Auto’s van Toen: Studebaker Avanti
Bijzondere auto met (net geen) zeven levens
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Er zijn van die auto’s… Is de Studebaker Avanti mooi? Bijzonder is hij beslist. Vanwege het design van Raymond Loewy, die vooral bekend is van het Coca-Cola-flesje van 1955, en vanwege het feit dat de niet bijster succesvolle Avanti in 45 jaar ‘productietijd’ door maar liefst zes fabrikanten gebouwd is.
Blikvanger
De Studebaker Avanti oogt als een te wijde jas op een paspop met een feestneus. Hij biedt plaats aan vier personen. De carrosserie is een echte blikvanger, of het nou je smaak is of niet. In het front met ronde koplampen ontbreekt een grille; onder de bumper zit een grote luchthapper. De taillelijn golft over de achteroverhellende wielkasten en de achterruit oogt als een vissenkom, maar de auto heeft gewoon een kofferdeksel.
“De Studebaker Avanti oogt als een te wijde jas op een paspop met een feestneus. Maar de carrosserie is een blikvanger, of het nou je smaak is of niet”
Ontwikkeld in amper één jaar
Na een ontwikkelingstijd van amper een jaar verscheen de Avanti in de zomer van 1962. Die korte ontwikkelingstijd was mogelijk doordat Studebaker het onderstel gebruikte van de Lark Daytona Convertible – gebaseerd op een model dat al uit 1953 stamde. De motor in de Avanti was een 4,7-liter V8, met én zonder compressor, en met handbediende drie- of vierversnellingsbak of een viertrapsautomaat.
Bijzonder, bijzonder, bijzonder
Behalve zijn bijzondere vormgeving heeft de Avanti nog een paar bijzonderheden. Zo is de enorme hoedenplank voorzien van een klepje waardoorheen je kleine voorwerpen uit de kofferruimte moet kunnen pakken – maar dan heb je heel lange armen nodig. Ook bijzonder was dat de polyester carrosserie van de Avanti werd geproduceerd in dezelfde fabriek die vanaf 1953 de polyester carrosserie van de Chevrolet Corvette produceerde. En als eerste Amerikaanse auto was de Avanti voorzien van schrijfremmen op de voorwielen.
“De hoedenplank was voorzien van een klepje waardoorheen je kleine voorwerpen uit de kofferruimte moet kunnen pakken – maar dan heb je heel lange armen nodig”
Twee jaar productie
Eind 1963 stopte Studebaker alweer met de Avanti-productie en sloot de fabriek in South Bend (Indiana, VS). In twee jaar had Studebaker amper 4.800 Avanti’s geproduceerd. Case closed, zou je denken, maar nee. Studebaker-dealer Newman and Altman (what’s in a name?), die eveneens in South Bend was gevestigd, nam niet alleen de machines en de productierechten voor de Avanti over, maar kocht ook de fabriek.
Avanti zelfstandig merk
Newman and Altman had inmiddels de Avanti Motor Corporation opgericht, zodat Avanti een echt automerk was geworden. In 1965 verscheen de licht gemodificeerde Avanti II. Die was voorzien van de 5,4-liter Chevrolet Corvette-motor. Studebaker had plannen om de Avanti van Newman and Altman weer via zijn dealers op de markt te brengen, maar dat gebeurde niet.
“Studebaker-dealer Newman and Altman nam niet alleen de machines en de productierechten voor de Avanti over van het zieltogende autofabrikant, maar ook de fabriek”
Avanti Convertible
Na het overlijden van een van de broers Altman in 1976 kwam de Avanti Motor Corporation eind 1982 in handen van projectontwikkelaar Stephen Blake. In de tussenliggende jaren zijn slechts enkele exemplaren van de Avanti met de hand geproduceerd. Blake ontwikkelde de Avanti Convertible, die voorzien was van een nieuw ontworpen ruggengraatchassis met de techniek van de Chevrolet Corvette en onafhankelijke wielophanging. Tegelijk kreeg de Avanti rechthoekige koplampen en kunststof bumpers in de kleur van de carrosserie.
Verhuizing
Blake stopte de productie in 1985 en in 1986 zijn geen Avanti’s geproduceerd. De Avanti Motor Corporation werd overgenomen door hotelmagnaat Michael Kelly, die het bedrijf al in 1987 aan John Cafaro overdeed. Intussen was de complete fabriek met overheidssteun verhuisd naar Youngstown in Ohio. In 1987 en 1988 was zowel de Avanti als de Avanti Convertible ‘in productie’.
“De Avanti Motor Corporation werd in vijf jaar tijd driemaal verkocht en eenmaal verhuisd”
Vierdeursversie
In 1989 stopte Cafaro de productie van het originele model, dat werd afgelost door een vierdeursvariant, waarvan er negentig zijn gebouwd. Cafaro sloot de tent in 1991. Onder Cafaro produceerde Avanti in totaal 405 auto’s.
Nieuwe overname, nieuwe verhuizing
De vorige eigenaar van Avanti Motor Corporation, Michael Kelly, nam het bedrijf opnieuw over, maar dat was pas in 1999. De fabricage werd opnieuw verplaatst, nu naar de staat Georgia, waar van 2000 tot 2005 Avanti’s – zowel het originele coupémodel als de Convertible – werden gebouwd. Vanaf 2004 gebruikte Avanti Motor Corporation de techniek van de Ford Mustang en plande een grootse comeback.
“ Vanaf 2004 gebruikte Avanti Motor Corporation de techniek van de Ford Mustang en plande een grootse comeback”
Laatste verhuizing?
Begin 2006 verhuisde Kelly de productie opnieuw, nu naar Cancun in Mexico. In maart 2006 stopte de productie opnieuw, nu waarschijnlijk definitief. Kelly werd verdacht van fraude en werd in december van dat jaar gearresteerd. In 2011 werd de boedel ontmanteld en verkocht. In totaal zijn ongeveer 5.800 Avanti’s gebouwd, waarvan dus slechts zo’n duizend in de 41 jaar nadat Studebaker het ontwerp en alle toebehoren verkocht had. Op deze website is te zien dat Avanti plannen had voor een elektrische variant en dat de modellen voor 2007 al klaar waren.
“De laatste eigenaar van Avanti Motor Corporation werd eind 2006 opgepakt op verdenking van fraude; pas in 2011 werd de boedel verkocht”