
Autotest – Is de Toyota GR Supra (2019) een voltreffer?
Een nieuwe Supra in deze tijd is héél bijzonder
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

The Legend Returns. Die woorden gebruikt Toyota voor de introductie van de compleet nieuwe Supra. Of pardon: GR Supra zoals de sportcoupé tegenwoordig heet. GR staat dan voor Gazoo Racing, de sportieve afdeling van Toyota. Valt er dagelijks te leven met deze dik 80.000 euro kostende Toyota GR Supra? En hoe rijdt deze sportcoupé? Tijd om in te stappen en meters te maken.
Fotografie: Noël van Bilsen Photo & Video
Genieten van de mooie dingen
Dat Toyota een nieuwe Supra uitbrengt is heel bijzonder, helemaal in deze tijd waarin we steeds spaarzamer willen zijn met energie en fabrikanten flink onder druk worden gezet om alle CO2-doelstellingen te halen. Alles moet zuiniger, elektrisch is hip en het milieu wordt steeds belangrijker. Terecht ook natuurlijk, maar ruimte om te genieten van de mooie dingen in het leven moet ook blijven bestaan.
Op pad met de nieuwe Toyota GR Supra (2019) – AutoRAI TV
Finger lickin’ good?
Dat vindt Toyota-topman Akio Toyoda ook. Hij is een autoliefhebber in hart en nieren en deed er alles aan om een nieuwe Supra mogelijk te maken. Dat het gelukt is, weet inmiddels de hele wereld. De nieuwe Toyota GR Supra wordt overigens wel met gemengde gevoelens ontvangen in het Supra-wereldje. De ene persoon vindt hem finger lickin’ good, terwijl iemand anders hem te veel ‘BMW’ vindt.
Samenwerking met BMW
Hoe zit dat dan? Simpel: Toyota heeft voor deze GR Supra samengewerkt met BMW. BMW ontwikkelde op zijn beurt de nieuwe Z4 Roadster met softtop en Toyota ging aan de slag met de GR Supra als sportcoupé. Beide modellen delen het platform en technische componenten. De krachtbron in de GR Supra – 3,0-liter zes-in-lijn turbobenzinemotor – wordt ook gebruikt in de BMW Z4 M40i. Dat de GR Supra technologie van BMW aan boord heeft, kan Toyota perfect verbloemen aan de buitenkant.
“De nieuwe Toyota GR Supra wordt met gemengde gevoelens ontvangen.”
Nekkendraaier
Qua design wijkt de GR Supra heel sterk af van die BMW. De BMW Z4 Roadster heeft scherpe lijnen, de GR Supra oogt wulps, sportief en sierlijk. Vanuit elke hoek oogt de GR Supra bijzonder. Het is een nekkendraaier, óók in deze bescheiden zilveren kleur. Niet alle elementen zijn écht. De sleuven in de motorkap zijn bijvoorbeeld fake, net als de ‘roosters’ op de deuren. Ook die zitten er voor de sier. Maar er staat wel wat. Parkeer de Z4 Roadster naast deze nieuwe GR Supra en de Toyota krijgt gegarandeerd de meeste aandacht. Ook vanuit de cockpit heb je een machtig uitzicht over die langgerekte, iets bol lopende motorkap.
“Het is een nekkendraaier, óók in deze bescheiden zilveren kleur.”
Beste infotainmentsysteem ooit
En nu we toch in het interieur zitten: daar heeft Toyota minder kunnen verbergen dat de GR Supra componenten met de Z4 Roadster gebruikt. Veel onderdelen zijn van BMW afkomstig, zoals de bedieningselementen, het stuurwiel, de pook en het infotainmentsysteem. Over dat laatste gesproken: de GR Supra heeft het beste infotainmentsysteem ooit voor een Toyota, met dank aan BMW. De bediening is top, zowel met spraak als met de iDrive-draaiselectieknop. Het stuurwiel van de GR Supra oogt vooral heel erg ‘in your face’ met een in onze optiek te groot uitgevallen hart. Een slanker stuurwiel met smalle spaken en een kleiner hart zou een hele verbetering zijn. Het stuurwiel van de Toyota GT86 – die sinds juli 2019 niet meer wordt geleverd in Nederland – zou een betere keuze zijn geweest.









Geen BMW-gevoel
Ondanks die toeters en bellen van BMW installeert Toyota wel een heel eigen instrumentencluster met een fraai digitaal display met centraal de toerenteller. Dit display is goed afleesbaar, ook als de zon erop schijnt. Weet je wat grappig is: je hebt tijdens het rijden in deze GR Supra nooit een BMW-gevoel. Althans, wij niet. En dat komt puur doordat je vanuit elk perspectief – of dat nu via de zijspiegels, de binnenspiegel of de voorruit is – ziet dat je in een GR Supra rijdt. Het uitzicht op de wulpse heupen is fantastisch, de voorste zijschermen zijn lekker dik aangezet en via de achterruit kijk je uit op de geïntegreerde ‘ducktail’. Dit is met recht de meest sexy Toyota in jaren. En dat merken ook omstanders die maar wat graag een foto maken van deze GR Supra. Het is echt een postercar.
