AutoRAI in Miniatuur: Troféu Ford Escort
Favoriet in de autosport én in miniatuur
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Dit jaar bestaat de Ford Escort vijftig jaar. Er zijn talloze Escort-miniaturen uitgebracht, maar mijn favorieten zijn de sportieve Escorts Mk I van Trofeu.
Conventioneel
De originele Ford Escort uit 1968 was een conventionele auto, met de motor voorin en achterwielaandrijving. Het was de opvolger van de Ford Anglia. Ford lanceerde talloze sportieve versies van de Escort, zowel voor op straat als voor de autosport. De Escorts oogstten talloze successen, zowel op circuits als in rally’s.
“Ford lanceerde talloze sportieve versies van de Escort, zowel voor op straat als voor de autosport”
Sportieve versies
Als eerste sportieve straatversie verscheen de 1300 GT en Ford bracht speciaal voor de autosport een Twin Cam-versie uit met een door Lotus aangepaste motor. Die werd weer opgevolgd door de RS1600, RS1800 en RS2000. De Escort werd een van de succesvolste rallyauto’s aller tijden.
Uitgebreid gamma
De van oorsprong Portugese miniatuurautofabrikant Troféu heeft inmiddels ruim zeventig Escorts in het programma. Er zijn werkelijk eindeloos veel versies van de Escort Mk I na te maken in miniatuur – variërend van Twin Cams en Mexico’s tot aan de RS2000 met dikke, uitgebouwde wielkasten en vele rallyuitvoeringen. Niet zo gek dus dat Troféu optimaal gebruikmaakt van zijn Escort-mallen en zo veel versies uitbrengt.
“Troféu maakt optimaal gebruik van zijn Escort-mallen en heeft al zo’n zeventig versies uitgebracht”
Strak en verfijnd
Het eerste wat opvalt aan de Troféu-modellen is dat ze zo verfijnd ogen. De carrosserie is strak gespoten en de decoraties zitten keurig op hun plek. De grille, met sierlijstje en apart ingezette koplampjes, sluit netjes aan op de carrosserie. De deurgrepen zijn aparte plastic onderdeeltjes, net als de buitenspiegel en de bumpers. En de achterlichtjes zijn gemaakt van transparant plastic. Mooi…
Mooie wielen
De ruitenwissers zijn van ‘fotodécoupage’ – geëtst uit een plaatje metaal en vervolgens in min of meer de juiste vorm gebogen. Erg kwetsbaar; er verdwijnt er wel eens eentje. Maar het uiterlijk van miniatuurauto’s staat of valt vooral met de gemonteerde wielen. Gelukkig heeft Troféu dat helemaal voor elkaar. De simpelste straatversies zijn voorzien van smallere wielen met gladde wieldopjes (maar in een drieste bui heb ik die van mij ook vervangen voor sportwielen…), de sportieve rallyversies staan op dikke ‘lichtmetalen’ GB-wielen die perfect in het model staan. Hulde! De witte RS2000 met de blauwe strepen heeft zelfs de vierspakige Ford RS-wielen. Prachtig toch?
“De simpelste straatversies zijn voorzien van smallere wielen met gladde wieldopjes, de rallyversies staan op dikke wielen. Hulde!”
Mooi rijtje
Ik heb lang niet alle versies van de mooie Escort van Troféu in mijn collectie. Maar de exemplaren die ik hier laat zien, vormen een mooi rijtje. Prijzen liggen gewoonlijk rond de veertig euro, maar op de NAMAC-beurs zou je het zomaar kunnen treffen dat je ze voor minder vindt.