Autotest – Ford Explorer Plug-in Hybrid (2020)
Grootse maar zuinige comeback
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Na zo’n twintig jaar maakt de Explorer een comeback op de Nederlandse markt. De auto is een stuk gegroeid, maar dankzij de nieuwe plug-in hybride-uitvoering ook veel zuiniger. Hoe efficiënt is het vlaggenschip precies?
Populair
Met de eerste Explorer uit 1990 stond Ford aan de wieg van de ‘SUV craze’ in de Verenigde Staten. Het is daar ook altijd een van de populairste SUV-modellen gebleken. In Europa is dat een ander verhaal. Tot nu toe heeft de Explorer slechts in enkele landen in de officiële verkooplijsten gestaan. In Nederland werd bijvoorbeeld alleen de tweede generatie uit 1995 officieel geleverd.
Speciaal voor Europa
Nu SUV’s ook in Europa steeds populairder worden, vindt Ford het tijd voor een comeback. En hoe. De Explorer is voor het eerst in alle Europese landen officieel leverbaar. Omdat het verbruik van een auto in Europa een belangrijke factor is, ontwikkelde men zelfs speciaal voor ons continent een plug-in hybrideversie.
Gegroeid
Met een lengte van 4,8 meter en een breedte van 1,8 meter was het model uit 1995 al geen kleine jongen. Maar net als zo veel auto’s is ook de Explorer in de loop der jaren gegroeid. Het nieuwe model meet vrijwel exact vijf bij twee meter. Alleen de hoogte is gelijk gebleven: zowel in 1995 als nu is de Explorer iets meer dan 1,70 meter hoog.
Materiaal en afwerking
Gelukkig is de Explorer ook gegroeid in figuurlijke zin. Hij is een stuk volwassener geworden. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn inmiddels volledig op het niveau dat de Europese consument verwacht. Daarmee zit de Explorer keurig op een lijn met het overige Ford-modellenaanbod.
Ruimte, ruimte, ruimte
De grote buitenmaten zorgen ook voor een zeer ruim interieur. Voorin heb je alle ruimte en met een lengte van 1,80 meter kunnen we probleemloos ‘achter onszelf’ op de achterbank plaatsnemen. We hebben auto’s gezien die voorin krapper waren dan de Explorer op de achterbank is…
Derde zitrij
Zelfs de standaard derde zitrij biedt genoeg ruimte voor een volwassene. Het is wel even klimmen om er te komen, maar eenmaal plaatsgenomen hebben we over beenruimte niets te klagen. Wel heb je daar een vrij hoge vloer, dus je voeten staan wat hoog waardoor de zitting je benen niet meer ondersteunt. Ook moet je op de derde zitrij echt niet langer zijn dan 1,80 meter, want ons hoofd raakt het dak al wel. Kinderen zullen helemaal achterin nog steeds alle ruimte hebben en daar is de derde zitrij uiteindelijk ook precies voor bedoeld.
Nog meer ruimte
Achter de derde zitrij past nog steeds een respectabele 330 liter aan bagage. Heb je die extra zitplaatsen niet nodig? De derde zitrij is heel eenvoudig met een druk op de knop elektrisch in te klappen. Dan ontstaat een zee aan bagageruimte: je raakt hier maar liefst 1.137 liter in kwijt. Klap je ook de gewone achterbank in, dan past er zelfs 2.274 liter aan bagage achterin. Dat zijn bestelautocijfers!
Trekken maar!
Andere cijfers die bij dit soort auto’s belangrijk zijn: het trekgewicht. Er mag maar liefst 2,5 ton aan de haak, dus op dat gebied heb je niet snel iets te klagen. Het systeemkoppel bedraagt een stevige 825 Nm, dus dat gewicht krijgt hij wel van zijn plek. De Explorer is bovendien zijn oorsprong als luxe terreinwagen niet vergeten. Hij heeft nog altijd permanente vierwielaandrijving, waardoor hij zelfs met zware belading op iedere ondergrond uit de voeten kan. Je moet het wel heel bont maken wil je hem op ruw terrein vastrijden.
Verder heeft de Explorer een speciale rijmodus voor rijden met (zware) aanhangers. Alle rijhulpsystemen zijn er dan op gericht om het rijden met een flinke aanhanger zo veilig en comfortabel mogelijk te maken. Denk aan assistentie bij het achteruitrijden, maar ook wordt op hogere snelheden het slingeren van de aanhanger tegengegaan.
Motor en prestaties
De basis van de aandrijflijn wordt gevormd door een 3.0-liter V6 met een vermogen van 363 pk. Zoals gezegd wordt de V6 speciaal voor Europa gecombineerd met hybridetechniek. Dat levert een systeemvermogen op van maar liefst 457 pk. Dat is zelfs iets krachtiger dan de huidige F-150 Raptor! Zet je alles op scherp met de Sport-modus, dan bereikt de Explorer in 6,0 seconden de 100 km/u en stoomt hij door tot 230 km/u. De V6 wordt in de Explorer altijd gekoppeld aan een comfortabele tientrapsautomaat.