“Dit is met recht de meest sexy Toyota in jaren.”
Kopstoot
Toffe looks dus, een uitstekende bouwkwaliteit van het interieur en fijne kuipstoelen. Let wel even op tijdens het instappen, want de schuin aflopende daklijn resulteert in een krappere instap. Een keer of twee gaven we het dak per ongeluk een ‘kopstoot’ tijdens het instappen. Als je eenmaal de startknop hebt ingedrukt, dan weet je ook direct dat de GR Supra over een krachtige motor beschikt. Wat een fantastische sound komt er uit de twee vuistdikke uitlaten. Een lekker diepe, volle en ook hese klank met geroffel als finishing touch. Well done Toyota.
“Wat een fantastische sound komt er uit de twee vuistdikke uitlaten.”
Veel koppel
De 3.0 Turbo zespitter levert 340 pk (250 kW) bij 5.000 toeren per minuut en maximaal 500 Nm aan trekkracht tussen 1.350 en 4.700 toeren per minuut. Doorhalen tot 6.000 toeren heeft daardoor geen enkele zin, behalve als je van het geluid wilt genieten. Voor de maximale acceleratie schakel je al rond 5.000 toeren naar het volgende verzet om vervolgens weer een stevige push in de rug te krijgen. Een snelheid van 200+ km/u staat al na enkele seconden op de klok. De achttraps automaat schakelt voortreffelijk.
Lekker swingen
En hoe snel is de 1.570 kilogram zware GR Supra dan? Nou, hij sprint in 4,3 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. De Toyota voelt ongelofelijk wendbaar. Dat komt onder meer door de korte wielbasis – die zelfs korter is dan die van de GT86 – en de vrij stevige spoorbreedtes. Dankzij een gewichtsverdeling van 50/50 heb je maximale controle, ook als je de grenzen opzoekt. Zelfs met uitgeschakeld ESP blijft zo’n GR Supra heel controleerbaar. Indien het achterwerk uitbreekt, volstaat een simpele stuurcorrectie om de boel weer in het gareel te krijgen. Uiteraard moet je wel weten wat je doet, want dankzij het stevige koppel van 500 Nm komt er in één keer veel power op die achterwielen te staan. Dat resulteert bij volgas dan weer in een ‘swingende’ achterkant.
De prijs, want wat kost zo’n GR Supra?
Genoeg over de prestaties. Want wat moet zo’n Toyota GR Supra eigenlijk kosten? Zijn voorganger – gebouwd van 1993 tot 2002 en uitgerust met een 3.0i Twin Turbo zes-in-lijn – stond op 13 november 1993 in de Nederlandse prijslijsten voor 177.355 gulden. Omgerekend naar euro’s is dat ongeveer 80.000 euro. Voor de nieuwe Toyota GR Supra ben je op z’n minst 81.995 euro kwijt. Je krijgt dan de 3.0 Legend met sportstoelen afgewerkt met alcantara, 19-inch lichtmetaal, navigatie en meer. De Legend Premium – die 84.495 euro kost – heeft als extra’s zwarte lederen bekleding, een JBL Premium audiosysteem met 12 speakers, een head-up display (erg handig overigens) en een draadloze telefoonoplader. De BMW Z4 M40i kost minimaal 82.233 euro.
“De GR Supra lijkt het qua sexappeal te winnen van de BMW.”
Volbloed sportcoupé
Welke auto de voorkeur heeft moet je helemaal zelf bepalen. De BMW Z4 Roadster is zoals de naam al doet vermoeden een open auto met softtop. De Toyota GR Supra is een volbloed sportcoupé die ook stijver aanvoelt. Wat dat betreft is het knap dat beide merken een eigen draai hebben gegeven aan het platform waarop de auto’s worden gebouwd. Als we omstanders moeten geloven lijkt de GR Supra het qua sexappeal te winnen van de BMW. Wat je van het interieur vindt, bepaal je helemaal zelf.
GRoots
Feit is dat we blij mogen zijn met het feit dat Toyota weer een Supra in de showroom heeft staan, want zonder BMW had die GR Supra nooit bestaan. In zo’n samenwerking moet je altijd compromissen sluiten, bijvoorbeeld voor het interieur. Allemaal niet erg, want het eindresultaat bij Toyota is een super sturende volbloed sportcoupé met sensuele looks, lekker veel power en een fantastische wegligging. GR staat wat dat betreft ook een beetje voor GRoots.


























