Autotest – Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Automaat (2018)
Genieten in het Quadraat
Biedt een automaat toegevoegde waarde in een sportauto? Meestal niet, maar er zijn uitzonderingen zoals de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio met een achttrapsautomaat van ZF. Je hebt meer controle over de 375 kW (510 pk) van de V6 Turbo-motor, accelereert sneller en de klappen uit de uitlaten bij het schakelen klinken als de drumsalvo’s in het refrein van het nummer Baila van Zucchero Fornaciari.
Symphonica in rosso
Onze eerste kennismaking met de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio omschreven we als een ‘symphonica in rosso’. Bedoeld als knipoog naar de rode (Alfa) kleur en het oorstrelende geluid bij het optrekken. Die uitvoering had een handbak, nu zitten we in de versie met automaat. Kun je ook zelf mee schakelen via de lepels achter het stuur, maar het hoeft niet.
DNA
Als ode aan de zwarte lak benoemen we deze test-Giulia tot Symphonica in nero. Het geluid is zo mogelijk nog bruter. Met de DNA-knop op standje ‘Race’ gaan alle remmen los. Het uitlaatsysteem verandert van geluiddemping in geluidversterking. Bij de geringste aanraking van het gaspedaal hoor je de motor lucht inhaleren en proestend uitademen, onderbroken door prachtige schakelploffen.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Automaat (2018) – AutoRAI TV
In ‘Race’ komt het aan op eigen kunnen
In de stand ‘Race’ zijn alle assistentiesystemen uitgeschakeld. Het komt aan op eigen kunnen, op rijderstalent. Daarvan moet je vrachtladingen hebben. De achterwielaangedreven Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vergeeft foutjes nauwelijks. Zelfs met de hulpsystemen aan breekt de achterkant verraderlijk snel uit bij een tikkie te onbesuisd gas geven. Dus je moet over een bliksemsnel reactievermogen beschikken. Tsja, niet voor niets kregen we al het advies bij het ophalen van de auto om de ‘Race’-stand niet uit te proberen.
Beschaafder en vriendelijker
In de ietwat getemde rijmodus ‘Dynamic’ is er wel elektronische assistentie. De gasreactie is even fel, de uitlaat is dat niet. Die klinkt beschaafder en is vriendelijker voor de omgeving, maar stiekem wil je dat niet… De Giulia daagt je uit, verleidt je en smeekt bijna om (figuurlijk gesproken) lekker te ravotten. Als een speelse jonge hond die continu een bal voor je voeten legt met als boodschap: trap ‘m nog een keer weg!
Prestaties aan de riem
Is de weg nat en daardoor wat glibberig, of heb je gewoon even geen trek in dat continue uitdagen? Dan zijn er twee opties: de DNA-draaiknop op modus N(ormaal) of A(ll road) zetten. Daarmee leg je de prestaties aan de riem. Dan houdt de brute motor zich in en zijn de elektronisch aangestuurde schokdemping en vering meer op comfort gericht.
Groene klavertje vier
Zo op het eerste gezicht zie je aan de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio niet direct dat het bijna een circuitwaardige racer is. Maar het is een auto die een Porsche 911 partij zou kunnen bieden. Ja, het groene klavertje vier op de flanken is voor kenners het bewijs dat je met iets speciaals van doen hebt. Diezelfde kenners herkennen ook aan de remschijven van carbon en de supergrote remklauwen de potentie van deze Italiaanse superauto.
Fraai interieur
Het blijft echter wel een sedan met een volwaardige achterbank. Je kunt hem ook inzetten als gezinsauto. Het interieur is er ruim genoeg voor en ook de kofferbak biedt zat plek voor de tassen als je de kinderen op zaterdag naar het voetbal brengt. Het interieur is overigens bijzonder fraai afgewerkt. Je mag dat verwachten van een auto met een prijs vanaf 114.450 euro. Beduidend meer dan de Alfa Romeo Giulia met de 147 kW (200 pk) sterke benzinemotor. Die is er vanaf 41.450 euro.
Temperatuur remschijven te volgen
De Quadrifoglio is uitgerust met een zeer compleet infotainmentsysteem. Met een draaiknop op de console tussen de voorstoelen scroll je door de menu’s en functies. Dat zijn er heel wat. Het is zelfs mogelijk om de temperatuur van de remschijven actueel te volgen. Waarom je dat zou willen? Nou, hoe heter de remschijven van carbon zijn, des te feller is de remwerking. Daarom dus!
Circuitwaardig karakter
Trouwens, alleen al zitten in de Giulia Quadrifoglio is genieten. De kuipstoelen voorin hebben een schaal van carbon en zijn met leder bekleed. En je zit rotsvast. Zitting en rugleuning geven perfect steun. Ook hier voel je eigenlijk al de potentie en het circuitwaardige karakter.
Je koopt een stukje Ferrari
Aan de motor met een cilinderinhoud van 2,9 liter en twee turbo’s hebben de knapste koppen gewerkt. Dezelfde technici die ook de Ferrari-motoren hebben ontwikkeld zijn door het FCA-concern losgelaten op dit project om het geweldig hoge vermogen van 375 kW (510 pk) te bereiken. Ook dat verklaart de prijs die je voor de Quadrifoglio betaalt. Je koopt dus een stukje Ferrari.