Autotest – Jeep Compass 4xe (2021) 240 pk maar zuinig
Stekkerhybride van Jeep
240 pk en toch zuinig, dat is de Jeep Compass 4xe plug-in hybride in een notendop. Maar een benzine- en elektromotor in een Jeep, werkt dat een beetje?
Jeep Compass 4xe test
De huidige generatie van de Jeep Compass is sinds 2017 in Nederland verkrijgbaar en van een afstandje lijkt de Compass 4xe sprekend op dit model. Toch is de Compass 4xe ten opzichte van de traditionele Compass behoorlijk gewijzigd. De Compass 4xe is namelijk een stekkerhybride.
Twee motoren
Er liggen daarom niet één maar twee motoren in de Compass: een 180 pk sterke 1,3-liter benzinemotor onder de motorkap en op de achteras een elektromotor die goed is voor 60 pk. De benzinemotor is gekoppeld aan een 6-traps automaat en het totale vermogen komt uit op 240 pk.
Zwaargewicht
Behoorlijk wat power dus, maar met een rijklaar gewicht van 1.935 kg heeft hij het ook wel nodig. Toch komt hij vrij rap van zijn plek: de sprint van 0-100 km/h neemt 7,3 seconden in beslag. Het gewicht zit hem voornamelijk in het 11,4-kWh accupakket, die je in zo’n anderhalf uur kunt opladen bij een wallbox thuis of openbare laadpaal.
Een dure laadpaal aanschaffen voor een auto met een relatief klein accupakket is wellicht wat overdreven. Jeep biedt daarom een eigen wallbox aan die je zo in het stopcontact kunt steken: de easyWallbox. Dat scheelt een hoop gedoe en hoge aansluitkosten. De easyWallbox is voorbereid op de toekomst. Je kunt hem namelijk ook gewoon op de meterkast laten aansluiten als je een hoger vermogen wilt in de toekomst, als je bijvoorbeeld overstapt naar een volledig elektrische auto.
Actieradius Jeep Compass 4xe
Op een volle accu kun je volgens de WLTP-cijfers zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Dan moet je wel heel keurig en rustig rijden. In de praktijk moet je rekenen op zo’n 35 tot 40 kilometer. Dat moet voor de meeste mensen voldoende zijn om dagelijks op en neer naar het werk te rijden. Je kunt ook op de snelweg volledig elektrisch rijden, want de benzinemotor slaat pas aan boven 130 km/u.
Blauw randje
De Compass 4xe mag dan splinternieuw zijn, aan de buitenkant is hij moeilijk te onderscheiden van de traditionele Jeep Compass. Alleen enkele logo’s verklappen dat het om de plug-in hybride variant gaat.
Zo zit er een 4xe-badge op de achterzijde en hebben de Jeep-logo’s op de voor- en achterzijde een blauw randje, evenals het Compass-logo op de zijkant. Blauw staat natuurlijk voor elektriciteit.
Easter Eggs
De Jeep Compass 4xe staat voor avontuur en plezier. Dat ze bij Jeep humor hebben valt te zien aan het aantal Easter Eggs dat op de Compass 4x zitten. Er zijn er eigenlijk te veel om op te noemen. Zo leeft er hagedis onder de ruitenwissers, het monster van Loch Ness op de achterruit en staat er op de voetsteun in morse-code “zand, sneeuw, rivieren, stenen”.
Geruisloos door de modder
Een Jeep is een Jeep, dus heeft ook de Compass 4xe vierwielaandrijving. Omdat de voor- en achterwielen door twee verschillende motoren worden aangedreven is er geen cardanas nodig. Dat scheelt gewicht.
Uiteraard is de Compass 4xe geen Jeep Wrangler, maar hij heeft wel 4WD Lock, 4WD Low, Hill Decent Control en een hele rits aan offroad-rijmodi. Hierdoor komt de 4xe op plekken waar de meeste crossover SUV’s direct vast komen te staan.
Zodra je de weg verlaat zorgt de elektromotor voor een bijzondere ervaring. In alle rust en stilte kun je van de natuur genieten. Offroaden zonder motorgeluid en uitlaatgassen is zeker geen achteruitgang. Bovendien is het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor erg beheersbaar, waardoor je op lage snelheid veel controle hebt over de auto. En uiteraard staat de benzinemotor altijd klaar als hij nodig is.
Echte offroad-liefhebbers moeten overigens niet voor luxe S-uitvoering gaan die wij testen. De Trailhawk uitvoering is goedkoper en beschikt over 17-inch wielen met terreinbanden, bodembeschermplaten en een Jeep Selec-Terrain systeem met nog meer rijmodi.
Rijervaring
De Compass 4xe heeft drie rijstanden: Hybrid, Electric en E-Save. De auto start in de hybrid-modus en maakt dan gebruik van beide motoren. Als het accupakket voldoende is opgeladen kun je op de Electric-knop drukken om volledig elektrische te rijden.
Je merkt direct als de elektromotor al het werk doet. De acceleratie is lineair en je hoort alleen nog het geruis van de wind. Ook op de snelweg heb je voldoende aan de elektromotor. De rijervaring is bijzonder prettig. Het onderstel vang alle oneffenheden in de weg op en de auto zweeft over het asfalt.
Regeneratief remmen
In het middenconsole zit een knop die je kunt indrukken als je regeneratief wilt remmen. Zo kun je energie die vrijkomt bij het remmen opslaan in het accupakket. De knop zit helaas niet echt in het zicht van de bestuurder, waardoor het risico ontstaat dat hij niet vaak benut wordt.
De benzinemotor kan het accupakket ook opladen. Zo weet je zeker dat je op een later moment kunt overschakelen naar de volledig elektrische stand. Hiervoor moet je de E-Save functie gebruiken. Dan maakt de auto enkel gebruik van de benzinemotor en blijft de accu vol.
Prijzen Jeep Compass 4xe
De Jeep Compass 4xe heeft een vanafprijs van 46.490 euro. Dan krijg je de Limited Business uitvoering met 190 pk. Aan de stoere 240 pk sterke Trailhawk uitvoering hangt een prijskaartje van 46.990 euro. De door ons geteste luxe S-uitvoering is er vanaf 47.990 euro.