Autoportret: de fabelachtige supercar-collectie van Freerk
"Je kunt je geld op de bank laten staan, maar dan zul je het nooit zien."
In de rubriek ‘Autoportret’ van AutoRAI.nl leren we eigenaren van bijzondere auto’s kennen. Waar komt de passie voor auto’s vandaan en wat gaan ze eventueel nog aanpassen aan hun auto? In dit artikel spreken we met Freerk Wiersum, eigenaar van zes zeer bijzondere auto’s.
Uiteenlopende verzameling auto’s
De verzameling van Freerk bestaat uit zes compleet verschillende auto’s. Freerk is de gelukkige eigenaar van een Spyker C8 Spyder, McLaren 720S, Porsche 918 Spyder, Aston Martin V12 Speedster, Ferrari California en een Morgan Aeromax. Zes auto’s, met allemaal hun eigen charmes. Onder andere een hypercar, een auto zonder dak en voorruit en een auto van Nederlandse bodem! Er is niet echt een rode draad te herkennen in de collectie dus. Waarom is er gekozen voor juist deze auto’s? We vragen het de eigenaar.
Er is niet echt een overeenkomst tussen de auto’s. Vanwaar heb je gekozen voor juist deze exemplaren?
“Dat is gaandeweg gegaan”, begint de nuchtere Fries. “Meestal overleg ik met een taxateur, die kijkt dan even mee wat handig is om te kopen. Meestal is het dan een zoektocht van een paar maanden, waarna ik bij auto’s ga kijken of het een mooie nette auto is. Ik houd niet van hele schreeuwerige auto’s zoals Lamborghini’s. Elke auto heeft z’n charme.”
“Zes jaar geleden heb ik bijvoorbeeld een Spyker gekocht. Mijn collectie is op die manier over de jaren heen gegroeid. Ik had ook een stel oldtimers, maar die heb ik weggedaan omdat dat geen makkelijke auto’s waren om te rijden. Als ik dan op de zondag ‘even een stukje wilde rijden’ moest er heel wat gebeuren voor ik weg kon gaan.”
“Zo heb ik bijvoorbeeld een Mercedes-Benz 300SL Gullwing gehad, die moest je eerst heel lang warm laten draaien voor je hem kon starten. En als je hem dan eindelijk kon starten, moest je de boel eerst drie kwartier warm laten worden. Ik vind alle auto’s die ik heb heel gaaf, maar je weet nooit hoe het loopt. Misschien verkoop ik er wel weer eens een.”
Is er ook een auto geweest die je nooit weg had moeten doen?
“Jaa. Ik had twintig jaar geleden een BMW Z3 coupé, m’n eerste sportwagen. Die auto had ik nooit weg moeten doen. Ik vind dat model nog steeds heel erg mooi. Het begint nu ook een gewilde moderne klassieker te worden. Maar de herinneringen die ik heb aan die auto zijn het waardevolst. Ik had ‘m niet weg moeten doen.”
Wat was je eerste auto?
“M’n allereerste auto was een Renault Clio, die was van m’n moeder geweest. De glazen koplampen vlogen er toen op de snelweg af, en de uitlaat was eronder weggeroest. Het was een afdankertje. De liefde voor Franse auto’s werd er door deze Clio niet echt groter op.”
Waar komt je autopassie vandaan?
“Het begon met een Porsche Boxster, die ik samen met m’n vader uit Duitsland heb geïmporteerd. Samen naar Duitsland en naar huis met een échte Porsche. Toen was ik 25 jaar. De fietsen in de garage moesten toen plaatsmaken voor de Boxster. ‘s Avonds ging ik dan soms even in de garage zitten, in de auto een muziekje luisteren. Daar is de autopassie wel begonnen.”
“Ik vind het zoeken van een mooie auto in het buitenland ook echt leuk, en dat op het juiste moment doen zodat het ook een goede investering is. Een medewerker van de bank zei me ooit “je kunt je geld bij ons laten staan, maar dan zul je het nooit zien. Je gaat niet op een vrijdagmiddag je campingstoeltje voor het bankgebouw neerzetten.” Wanneer je je geld investeert in een mooie hobby of iets waar je een connectie mee hebt, dan kun je er in ieder geval soms van genieten of naar kijken. De autopassie komt niet van m’n ouders, die kloppen de bergschoenen nog af tegen de Audi. Die zien een auto echt als een vervoersmiddel.”
Wat is de beste herinnering die je hebt aan je auto’s?
“Ik kan er echt van genieten als ik samen met m’n neefje en nichtje aan het rijden ben over de snelweg, raampjes naar beneden.. Die vinden dat echt geweldig. Dan gieren ze het uit van het lachen. Ook ben ik met de Morgan naar de fabriek gereden, dwars door het mooie Engelse landschap. Elke keer waren er wel problemen met de Morgan tijdens die roadtrip. Toen we dat zeiden bij de fabriek, hadden ze een hele simpele verklaring; “Tsja, dat zijn de onderdelen van BMW”. Ook ben ik met de McLaren naar Londen gereden. Vijf dagen toeren, heel leuk. Later kreeg ik alleen wel 1.200 euro aan bekeuringen opgestuurd, dat was jammer. Blijkbaar waren we meerdere keren door milieuzones heengereden. Wisten wij veel…”
Rijd je vaak met je auto’s?
“De McLaren is mijn dagelijkse auto voor privé. Met de Ferrari ga ik vaak een stuk rijden met m’n neefje en nichtje en de rest van de auto’s rijd ik ook regelmatig in als het weer goed is. Zo af en toe een blokje rijden op de zondag, daar kan ik echt van genieten. Met dit soort auto’s beleef je altijd weer wat.”
Als je er nog maar eentje mocht houden, welke zou je dan kiezen?
“Ik denk de Morgan. Het model is heel bijzonder, aparte lijnen en dat houten chassis. Als je het vergelijkt met zo’n Ferrari, is het een wereld van verschil. De afwerking van zo’n Morgan is veel verfijnder. Je kunt echt zien dat ze dat nog met de hand bouwen. Ook is de Aeromax een gelimiteerd model, waar er slechts 100 van gebouwd zijn.”
AutoRAI.nl bedankt Freerk voor zijn tijd en vliegveld Drachten voor de mogelijkheid om foto’s te maken op het vliegveld.