Autotest – Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 (2020)
Een brandstofverbruik van 1 op 111, een grapje zeker?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Citroën levert de C5 Aircross nu ook met plug-in hybride aandrijflijn in de vorm van de Citroën C5 Aircross Hybrid 225. Is deze SUV in de praktijk net zo zuinig als op papier? Kleine tip van de sluier: we haalden gemiddeld 1 op 111!
Wat voor hybride is de Citroën?
Steeds meer autofabrikanten elektrificeren het modellenaanbod, zo ook Citroën. Dit merk levert het grootste SUV-model, de C5 Aircross, nu ook als Hybrid. Dat is eigenlijk een wat misleidende typenaam, want de Hybrid gaat juist een stap verder dan een hybride. De C5 Aircross Hybrid is namelijk een plug-in hybride, die zijn kilometers dus ook volledig elektrisch kan afleggen.
Aandrijflijn en prestaties
De specificaties van deze plug-in hybride zijn niet verkeerd. De 1,6-liter viercilinder met een vermogen van 133 kW (181 pk) wordt ondersteund door een 80 kW (109 pk) sterke elektromotor. Het systeemvermogen komt daarmee op een stevige 165 kW (225 pk). De energie is afkomstig uit een 13,2 kWh batterijpakket.
De C5 Aircross Hybrid moet 56 kilometer volledig elektrisch af kunnen leggen. De 100 km/u is in 8,9 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 225 km/u. In volledig elektrische modus bedraagt de topsnelheid 135 km/u, nog steeds snel genoeg voor in Nederland.
Peugeot en Opel
Dit is dezelfde aandrijflijn als in de Peugeot 3008 Plug-in Hybrid en Opel Grandland X Plug-in Hybrid. De prestatiecijfers van deze auto’s wijken wel op detailniveau af, want het blijven uiteindelijk verschillende modellen. De Peugeot en Opel zijn ook leverbaar met een 300 pk sterke versie van deze aandrijflijn, Citroën vindt de 225 pk-versie met voorwielaandrijving voldoende.
Drie rijmodi
Tot zover de cijfers, hoe rijdt de auto? Er zijn drie rijmodi: Electric, Hybrid en Sport. De eigenschappen spreken voor zich: volledig elektrisch rijden, rijden met zowel de brandstof- als elektromotor en maximale prestaties. Voor onze testperiode kozen wij ervoor zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Pas wanneer de stroom echt op is, schakelt de auto automatisch over naar Hybrid.
Ook als je alleen rijdt op de elektromotor heb je over de prestaties niet te klagen. Met die 109 elektrische pk’s kom je al probleemloos mee met het overige verkeer. Sterker nog, omdat het koppel direct beschikbaar is ben je vaak als eerste weg bij het stoplicht, zelfs als je het gas-/stroompedaal rustig intrapt.
Stilte en comfort
Aan boord heerst vooral rust en stilte. Je hoort de banden wat ruisen, als je er op let een beetje wind, maar dat is het. Wanneer de brandstofmotor actief is, verandert daar niet veel aan. Bij optrekken vanuit stilstand hoor je hem wel een beetje, maar de radio overstemt dat al bij laag volume. Eenmaal op snelheid merk je eigenlijk alleen aan de weergave op het instrumentarium achter het stuur of de motor actief is.
De acceleratie is dus stil, maar vooral ook vloeiend. Ook de eventuele overgang naar Hybrid-modus merk je niet. Voor de rest rijdt de C5 Aircross PHEV hetzelfde als de ‘gewone’ modellen. Dat betekent veel comfort en een interieur waarin je het ook op lange ritten prima uithoudt. Wat dat betreft maakt Citroën zijn imago als comfortmerk helemaal waar. Over het infotainment niets te klagen. Dat biedt alle functies die je verwacht en natuurlijk is ook de smartphone met het systeem te koppelen. De navigatie waarschuwt je zelfs voor naderende hulpdiensten. Ook heeft de C5 Aircross standaard digitale radio.
Aanpasbaar instrumentarium
Dat infotainmentsysteem biedt bij de versie met stekker ook extra functies, zoals de weergave van laadpunten in het navigatiesysteem. Het digitale instrumentarium achter het stuur is naar wens in te delen. De bediening van dit instrumentarium is niet heel intuïtief, maar als je het eenmaal doorhebt wissel je eenvoudig tussen de verschillende weergaven. Wil je op de voet volgen welke aandrijflijn actief is, heb je liever duidelijk de navigatie-instructies in beeld of wil je juist zo min mogelijk informatie? Alles kan.
Actieradius C5 Hybrid in de praktijk
De officiële, volledig elektrische actieradius van de C5 Aircross Hybrid bedraagt zoals gezegd 56 kilometer. Of je dat in de praktijk haalt, hangt sterk af van hoe je de auto gebruikt. Een plug-in hybride is juist het meest zuinig in de stad, met veel afremmen en dus energieterugwinning. Veel hard optrekken en lange afstanden op hoge snelheid kosten juist veel stroom.
Praktijkvoorbeelden
Onze eerste rit met de auto is toevallig ook ongeveer 50 kilometer lang. Deze rit bestond uit een kleine 10 kilometer kronkelen door de stad, gevolgd door ruim 40 kilometer aan doorgaande N-wegen. Bij aankomst is de batterij leeg, maar volgens de boordcomputer hebben we 81% van deze afstand volledig elektrisch afgelegd. Toch netjes.
