Autotest – Jeep Wrangler 2.0T Unlimited Sahara (2019)
Een echte modern classic
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Jeep Wrangler is een auto zoals die nog maar weinig gebouwd worden. Hij is vierkant en best klassiek gelijnd, komt nog altijd op vrijwel ieder terrein uit de voeten en kan nog steeds tegen een stootje. Verder is hij veelzijdiger dan je wellicht denkt. Tijd voor een rijtest!
Modern classic
De zogenaamde modern classic is bij motorfietsen best een populair segment. De looks van een klassieker, maar dan met moderne techniek. In de autowereld bestaat dit segment eigenlijk niet. Slechts een handvol modellen zijn met een vergelijkbare gedachte ontworpen.
“De Jeep Wrangler is eigenlijk een beetje een cowboy in de polder.”
Offroadtrio
Zo was er jarenlang het offroadtrio Jeep Wrangler/Land Rover Defender/Mercedes-Benz G-Klasse. Stuk voor stuk moderne auto’s met nadrukkelijke verwijzingen naar het verleden. De Defender en G-Klasse waren eigenlijk zelfs klassiekers die nog altijd van de band liepen. Inmiddels zijn al deze modellen van een volledig nieuwe generatie voorzien. Wij gaan op pad met de auto die misschien nog wel het dichtst bij het origineel is gebleven: de Jeep Wrangler.
Imposant
Als je naast de auto staat, heeft de Wrangler best iets imposants. Grote bumpers, uitstekende spatborden, veel rechte lijnen en een hoge vlakke motorkap. Best klassiek allemaal. De originele Willy’s is er nog altijd direct in te herkennen, al heeft de Jeep toch ook gewoon een moderne uitstraling.
Zitcomfort
Eenmaal achter het stuur geklommen hebben we uitzicht over een lange vierkante motorkap. De zitpositie is wat rechtop vergeleken met de gemiddelde auto, maar het went al snel en het overige zitcomfort is gewoon goed. Zowel links als rechts zit een armsteun op de perfecte hoogte. Ook achterin is er nog ruimte zat en zitten we met circa 1,80 m lengte prima ‘achter onszelf’.
Blokken piepschuim
De binnenkant van het afneembare dak ziet eruit alsof het is gemaakt van blokken piepschuim, maar in de rest van het interieur zijn materiaalkeuze en afwerking dik in orde. Van de clichés over Amerikaanse interieurkwaliteit is niets meer terug te vinden, alles voldoet aan de eisen van de verwende Europese consument. Toch is alles ook robuust uitgevoerd. Ook handig: vooral de voetenruimtes zijn voorzien van eenvoudig te reinigen materialen. Instappen met modderlaarzen hoeft dus geen probleem te zijn.
“Ter indicatie: je zit net zo hoog als in een Mercedes-Benz Sprinter.”
Vrachtwagen
Door het vierkante dashboard in combinatie met de rechtopstaande voorruit en de hoge zit heb je haast het idee in een kleine vrachtwagen te zitten. Ter indicatie: je zit net zo hoog als in een Mercedes-Benz Sprinter en dat is een grote bestelbus. Offroaders hebben op asfalt nog wel eens een wat bonkig of vaag weggedrag, maar niets daarvan geldt voor de Wrangler. Hij rijdt als een gewone personenauto, met een fijn stuurgevoel en een goede verwerking van oneffenheden in het wegdek.
Rustig cruisen
Al snel is duidelijk dat de Jeep vooral houdt van een rustige rijstijl. Het is een cruiser, geen sprinter. Hij kan best vlot zijn hoor, maar daar moet je wat meer op aandringen en dan laat de motor ook duidelijk horen dat hij aan het werk moet. Sowieso hoor je de motor wat meer dan in de gemiddelde moderne auto, maar bij een auto als de Wrangler mag dat best.
“Op het asfalt is de Wrangler vooral een fijne cruiser.”
Je ‘vergeet’ het formaat
Het zal ook geen verrassing zijn dat de Wrangler zich niet direct leent voor snel bochtenwerk. Toch moet gezegd worden dat je verrassend weinig merkt van de hoge carrosserie en rijhoogte. Ook de zijdelingse steun van de stoelen is prima in orde. Al met al ‘vergeet’ je het formaat van de auto tijdens het rijden al snel.
Rustig rijden heeft de voorkeur
Een kruissnelheid van 130 km/u is prima mogelijk, al doet de Wrangler het bij voorkeur vrij rustig aan om die te bereiken. Op dat tempo is ook het windgeruis rond de vierkante carrosserie nadrukkelijk aanwezig. Een vaartje van net boven de 100 km/h heeft eigenlijk al snel onze voorkeur. Kortom: op het asfalt is de Wrangler vooral een fijne cruiser.
