“Auto’s zijn veiliger dan ooit”
Blijkt uit onderzoek van SWOV en RAI Vereniging
Auto’s zijn veiliger dan ooit, concluderen SWOV Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en RAI Vereniging. In 1972 vielen er nog meer dan 3.000 verkeersdoden. In 2017 is dit aantal gedaald naar ruim 600. En dat komt mede doordat auto’s veiliger zijn.
30 tot 40 procent veiliger
“De auto-industrie heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan deze daling door auto’s steeds veiliger te maken”, zegt SWOV-directeur Peter van der Knaap. “In de afgelopen 10 jaar zijn nieuwe auto’s drie tot vier procent per jaar veiliger geworden.” In totaal zijn auto’s in 10 jaar tijd ongeveer 30 tot 40 procent veiliger geworden. Dat komt volgens SWOV en RAI Vereniging onder meer door de komst en verplichtingstelling van Electronic Stability Control (ESC).
Dagrijverlichting functioneert nog niet vlekkeloos
Dagrijverlichting zou voor betere zichtbaarheid zorgen, toch functioneert dit systeem bij diverse fabrikanten nog niet vlekkeloos, omdat de normale dimverlichting niet inschakelt op moment wanneer dat wel moet, bijvoorbeeld tijdens de schemering.
Adaptieve Cruise Control
In 2020 is naar schatting 55 procent van het rijdende wagenpark van dagrijverlichting voorzien en in 2030 ongeveer 80 procent. Het is de verwachting dat in 2020 hierdoor 10 verkeersdoden minder vallen. Naar verwachting gaat Adaptieve Cruise Control (ACC) het aantal verkeersslachtoffers nog verder laten dalen.
EuroNCAP
“De auto-industrie blijft innoveren. In 2013 had 70 procent van alle nieuw verkochte auto’s de EuroNCAP botsproef ondergaan. Maar liefst 80 procent behaalde de maximale score van 5 sterren. Dat zijn ruim 233.000 nieuwe auto’s. We zijn er echter nog niet”, stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. “De volgende stap om auto’s veiliger te maken is de overgang naar meer zelfrijdende auto’s met systemen die de rijtaak ondersteunen en de bestuurder waarschuwen en/of zelf ingrijpen in geval van een gevaarlijke situatie.”
Kop-staartbotsingen
Het gecombineerd gebruik van systemen als ACC, Autonomous Emergency Braking (AEB) en Forward Collission Warning (FCW) kan het aantal kop-staartbotsingen met letsel zo’n 40 procent terugdringen.