AutoRAI 2015 wint European Best Event Awards
‘Gallery’-concept beste in categorie Tradeshows
Het ‘gallery’-concept van de AutoRAI 2015 heeft de eerste prijs gewonnen in de categorie Tradeshows bij de European Best Event Awards (EuBea) in Sevilla. De EuBea-jury was onder de indruk van de out-of-the-box oplossing voor een autobeurs. “Kostenefficiëntie is gecombineerd met consistente merkbeleving, wat heeft geleid tot een innovatieve en inspirerende setting met duidelijke resultaten”, aldus het juryrapport.
AutoRAI 2015 werd georganiseerd door RAI Amsterdam, onder auspiciën van de RAI Vereniging. Samen met designbureau kubik, werkten de drie partijen nauw samen aan een compleet nieuw beursconcept. Het nieuwe ‘gallery’-concept gaf alle automerken een uniform platform met gelijke faciliteiten en promotiemogelijkheden.
Elke autofabrikant kreeg door kubik een ontwerp op maat aangeboden gebaseerd op hun bedrijfsidentiteit en huisstijl. Zo werd op een uniforme, (kosten) efficiënte manier maximale exposure gecreëerd. Bijzonder was daarnaast dat de traditioneel ‘saaie’ achterwanden van beursstands juist een prominente rol kregen. Door de wanden te verplaatsen naar de gangpaden werd een moderne ‘galerij’ gecreëerd, die tegelijkertijd als rode loper-route fungeerde door de elf beurshallen van het RAI complex.
[gallerij-1]
Succes
Op AutoRAI 2015 werden meer dan 500 auto’s getoond. Het evenement telde meer dan 100 exposanten en tien aparte side events, binnen en buiten. AutoRAI 2015 trok meer dan 290.000 bezoekers, ofwel 8 procent meer dan de vorige editie. De beurs werd door bezoekers met een 7,5 beoordeeld, een half punt hoger dan het gemiddelde voor consumentenbeurzen. De automerken gaven de beurs een 8, een verbetering op de 7,1 van de vorige editie. Onderzoek naar de effectiviteit van de beurs voor de exposanten toonde aan dat voor 95 procent de exposanten haar doelstellingen hebben bereikt.