Offroad
Hoewel de gemiddelde Nederlander zelden het asfalt verlaat, gebruiken Wrangler-rijders hun auto nog wel eens waar hij ook voor bedoeld is: de gebaande paden verlaten. We kunnen concluderen dat de Wrangler in het terrein nog altijd uitstekend zijn mannetje staat, ook als je zelf wat minder ervaren bent wat betreft off-roaden.
“Hij trekt zich probleemloos los en ploetert moeiteloos verder.”
Modderbad
De eerste uitdaging is een tot modderbad met diepe sporen verworden onverharde landweg. De sporen zijn zodanig diep dat de Wrangler met alleen achterwielaandrijving vastloopt. Wordt de vierwielaandrijving ingeschakeld, dan trekt hij zich probleemloos los en ploetert hij moeiteloos verder. Later blijkt ook een steile helling met los zand evenmin een probleem.
Vertrouwen
De Wrangler geeft je al snel het vertrouwen dat je die ene nog steilere helling ook echt wel kunt bedwingen. Die berg met dat behoorlijk zijwaarts hellende pad kom je ook wel over en zullen we het volgende rondje die nog diepere plas nemen? Het is haast verslavend. Terug in het gewone verkeer wordt iedere prutberm langs de weg een verleiding om eens lekker doorheen te baggeren.
“Grappig: in de navigatie is het autootje dat over de kaart rijdt daadwerkelijk een Jeep Wrangler.”
Trail Rating 8
Je zou er haast een oude slogan van Land Rover bij kunnen halen: als er een plek is waar de Wrangler niet kan komen, is het omdat die plek niet bestaat. Voor de kenners: de Wrangler heeft Trail Rating 8. Verder heeft het infotainment een speciaal offroadmenu, waarin je zaken als je actuele stuuruitslag en hellingshoeken in de gaten kunt houden, net als bijvoorbeeld de temperatuur van de belangrijkste technische componenten. Ook grappig: in de navigatie is het autootje dat over de kaart rijdt daadwerkelijk een Jeep Wrangler.
Waardering
Het is trouwens ook te merken dat de Jeep de aandacht trekt. Geregeld krijgen we geïnteresseerde blikken toegeworpen en meerdere keren werd door omstanders zelfs spontaan waardering voor de Wrangler uitgesproken. De Wrangler mag dan een ‘dikke SUV’ zijn, het is er wel eentje die blijkbaar de nodige sympathie weet op te wekken.
“Omstanders spreken spontaan waardering uit voor de Wrangler.”
Praktisch
Dan nog enkele praktische zaken. Bij krap fileparkeren moet je even denken om de zijwaarts openende achterklep, al heeft die eigenlijk niet voor lastige situaties gezorgd. In de bagageruimte nemen de wielkasten en de buizen van de rolkooi wel de nodige ruimte in, maar dan nog blijft er ruimschoots genoeg ruimte over, namelijk 548 officiële liters.
Vooral hoog
Ondanks de lengte van zo’n 4,8 meter hebben we overigens geen enkele parkeerproblemen ondervonden. De Wrangler is dan ook vooral groot in de hoogte. Laten we eerlijk zijn: een gangbaar model als een Volkswagen Passat is ook zo’n 4,8 meter lang en daarbij hoor je ook nooit iemand over het formaat. Zowel in de hoogte als breedte meet de Wrangler zo’n 1,80 meter, dus dat valt eigenlijk ook nog wel mee.
“De Wrangler is vooral groot in de hoogte.”
Het dak eraf
De Wrangler ziet eruit als een gesloten auto, maar stiekem is het eigenlijk een cabriolet met hardtop. Het dakje boven de voorstoelen is te verwijderen, net als de achterste zijruiten. Het is slechts een kwestie van een paar hendels omhalen en/of schroeven losdraaien. Wie echt enthousiast is, kan ook het gehele dak van de auto tillen, al is dat iets minder snel gedaan. En als je toch bezig bent, waarom haal je dan niet meteen ook de portieren eruit?
Metamorfose
Al met al is van de Wrangler met relatief eenvoudige ingrepen een erg luchtige offroader te maken. Mede door het gure weer waren we niet in de gelegenheid om het in de praktijk uit te proberen, maar de metamorfose zou in 20 minuten achter de rug moeten zijn.
“Een gemiddeld verbruik van 1 op 11,2, dat is beter dan de fabrieksopgave.”
Zuinig?
De 200 kW (272 pk) sterke 2.0-liter viercilinder turbobenzinemotor zette in onze testweek een gemiddeld verbruik neer van 1 op 11,2. Aan de ene kant niet slecht voor een offroader als dit, maar voor een moderne auto blijft het niet bijzonder zuinig. Aan de andere kant: zo lang je op het asfalt blijft, hebben we het officiële verbruik van 1 op 11,1 dus zelfs iets overtroffen, zonder daar moeite voor te doen. Bovendien viel het verbruik bij het offroad rijden ons wel reuze mee: het gemiddelde lag daarbij op 1 op 10.
