakt indruk. Op dat vlak draait de Ceed zelf mee in de top van het segment.
Lane Following Assist
Op het gebied van connectiviteit voldoet de Ceed aan de standaard; denk dan aan zaken als draadloos opladen, Apple Carplay en Android Auto. Echt uniek is de Lane Following Assist, de functie die je automatisch tussen de lijnen op de snelweg houdt. Dat zat nog op geen enkele Kia en werkt uitstekend.
Zwaarder sturen
Opvallend als we gaan rijden: het sturen gaat iets ‘zwaarder’ dan we gewend zijn van Kia. De Nederlander Gert-Jan Teunis is daar als Senior Vehicle Dynamics Engineer van de Ceed verantwoordelijk voor. Hij testte de Ceed uitvoerig en zorgde met zijn aanpassingen voor een heerlijke, sportieve rijdynamiek. Binnenkort lees je het interview met hem op AutoRAI.nl. Nu kunnen we alvast melden dat de nieuwe Ceed prettig en vooral comfortabel stuurt.
Prijzen Kia Ceed
Onder de motorkap zijn de 1.4 T-GDI met 140 pk en de 1.6 CRDi met 115 pk nieuw. Beide zijn optioneel leverbaar met een DCT7 automaat met dubbele koppeling. Een handgeschakelde zesbak is standaard. Verder is de Ceed leverbaar met een 1.0 Turbo benzinemotor met 120 pk. Die is er alleen met handgeschakelde zesbak. De vanafprijzen van de nieuwe Ceed variëren van 22.595 euro voor de 1.0 T-GDi tot maximaal 30.095 euro voor de 1.6 CRDi DCT7. De Ceed Sportswagon heeft altijd een meerprijs van 1.250 euro.
Met vlag en wimpel
Alles bij elkaar zet Kia vol in op de nieuwe Ceed en in onze ogen is hij met vlag en wimpel geslaagd. Kia bewijst opnieuw dat het merk met elke nieuwe modelgeneratie flinke stappen maakt op het gebied van rijgedrag, comfort en afwerking. Op die drie zaken maakt de nieuwe Ceed veel indruk. Het is vooral weer een degelijke auto waarop weinig op of aan te merken valt. En dan te bedenken dat er nog een Mild Hybrid (met 48V batterij) en Shooting Brake komen, later dit jaar. Of er een volledig elektrische versie komt, kan Kia niet zeggen, maar dat zou zomaar de volgende in lijn kunnen zijn.