Autotest – Hyundai i30 Fastback 1.0 T-GDI
Statement in de middenklasse
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Hyundai is het merk van de degelijke gezinsauto’s zonder poespas. Met een trouwe klantengroep die waarde hecht aan ‘value of money’ en praktisch nut. Maar Hyundai heeft een duidelijke missie en is druk bezig om auto’s te ontwikkelen die ook de zintuigen prikkelen, zoals de i30 Fastback.
Fastback
Emotionele aantrekkingskracht behoort traditioneel niet tot de belangrijkste argumenten om een Hyundai aan te schaffen. Maar daar komt steeds meer verandering in. Het Koreaanse merk zit boordevol ambitie en timmert hard aan de weg om het ietwat stoffige imago weg te poetsen.
Design speelt nu een grotere rol dan ooit. Kijk bijvoorbeeld naar de Kona en de Nexo. Of wat dacht je van de i30 N, het eerste échte performancemodel van Hyundai dat sinds dit jaar in de showrooms staat? Allemaal modellen waarmee Hyundai een statement maakt. En dan komt het merk ook nog eens met de i30 Fastback: een sierlijke vijfdeurs met de achterzijde van een coupé.
Anders dan de rest
De Fastback is het derde lid van de i30-familie en duidelijk de ‘coolste’ van de drie. Bij deze versie gaat het voorál om uitstraling. Met die vloeiende daklijn en geprononceerde spoiler die fraai in het achterwerk is geboetseerd en velgen die standaard een inch groter zijn, komt de Fastback spannender voor de dag dan de i30 vijfdeurs en i30 Wagon.
Behalve de sportievere vormgeving is ook het onderstel van de Hyundai i30 Fastback aangescherpt. Het model staat een fractie lager bij de grond, de veren zijn iets stugger en de besturing een tikkie zwaarder. Dit alles moet zorgen voor meer stabiliteit, wendbaarheid en betrokkenheid bij het rijden. Eerlijkheidshalve is het verschil pas echt merkbaar als je de Fastback en de reguliere i30 vijfdeurs direct na elkaar rijdt.
Daarmee bewijst de i30 Fastback dat Hyundai niet te ver is gegaan met het ‘tweaken’ van de wielophanging. De speelsheid in bochten is soms best vermakelijk, maar verder is het rijgedrag vrij neutraal. De i30 Fastback is niet uitgesproken sportief en legt eerder de nadruk op comfort.
LEES OOK: Hyundai i30 N-Line heeft sportieve extra’s
Onveranderd praktisch
Afgezien van de uiterlijke verschillen is de Fastback net zo functioneel als de vijfdeurs hatchback. De kofferbak is met een inhoud van 450 liter zelfs 55 liter ruimer. Bovendien is het inladen van spullen extra makkelijk door de grote achterklep die inclusief achterruit opent.
Het interieur van de i30 Fastback is identiek aan dat van de andere i30-modellen. Vrij zakelijk van opzet, maar zeer degelijk, met prima materialen, goed verstelbare stoelen en alle bedieningsknoppen perfect binnen handbereik.
Het multimediasysteem met rechtopstaande touchscreen zit op de perfecte plek en is daardoor goed bedienbaar en afleesbaar. Ook de algehele werking, de onmiddellijke reactie op veegbewegingen en de weergave van het systeem ervaren we als zeer prettig.
Driecilinder
Hyundai levert de i30 Fastback uitsluitend met de 1.4 T-GDI en 1.0 T-GDI benzinemotoren. De eerste past goed bij het karakter van deze auto en is aan te raden voor automobilisten die lekker willen doortuffen. De 1.4 turbomotor is goed voor een vermogen van 140 pk en bovendien als enige te combineren met een automaat.
Wij rijden de 1.0 T-GDI die niet voor heel veel opwinding zorgt, maar wel uitstekend presteert voor een driecilindermotor. Met een vermogen van 120 pk en maximale trekkracht van 171 Nm die al bij 1.500 t/min geleverd wordt, kun je redelijk vlot meekomen, zonder dat je de motor flink in de toeren moet jagen. Dat rijdt lekker rustig en bovendien ligt het benzineverbruik rond 1 op 17. Prima dus. Ook draait de 1.0 T-GDI mooi stilletjes als een naaimachientje op de achtergrond.
LEES OOK: Bevestigd: Hyundai werkt aan een supercar
Conclusie?
De Hyundai i30 Fastback is een verrassende nieuwkomer in de middenklasse, dat kunnen we wel stellen. Het model maakt een vuist naar de gevestigde orde en bewijst dat Hyundai grote stappen maakt op de emotieladder. Hij biedt een aantrekkelijke styling en scoort in alle situaties een goede voldoende, precies wat klanten zoeken in deze klasse.
En zoals we gewend zijn van Hyundai kun je rekenen op een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Als je de algehele kwaliteit, de uitstraling, de uitrusting, de intelligente technologie en de rijkwaliteiten afweegt tegen de prijs van 27.795 euro voor de Comfort-uitvoering, en 30.295 euro voor de Premium-uitvoering die wij reden, dan is de Hyundai i30 Fastback best aantrekkelijk geprijsd. Daarmee is hij overigens 3.000 euro duurder dan de vijfdeurs hatchback en 1.500 euro duurder dan de i30 Wagon.