Verbruik
Laad je de auto steeds keurig op wanneer het kan, dan moet volgens de WLTP-cyclus een verbruik van 1 op 32,3 mogelijk zijn. Rij je uitsluitend op de brandstofmotor, dan rijdt de Explorer officieel grofweg 1 op 10. In de praktijk zit je daar dus ergens tussenin. Het zijn hoe dan ook nette waarden, zeker voor zo’n mastodont met ruim 450 pk en een fors wagengewicht.
EV-modi
Zoals gebruikelijk heeft ook de Explorer meerdere EV-modi. In EV Auto kiest de Explorer zelf de ideale aandrijfvorm, in EV Now rijd je volledig elektrisch tot de stroom op is, met EV Later bewaar je de stroomvoorraad voor een later moment op de rit en met EV Charge wordt de batterij actief bijgeladen. Met EV Later en zeker EV Charge verbruik je dus iets meer brandstof, maar dan weet je wel zeker dat je later volledig elektrisch door een stadscentrum of woonwijk kunt rijden.
Volledig elektrisch
Over volledig elektrisch gesproken, er blijkt bijzonder weinig verschil te zitten tussen EV Auto en EV Later. Dat is positief. Veel plug-in hybrides schakelen in de automatische modus toch al snel de brandstofmotor bij. De Explorer blijkt ook in EV Auto het liefst altijd volledig elektrisch te rijden. De brandstofmotor kwam er pas bij toen we vlot accelereerden om in te voegen op de snelweg.
In theorie moet de Explorer 42 kilometer volledig elektrisch af kunnen leggen. Onze eerste kennismakingsrit was niet heel representatief voor gewone dagelijkse kilometers, maar we hebben toch wel de indruk dat je die 42 kilometer in de praktijk dicht moet kunnen benaderen. In ieder geval als je de snelweg vermijdt.
Rijden
Toegegeven: eenmaal achter het stuur geklommen moesten we toch even wennen aan de afmetingen. Vooral aan de hoge en optisch lange neus van de Ford. Toch duurt de gewenning maar kort, al snel kunnen we lezen en schrijven met de auto. Zowel in het sturen als het overige rijgedrag merk je bijzonder weinig van het grote formaat. Pas als je echt hard een bocht in gaat merk je het gewicht.
Comfort
Verder heerst er veel rust aan boord. Zelfs op de snelweg hoorden we nauwelijks windgeruis. Het onderstel geeft korte oneffenheden wel merkbaar door, maar het is juist prettig om nog te merken wat er onder je gebeurt. Oncomfortabel wordt het nooit. Klinkerwegen neemt hij zelfs zonder noemenswaardige trillingen.
Geen, of goed geluid
Mocht de brandstofmotor bijschakelen, dan blijft hij mooi op de achtergrond. Hoewel, bij het optrekken laat de V6 wel van zich horen. Dat is geen straf. Zeker in de Sport-modus geeft het blok een mooie brul. Ford heeft ons verzekerd dat dat echt niet via de speakers is versterkt. Over speakers gesproken, het audiosysteem komt standaard van Bang & Olufsen en telt maar liefst vijftien speakers. Optimale muziekkwaliteit gegarandeerd.
Uitrusting
Dat brengt ons bij de overige uitrusting. De Nederlandse prijslijst begint bij 77.910 euro. Een fors bedrag, maar daarvoor krijg je wel meteen het gehele uitrustingsaanbod. Alles opnoemen kan hier niet. Ga er van uit dat je vrijwel alles krijgt op gebied van luxe en assistentiesystemen dat Ford op dit moment kan leveren. Je hoeft alleen de kleur voor de Explorer nog te kiezen. Op de optielijst staan alleen nog accessoires zoals dakdragers, een trekhaak of extra vloermatten.
Concurrentie
Voor de concurrentie denkt Ford in de eerste plaats aan de ‘premium’ modellen van de andere Duitse merken, zoals de Audi Q7, BMW X5 en Mercedes-Benz GLE. Vergeet ook de Volvo XC90 T8 niet, ook een plug-in hybride. Ook een auto als de nieuwe Kia Sorento zou een geduchte concurrent kunnen worden, zeker nu die eveneens als PHEV leverbaar wordt.
Conclusie
De nieuwe Ford Explorer is een krachtige en zeer ruime auto, die mits gebruikt zoals bedoeld ook nog eens heel zuinig is. De vanafprijs klinkt fors, maar bedenk dat je standaard zo’n beetje alle mogelijke uitrusting krijgt. Bij de meeste concurrentie moet je bij dit bedrag nog beginnen met het aanvinken van leuke dingen…