‘Autohandelaren weigeren wettelijke garantie op occasions’
Consument krijgt twaalf maanden wettelijke garantie op tweedehands auto
Als je een tweedehands auto tegen meeneemprijs koopt, kun je dan na drie of zes maanden nog bij je garage aankloppen voor garantie? Autohandelaren zeggen van niet, maar dat is onjuist. Elke consument heeft recht op twaalf maanden wettelijke garantie op zijn occasion.
Wettelijke garantie occasion
Bij de aanschaf van een occasion kreeg je voorheen zes maanden wettelijke garantie. Eind april 2022 is dat verlengd naar twaalf maanden. Dit betekent dat een auto twaalf maanden betrouwbaar en veilig van A naar B moet kunnen rijden. Autohandelaren weigeren echter deze wettelijke garantie op tweedehands auto’s te geven. Gelukkig niet allemaal, maar toch een best groot aantal wel.
Verborgen camera
Consumentenprogramma Radar van AVROTROS heeft onderzoek gedaan naar de praktijken bij verschillende autobedrijven. Met een verborgen camera ging het programma langs bij tien autobedrijven, waarvan zeven Bovag-garages. De programmamakers informeerden naar auto’s van een paar jaar oud, die meer dan tienduizend euro moeten opbrengen.
Als ze vroegen naar het onderwerp ‘wettelijke garantie’ bleek dat slechts één van de tien autoverkopers uit zichzelf vertelt dat consumenten recht hebben op twaalf maanden wettelijke garantie. Bij veel autobedrijven is de garantieregeling een ‘grijs gebied’; consumenten krijgen geen of een verkorte garantie op bijvoorbeeld het motorblok of de versnellingsbak. Dit doen verkopers ‘omdat ze daar van tevoren niet in kunnen kijken’.
LEES OOK: Vier handige tips voor het kopen van een tweedehands auto
Afzien van wettelijke garantie
Het kan ook erger: bij één van de Bovag-garages moest Radar zelfs ervoor tekenen om af te zien van de twaalf maanden wettelijke garantie. Bij een Bovag-garage prijst de verkoper aanvullende garantiepakketten aan; als er gevraagd wordt naar de wettelijke garantie, zegt de verkoper dat die gewoon niet bestaat. Bij weer een andere handelaar, die bij de Bovag is aangesloten, krijg je te horen: bij een meeneemprijs heeft de consument nergens recht op.
Dat is kwalijk, vindt ook de Bovag. Zij denken dat er sprake is van een spraakverwarring, over garantie en non-conformiteit (wettelijke garantie). Wettelijke garantie kun je nooit uitsluiten en dat gevraagd werd afstand te doen van deze rechten kan een onwetendheid of onbekendheid met de regelgeving zijn. Ze erkennen dat er ook te weinig kennis is bij de leden; deze maand is Bovag een opfriscampagne over dit onderwerp gestart.
Discussie
De wettelijke garantie is volgens de Bovag een grijs gebied, waar snel discussie over kan ontstaan. Een verkoper kan van mening zijn dat je van de auto andere dingen kunt verwachten dan de koper. Volgens de brancheorganisatie biedt de Bovag-garantie van twaalf maanden daar juist duidelijkheid en zekerheid over. Ook roept de Bovag op om klachten bij ze te melden.
Volgens advocaat Nicolette Heijkant gaat het bij wettelijke garantie om het zogeheten non-conformiteitsbeginsel. Formeel betekent dit: de auto die je als consument aanschaft moet doen waarvoor deze bestemd is. Wel is het zo dat de verwachtingen daarover kunnen verschillen: van een goedkope auto van twintig jaar oud mag je niet hetzelfde verwachten als van een modernere auto, die na slechts een paar jaar een lage kilometerstand en een hoger prijskaartje heeft. “Van zo’n auto mag je verwachten dat je zeker een jaar lang veilig de weg op kunt”, zegt Heijkant.
Verwachtingen over garantie
Heb je een occasion gekocht en voldoet deze niet aan de verwachtingen die je realistisch van de auto mag hebben? Dan ligt de bewijslast niet bij de consument, maar bij de verkoper. Die moet aantonen dat het gebrek niet al bestond bij aankoop. Tegelijkertijd mag van de koper worden verwacht dat deze de auto normaal gebruikt.