Ander praktijkvoorbeeld. We maakten een aantal stadsritjes van in totaal 15 kilometer. Hierbij hadden we geen files, maar wel stoplichten en vergelijkbare situaties met stoppen en weer optrekken. We vertrokken met een volle batterij, maar na deze 15 kilometer hadden we toch al driekwart van de batterijlading verbruikt. We hadden verwacht dat het regeneratief remmen meer energiewinst zou opleveren. Nu weegt deze auto ook wel zo’n 1.700 kilogram, da’s veel gewicht om weer op gang te brengen.
Dat het (stroom)verbruik echt sterk afhangt van het soort kilometers dat je rijdt, blijkt maar weer uit een latere rit. Ook vooral door de stad, maar met veel minder ‘stoplichtsituaties’ en ook een stukje buitenweg. Nu verbruiken we over een afstand van ruim 20 kilometer maar de helft van de batterijlading. Trek je die lijn door, dan kom je toch heel dicht in de buurt van de theoretische actieradius. Dat is dan weer heel netjes.
Praktijkverbruik zuiniger dan theorie?
Tijdens onze testweek waren we afhankelijk van openbare laadpalen en die zijn wel eens bezet. Toch is het gelukt om vrijwel iedere rit met een volle batterij te beginnen. Na onze testweek noteren we een brandstofverbruik van 1 op 111. Ter vergelijk, het officiële gemiddelde verbruik ligt op 1 op 77, ofwel 1,3 liter per 100 kilometer.
Verbruik sterk afhankelijk van gebruik
Toch zegt ons praktijkverbruik in dit geval niet zo veel. Bij een plug-in hybride hangt het praktijkverbruik, zoals je aan de praktijkvoorbeelden zag, heel sterk af van hoe je de auto gebruikt. Rij je hooguit enkele tientallen kilometers per rit en vertrek je steeds ’braaf’ met een volle batterij? Dan versla je met gemak de fabrieksopgave en verbruik je misschien zelfs geen enkele druppel brandstof.
Maak je juist veel kilometers op doorgaande wegen en/of ben je laks met opladen, dan kom je niet eens in de buurt van de fabrieksopgave. Wel blijft de Hybrid altijd zuiniger dan de reguliere C5 Aircross-modellen, want bij een lege batterij wordt de auto in feite een reguliere hybride. Dat scheelt toch.
Opladen
Afhankelijk van de specifieke laadaansluiting duurt het volledig opladen van de C5 Aircross Hybrid zo’n vier uur. Dit geldt voor de standaard 3,7 kW boordlader. Optioneel is een 7,4 kW boordlader, die deze laadtijd halveert tot twee uur. Mits de gebruikte wallbox of laadpaal dit ook ondersteunt natuurlijk, maar dat is eigenlijk altijd wel het geval.
Prijzen
De prijslijst van de Citroën C5 Aircross begint bij 32.790 euro. Dan krijg je de PureTech 130 S&S met handgeschakelde zesbak en uitrustingsniveau Life. Dat is dus het ‘instapmodel’, maar zelfs die is al rijk uitgerust met veel meer zaken dan we hier kunnen opnoemen. Met automaat kost deze motor minimaal 39.550 euro, maar dan is het ook meteen uitrustingsniveau Feel.
De variant met 180 pk (en altijd een automaat) is er vanaf 45.950 euro, alleen leverbaar als meest luxe Shine. Dieselen kan met de BlueHDi 130 S&S kan vanaf 42.750 euro, of 46.350 euro met automaat. Zoals je aan de aanduiding S&S al ziet, zijn alle motoren voorzien van een start-/stopsysteem.
Onze testauto
De nieuwe C5 Aircross Hybrid – een plug-in hybride dus – is leverbaar vanaf 43.750 euro als Feel, of vanaf 46.950 euro als het door ons geteste topmodel Shine. Ons testexemplaar is verder voorzien van opties als de Platinum Grey carrosseriekleur met blauwe en zwarte accenten, 19-inch velgen en de 7,4 kW boordlader. Dat brengt de totaalprijs op 48.800 euro.
Na het aanvinken van al deze opties is het best een stevig bedrag geworden, maar dan heb je wel een auto met alles erop en eraan. De meerprijs ten opzichte van een vergelijkbaar uitgeruste PureTech 180 S&S benzineversie valt bovendien reuze mee. Gebruik je de plug-in hybride-aandrijflijn zoals bedoeld, dan verdien je die meerprijs al snel weer terug met het zeer lage brandstofverbruik.
Conclusie
Als Hybrid blijft de Citroën C5 Aircross de luxe en zeer comfortabele auto die hij al was. In zekere zin is hij zelfs nog comfortabeler geworden, want de plug-in hybride aandrijflijn zorgt voor een vloeiende en extra stille rit. Of je het theoretische verbruik en elektrische actieradius gaat halen, hangt zoals gezegd af van hoe je de auto gebruikt, maar dat je de meerprijs ten opzichte van de benzine- en dieselversies terug gaat verdienen staat eigenlijk wel vast. Verder heeft Citroën er gelijk in de 300 pk-variant niet aan te bieden, je komt nu al geen moment vermogen tekort.