Autotest – Dacia Duster (2018)
Dacia Duster: SUV voor mensen die vooral hun verstand laten spreken
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Je moet goed kijken, want de nieuwe Dacia Duster lijkt erg op zijn voorganger. Toch is de Dacia Duster bijna volledig vernieuwd. Volgens de makers is de voordelige no-nonsense SUV in alle opzichten sterk verbeterd, zónder noemenswaardige prijsstijging. Zou knap zijn als dat gelukt is. We zijn benieuwd.
Dacia Duster bijzonder populair
De Dacia Duster. Wie kent hem niet? De voordelige budget-SUV is een ongekend succes. Sinds de lancering in 2010 zijn al meer dan een miljoen stuks verkocht. Het is de bestverkochte auto binnen de gehele Renault Groep waartoe Dacia behoort, en de op twee na bestverkochte SUV op de particuliere markt. Dat is natuurlijk niet voor niets.
Belangrijkste reden is de prijs. De Dacia Duster is by far de voordeligste auto in zijn klasse. Je krijgt ontzettend veel auto met bekende Renault-Nissan-techniek, met een stoere uitstraling, maar wel op de meest eenvoudige wijze. Alles is zo simpel mogelijk gehouden. Geavanceerde technologie komt niet in dit hoofdstuk voor. In het interieur worden uitsluitend goedkope materialen toegepast. Alles draait om kostenbesparing.
Maar de Duster is wel ruim en praktisch, hij kan tegen een stootje en de 4WD-versie presteert beter in het terrein dan veel SUV’s in dit segment. Het is een auto voor de rationele autokoper. Voor mensen die maling hebben aan een trendy design en de nieuwste snufjes. Voor mensen die vooral hun verstand laten spreken bij de aanschaf van een nieuwe auto.
LEES OOK: Autotest – Dacia Logan MCV TCe 90
Dacia Duster design
Voor het eerst sinds de lancering van de Dacia Duster is er nu dus een nieuwe versie. De tweede generatie zou je kunnen zeggen, die naar eigen zeggen op alle fronten sterk is verbeterd. De designers zijn geslaagd in de onmogelijke uitdaging om het uiterlijk te vernieuwen, zonder het stoere, robuuste en herkenbare design van zijn voorganger uit te wissen. Complimenten daarvoor. En de juiste keuze wat ons betreft.
Helemaal nieuw is de Duster overigens niet. Voor het chassis is immers het bestaande frame gebruikt, maar wel verbeterd qua gewicht en sterkte door het gebruik van betere staalsoorten. Ondanks dat de nieuwe Duster breder en lager op het netvlies ligt, zijn de buitenmaten ongewijzigd. Wel is de voorruit 10 cm verder naar voren en schuiner geplaatst voor net wat meer ruimte en een betere stroomlijn.
Dacia Duster interieur
Het interieur is wel rigoureus aangepakt. Het dashboard oogt mooier en moderner en maakt een veel betere kwaliteitsindruk, terwijl de meeste materiaalsoorten hetzelfde zijn gebleven. De touchscreen van het MediaNAV multimedia-/navigatiesysteem is 7,4 cm hoger geplaatst en nu veel beter afleesbaar. De bedieningsknoppen van de klimaatregeling zien er voor Dacia-begrippen zeer fraai uit en het stuurwiel is voor het eerst in hoogte én diepte verstelbaar.
Verder zijn de voorstoelen nieuw ontworpen voor betere ondersteuning en zitcomfort en de armleuningen in de deuren voelen zachter aan. De ruimte in de Dacia Duster is nog altijd top. Het nieuwe model is ietsje pietsje ruimer dan zijn voorganger, bovengemiddeld lange mensen kunnen comfortabel ‘achter zichzelf zitten’, er zijn meer opbergruimtes te vinden waaronder een grote lade onder de passagiersstoel en in de kofferbak kun je te minste 475 liter bagage kwijt. Kortom: de Duster scoort een dikke voldoende als ruime en praktische gezinsauto.
LEES OOK: Top-5 gevaarlijkste verkeerslocaties van Nederland
Dacia Duster comfort
Als we met de nieuwe Dacia Duster gaan rijden, wordt al snel duidelijk dat het comfort met sprongen vooruit is gegaan. Ten eerste is het model is aanzienlijk stiller dan zijn voorganger. Dat merk je écht. Ook op snelheden boven de 120 km/u hoor je maar weinig windgeruis en rolgeluiden.
Tevens laten het koppelingspedaal, de schakelpook en de besturing zich erg licht bedienen, en misschien wel iets té licht vanwege het gebrek aan ‘gevoel met de auto’. Maar comfortabel en ontspannen rijden met minimale inspanningen, dat zit wel goed in de nieuwe Duster. Je zou het misschien niet verwachten van een auto in deze prijsklasse, maar de Dacia Duster maakt ook een uitstekende indruk op het gebied van terreinrijden. Althans, als je kiest voor de versie met 4WD.
Terreinrijden
De Duster is primair ontwikkeld voor Oost-Europa en Zuid-Amerika, waar het asfalt doorgaans niet zo best is, waar je honderden kilometers onverharde wegen hebt en waar extreme weersomstandigheden doodnormaal zijn. Daar hebben de makers van de Duster rekening mee gehouden.
De onderhuidse Nissan-techniek is robuust. De Duster is goed bestand tegen een stootje en dankzij de ruime bodemvrijheid en bewezen 4×4-systeem met diff lock-functie presteert hij verbazingwekkend goed in het terrein, zo konden wij zelf testen. Eerlijk waar: de Dacia Duster 4WD kan véél meer dan je ooit zou verwachten van een auto in deze prijsklasse.
Dacia Duster uitvoeringen
Dacia levert de Duster vooralsnog alleen met de TCe 125 benzinemotor. Dat is een viercilinder 1,2-liter turbo met een vermogen van 92 kW (125 pk) en een trekkracht van 205 Nm. Die kennen we al langer van verschillende Renault-modellen en staat ook in de Duster garant voor een prima rijgedrag. Je hebt absoluut niet het gevoel in een budgetauto met verouderde techniek te rijden.
Een dieselversie staat niet op de planning. Wel wordt er straks een LPG-versie aan het aanbod toegevoegd.
Dacia Duster prijzen
De Dacia Duster is leverbaar vanaf 19.280 euro voor de uitvoering Essential met 2WD. De duurste versie, de 4WD Prestige, kost 25.180 euro. De nieuwe Duster is 200 tot maximaal 400 euro duurder dan zijn voorganger, terwijl we hier praten over een veel betere auto met een rijkere standaarduitrusting.
Als we dan ook de wijzigingen op het gebied van autobelastingen per 1 januari 2018 meerekenen, kun je eigenlijk niet spreken van een prijsverhoging. En dat hebben ze weer mooi voor elkaar gekregen bij Dacia. De nieuwe Duster wordt nog succesvoller dan zijn voorganger, dat kan bijna niet anders.
LEES OOK: Nieuw van Dacia: de Logan MCV Stepway