Autotest – Peugeot 208 (2020) met benzinemotor, hoe goed is ie?
Op pad met de Peugeot 208 PureTech 100
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Peugeot heeft hoge verwachtingen van de nieuwe 208. Vooral van de batterij-elektrische variant – de e-208 – die in 2020 in aanmerking komt voor 8 procent bijtelling en 36.250 euro kost. Toch is 36 mille voor veel particulieren nog altijd heel veel geld voor een (eerste) elektrische auto. Daarom zullen de meeste 208’s de showroom met een benzinemotor verlaten. Dít is misschien wel de meest interessante benzineversie voor Nederland: de Peugeot 208 PureTech 100. Hoe goed is ie?
Dezelfde naam, nieuwe basis
De Peugeot 205 – een sterk nummer weet je nog? – werd opgevolgd door de 206. Die 206 werd weer afgelost door de 207 die op zijn beurt weer werd opgevolgd door de 208. En nu staat er een nieuwe B-segment hatchback van Peugeot klaar. En die heet… Nee, dus geen 209. Voor het eerst kiest Peugeot ervoor om de modelnaam 208 te handhaven. Het model is een vast onderdeel geworden binnen het Peugeot-portfolio en na al die jaren nog steeds heel populair. Dezelfde naam dus, maar wel met een compleet nieuwe basis.
“Na de 208 komt Peugeot met de… 208.”
Platform
Peugeot bouwt de nieuwe generatie 208 op het schaalbare CMP-platform van moederbedrijf Groupe PSA. CMP staat voor Common Modular Platform en vormt de basis van meer modellen, zoals de nieuwe generatie Opel Corsa. Die Corsa en de 208 delen ontzettend veel techniek met elkaar, waaronder de motoren. Peugeot levert de 208 met een 75 pk, 100 en 130 pk PureTech-benzinemotor of een BlueHDi-diesel met 100 pk. En niet te missen: de elektrische e-208 met 136 pk.
Prijzen Peugeot 208
De Peugeot 208 begint in Nederland bij 17.980 euro voor de Like, maar die is er alleen met de 75 pk sterke PureTech-benzinemotor. Wij rijden in een Peugeot 208 met het derde uitrustingsniveau: de Allure. Die is er vanaf 21.180 euro voor de 75 pk benzine. Maar geloof ons: je bent beter af met de 1.2 PureTech met 100 pk en handgeschakelde zesbak. Die kost op z’n minst 22.880 euro, niet eens zo heel veel meer.
Fijne krachtbron
De PureTech 100-motor is een fijne metgezel. We praten hier over een driecilinder turbobenzinemotor met een aangename roffel. Hij is lekker krachtig onderin, waardoor je hem schakellui kunt rijden. De handgeschakelde zesbak is een fijne partner in crime voor de PureTech 100-motor. Het bakje schakelt lekker soepel en direct. De koppeling is wel erg licht en daardoor wat lastig te doseren. Kwestie van gewenning. Wie rustig aan doet, haalt met gemak 1 op 20.
“De PureTech 100-benzinemotor is een fijne metgezel”
Waarom ideaal voor Nederland?
Natuurlijk is 130 pk altijd lekker – helemaal omdat Peugeot deze krachtbron standaard koppelt aan een achttraps automaat – maar echt nodig is het niet. Maar waarom dan? Dat komt vooral omdat de 208 in de basis sterk is afgevallen. De Peugeot 208 1.2 PureTech 75 weegt maar 955 kilogram, de 1.2 PureTech 100 komt uit op 1.065 kilogram en de 1.2 PureTech 130 EAT8 weegt 1.133 kilogram. Dat zijn gunstige gewichten voor het weggedrag, maar helemaal omdat de wegenbelasting lekker laag is.
Prestaties
De variant met 130 pk haalt een top van 208 km/u en sprint in 8,7 seconden naar 100 km/u. De 100 pk-benzine heeft 9,9 seconden nodig voor dezelfde sprint en haalt een topsnelheid van 188 km/u. Prima prestaties voor het Nederlandse verkeer. Zelfs met de 100 pk benzine heb je nog wat powerreserve, ideaal voor bijvoorbeeld een inhaalactie. Dus nee, voor het vlakke Nederland hoef je echt niet voor de 130 pk te gaan. Met 100 pk heb je meer dan genoeg power. Bovendien is de handbakversie echt leuk om te rijden, want de pook staat vrij hoog waardoor je hand er makkelijk op valt. Je hebt soms gewoon een rallygevoel.
“Met 100 pk heb je meer dan genoeg power, zelfs nog wat reserve.”
