Autofabrikanten op koers voor emissienorm 2015
Alle grote autofabrikanten halen de Europese norm voor de maximale hoeveelheid CO2 die hun auto’s mogen uitstoten. Dat blijkt uit een rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA), dat periodiek onderzoekt of fabrikanten op koers liggen voor de CO2-emissienorm van 130 g/km per 2015.
De maximale CO2-uitstoot van 130 g/km is een gemiddelde. Bij de berekening van het gemiddelde wordt per automerk ook rekening gehouden met het gewicht van de auto’s. Wie zwaardere voertuigen bouwt, mag meer CO2 uitstoten.
Onder de ‘grote autofabrikanten’ verstaat het EEA de top 20 van automerken die per jaar meer dan 100.000 auto’s verkopen. Deze automerken verkochten in 2012 gezamenlijk 94,5 procent van alle nieuwe auto’s in Europa.
De gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2012 geregistreerde auto’s bedroeg 132,2 g/km. Dat is 2,6 procent lager dan in 2011. De gemiddelde uitstoot van de top 20-merken lag met 130,4 g/km zelfs 1,8 gram lager. Van de grote fabrikanten liet Fiat de laagste gemiddelde uitstoot noteren (117 g/km).
De emissienormen worden geleidelijk afgebouwd. In 2012 moest 65 procent van de auto’s voldoen aan de ‘130 gram-norm’, en in 2015 geldt dat voor álle auto’s . 74 van de 85 fabrikanten voldoet aan de doelstelling van 2012.
Vanaf 2015 moeten autofabrikanten boetes betalen voor elke gram waarmee zij de norm overschrijden. Tien automerken houden zich nu al aan de norm van 2015: Audi, BMW, Citroën, Fiat, Ford, Opel, Peugeot, Seat, Toyota en Volvo. De merken die de norm niet halen zijn over het algemeen luxemerken, zoals Bugatti, Bentley, Rolls-Royce en Lamborghini.