Autotest – Jeep Renegade 1.0 MultiAir (2018)
Eerste Jeep met een driecilinder is best heel wat mans
In Italië hebben we kort kennis kunnen maken met de vernieuwde Jeep Renegade. Het uiterlijk is op detail aangepakt. Compleet nieuw zijn de 1,0- en 1,3-liter benzinemotoren.
Flitsbezoek
De kennismaking met de vernieuwde Jeep Renegade was er eentje van de categorie kort en krachtig. Het was een compact programma voor een compacte auto. Een flitsbezoek van vier uur om te rijden met de 1.0 MultiAir van 120 pk en een 1.3 MultiAir van 150 pk. De eerste heeft drie cilinders, de tweede vier. Deze is er ook met 180 pk, maar die versie stond bij de korte kennismaking niet ter beschikking. Gebleven zijn de diesels 1.6 MultiJet van 120 pk en 2.0 MultiJet van 140 en 170 pk.
Het land van Risotto
Plaats van handeling is tussen de rijstvelden (voor de Italiaanse risotto) in de Povlakte ten zuidwesten van Milaan. Daar ligt bij het dorpje Balocco het testcircuit van het Fiat-concern waartoe het van origine Amerikaanse merk Jeep behoort. Het is hier waar we achter het stuur kruipen van de Renegade en wel de 1.0 MultiAir: benieuwd als we zijn naar de eerste Jeep met een driecilindermotor van 1,0-liter.
Petieterig?
Deze 1.0 MultiAir is eigenlijk heel petieterig als je beseft dat het merk tientallen jaren geleden vooral modellen met zes- en achtcilinders verkocht. En ook een groot contrast met de huidige Goliath: de Grand Cherokee Trackhawk met een V8 van 6,2 liter en 700 pk. De driecilinder levert genoeg kracht voor de Jeep Renegade. Dat zit hem vooral in de flinke trekkracht (190 Nm koppel) bij lage toeren dankzij de turbo.
Dubbel plezier
Vooral in stadsverkeer en landelijke weggetjes voelt de Renegade 1.0 MultiAir fijn aan. Het stuurt direct en ligt stabiel op de weg. De driecilinder is in zijn element, reageert gretig op het gas en je hoort hem lekker snorren op de achtergrond bij het optrekken. Doortrekken naar hogere toeren is verleidelijk, maar je wint er niets mee. De acceleratiekracht neemt niet toe, het verbruik wel. Dus hou het toerental laag en je hebt dubbel plezier.
Jeep Renegade 1.3 energieker
Overigens, de Jeep Renegade rijdt verrassend stabiel bij hogere snelheden. Op de Italiaanse Autostrada met een gangetje van 130 km/uur en meer geeft hij hoegenaamd geen krimp, ook niet bij wat zijdelingse windvlagen. Terwijl je door de hoekige vorm eigenlijk anders zou verwachten. De 1,0-liter heeft dan overigens niet heel veel meer reserves. Dan is de 1.3 MultiAir met zijn 150 pk en 270 Nm aan koppel net een tikkeltje energieker en de betere keuze als je met meer mensen en bagage op stap gaat of wel eens wat wil trekken.
Voor de offroaders…
De meeste kopers van de Jeep Renegade komen wellicht nooit in het terrein. Voor hen is een versie met enkel voorwielaandrijving prima. Voor de serieuze offroaders heeft Jeep de 1.3 met 180 pk, negentraps automaat en vierwielaandrijving: Jeep Active Drive of Jeep Active Drive Low met lage gearing. Via een Selec-Terrain draaiknop kun je kiezen uit vier rijmodi. In de stand -auto- zijn alleen de voorwielen aangedreven en schakelt de achterwielaandrijving bij als de voorwielen slippen. Bij de rijmodi Snow, Sand en Mud zijn altijd alle wielen aangedreven. Selec-Terrain verdeelt de aandrijfkracht over de wielen voor zoveel mogelijk grip.
Renegade Trailhawk
De ultieme offroader is de uitvoering Renegade Trailhawk. Met de extra rijmodus Rock en de naar 210 millimeter vergrote bodemvrijheid overwint deze Jeep steile hellingen met losse stenen en diepe kuilen.
Zoals eerder gesteld, de uiterlijke wijzigingen zijn bescheiden. Aan de voorzijde is de bumper anders gevormd, vooral bij de mistlampen. Ook nieuw zijn de led-koplampen. Het interieur is verfraaid met sterker contrasterende materialen en kleuren. Jeep claimt een betere afwerking. Bij het ontbreken van een vergelijk met de vorige generatie is dat lastig te ontdekken. Feit is dat bij het rijden geen enkel kraakje of rammeltje was te horen. Ook niet op het offroad-parcours op de testbaan van Balocco.
Levering start eind 2018
Prijzen kunnen we je niet melden, want die worden voor Nederland bekend gemaakt vlak voor de start van de levering van de nieuwe Renegade tegen het einde van dit jaar.