GTi, s’il vous plaît
Sterker nog: het rijgedrag van de 208 leent zich over het algemeen genomen erg goed voor een GTi-behandeling. Van zichzelf is de nieuwe Peugeot 208 al een zeer speelse en wendbare hatchback. Gooi daar een GTi-sausje overheen en je hebt een recept waar veel liefhebbers van zullen smullen. De vraag is of Peugeot zich hier met het oog op de steeds strengere emissienormen voor laat verleiden. Het past in ieder geval goed bij het karakter van de nieuwe 208.
De looks
Zijn uiterlijk sluit mooi aan op zijn speelse karakter. Noem het gerust een dik ding dankzij zijn uitgeklopte wielkasten en opvallende zwarte strip over de achterklep die de 208 optisch breder laat ogen dan hij is. Opvallend zijn ook de lichtunits, met herkenbare drie leeuwenklauwen als lichtsignatuur. In het geval van de Allure die wij rijden moet je 1.100 euro bijbetalen voor Full LED-koplampen.
“Zijn uiterlijk sluit mooi aan op zijn speelse karakter.”
Interieur met i-Cockpit
De speelsheid komt ook terug in het interieur. Het dashboarddesign oogt wellicht wat druk in de ogen van sommigen, maar de opzet is wel doordacht. Het i-Cockpit-interieurconcept is er eentje die bij je past, of niet. Het stuurwiel ligt verdraaid lekker in de hand, maar het gaat er vooral om hoe je lichaamsbouw is. Je beenlengte en de bouw van je torso zijn sterk bepalend of je de digitale klokkenwinkel wel of niet goed kunt zien. Het idee van Peugeot is dat je over het stuur naar de meters kijkt, maar dat zal niet bij iedereen zo zijn. Even proefzitten bij de dealers dus, of i-Cockpit bij je past.
“Ga even proefzitten bij de dealer of i-Cockpit bij je past.”
3D
Fraai is de 3D i-Cockpit: een digitaal instrumentarium met 3D-effect. Onder meer de snelheidsmeter is in 3D te zien. Dat hebben ze bij Peugeot erg leuk gedaan. Een compliment krijgt Peugeot ook voor de interieurafwerking. Alles zit goed in elkaar en de gebruikte materialen zijn goed. Wel gebruikt Peugeot overmatig hoogglanszwart kunststof. Op zich fraai, maar wel gevoelig voor krassen en vette vingers. De draadloze telefoonlader kost slechts 150 euro extra, altijd doen dus. En geef dan ook 300 euro uit aan verwarmbare voorstoelen. De moeite waard.
“Hoogglanszwart kunststof, op zich fraai, maar wel gevoelig voor krassen en vette vingers.”
Elektronica
De Peugeot 208 is zoals je mag verwachten van een moderne vijfdeurs B-segment hatchback te krijgen met de nieuwste veiligheidssystemen. Peugeot 208 levert hem onder meer met een actieve remassistent, verkeersbordenherkenning, (adaptieve) cruise control met instelbare snelheidsbegrenzer en een actieve rijstrookassistent. Die laatste is wellicht iets te enthousiast, waardoor er wat onrust ontstaat. Het is bijvoorbeeld nog best een opgave om door de weerstand heen te sturen als je toch van rijstrook wilt wisselen maar de auto dat geen goed idee vindt. Het reed in onze ogen prettiger met dit systeem uitgeschakeld. Alle instellingen van de auto regel je via het touchscreen. Op zich prima, maar je moet soms wel zoeken in de menu’s en dat kan tijdens het rijden zorgen voor afleiding. Geef jezelf wat tijd om vertrouwd te raken met het infotainmentsysteem, dan komt het vast goed.
“De actieve rijstrookassistent is wellicht iets te enthousiast.”
Conclusie
Très sympa, dat is de nieuwe Peugeot 208. Hij rijdt leuk, is lekker wendbaar, ziet er tof uit, is zuinig en je kan hem tegen relatief weinig geld op smaak brengen. Leuk is de standaard kleur: knalgeel! Staat hem beeldig. Het ruimte-aanbod is acceptabel, ook al is de bagageruimte ten opzichte van de vorige 208 iets gekrompen. En blijft gelukkig nog altijd genoeg ruimte over. Ook op de achterbank valt als volwassene prima te zitten. Toch wil je in de Peugeot 208 vooral achter het compacte stuurtje zitten, fantaserend over hoe leuk een 208 GTi wel niet moet zijn. Een ding is zeker: deze is al heel leuk.
Hoe goed is de Peugeot 208 (2020) met benzinemotor? – AutoRAI TV
In onderstaande video gaan we wat dieper in op de Peugeot 208 en op het infotainmentsysteem.