Uitrusting
De Wrangler is standaard al behoorlijk luxe uitgerust, met onder meer automatische airco, keyless entry, uitgebreid infotainment en het Alpine Premium audiosysteem dat voor een mooi geluid zorgt. Ook de treeplanken en overige visuele aankleding die je op de foto’s ziet zijn standaard. De enige opties op de testauto zijn de mooie blauwe lakkleur en het Launch Pack. Daarmee heeft de Wrangler ook lederen bekleding, voorstoelverwarming en extra geluiddempende hemelbekleding.
“De Wrangler is standaard al behoorlijk luxe uitgerust.”
Rijhulp
Wat rijhulpsystemen betreft moet je het doen met Hill Start Control, cruise control, dodehoekdetectie en parkeersensoren met achteruitrijcamera. Actieve veiligheidssystemen zoals rijstrookbegeleiding of een noodremassistent zijn er niet. Daar tilt de EuroNCAP zwaar aan en dat verklaart voor een groot deel de lagere NCAP-score. Aan de andere kant vonden wij het juist wel fijn om weer eens een testauto te rijden die zich niet overal tegenaan bemoeit.
Prijzen
Een wat minder leuk hoofdstuk: de prijzen. In Nederland is de Wrangler te koop vanaf 87.740 euro, met de door ons gereden 2.0T-motor onder de kap. Voeg je de opties van ons testexemplaar toe, dan wordt dat 90.785 euro. Best een stevig bedrag. Extra zuur is dat de testauto zonder belastingen 48.400 euro kost… Aan dat prijsverschil kan Jeep niet zo veel doen, maar je zal het toch voor de auto af moeten rekenen. Op grijs kenteken is de Wrangler trouwens leverbaar vanaf 50.152 euro, maar dan moet je wel de achterbank missen. De garantie is bij Jeep langer dan gemiddeld: vijf jaar en dat is kilometervrij.
LEES OOK: Grijs kenteken, dit moet je weten
Het rijk alleen?
‘Uniek in zijn klasse’ is een veelgebruikte marketingterm, maar voor de Wrangler is het ook daadwerkelijk van toepassing. In zekere zin zou je zelfs kunnen zeggen dat de Jeep Wrangler het rijk alleen heeft. Het is weliswaar een van de vele SUV’s op de markt, maar wel een met een heel eigen invulling van het concept.
Defender
Bij directe concurrenten denken we natuurlijk aan de Mercedes-Benz G-Klasse en Land Rover Defender. De laatste Defender werd nog met een vergelijkbare overtuiging gebouwd, maar het nieuwe model dat volgend jaar op de markt komt maakt een duidelijke overstap naar veel meer luxe. Voor de G-Klasse geldt dat al langer.
“De Jeep Wrangler heeft eigenlijk het rijk alleen.”
Jimny
Daarmee hebben deze auto’s toch een andere insteek dan de Wrangler, die nog altijd in de eerste plaats robuust is en gebouwd voor in het terrein. Een van de weinige andere ‘modern classics’ voor offroadgebruik is de Suzuki Jimny, maar dan praat je ook gelijk over een hele andere prijsklasse.
Cowboy in de polder?
De Jeep Wrangler is eigenlijk een beetje een cowboy in de polder. In meerdere opzichten is de auto eigenlijk niet bedoeld voor de Nederlandse wegen, om over het belastingklimaat nog maar te zwijgen. Maar toch, als je je over de aanschafprijs heen kunt zetten, dan blijft de Wrangler gewoon een goede auto. Ja, in praktisch opzicht doe je wat concessies ten opzichte van de gemiddelde moderne SUV, maar in veel mindere mate dan we vooraf hadden verwacht. Bovendien, als je in de markt bent voor een Wrangler, was je waarschijnlijk toch al niet rationeel lijstjes aan het afstrepen.
“Als je je over de aanschafprijs heen kunt zetten, dan blijft de Wrangler gewoon een goede auto.”
Met je hart
Nee, de Wrangler koop je niet direct met je verstand, maar zeker wel met het hart. Het is een stoere auto die je comfortabel brengt waar je moet zijn, zelfs als daar geen wegen naartoe leiden. Je onderscheidt je van de massa en als je wilt, kom je ook naast het asfalt nog goed uit de voeten. Ja, hij oogt wat lomp en vierkant, maar stiekem vinden we het juist wel fijn dat dat soort auto’s er ook nog zijn. De kosten blijven jammer, maar verder… waar kunnen we tekenen?