We importeren massaal auto’s uit het buitenland
Aanbod in Nederland voldoet niet genoeg aan behoefte van Nederlandse consument
De import van tweedehands personenauto’s in Nederland is fors. Alleen al afgelopen januari kwamen er 18.441 auto’s ons land binnen: het hoogste niveau ooit in de eerste maand van een jaar bereikt en bijna 10% meer auto’s dan in januari 2017. Dat blijkt uit cijfers van BOVAG en RDC.
Vraag naar betaalbare middenklasse-auto’s
Volgens BOVAG en RDC wordt de importtoename voornamelijk gevoed door de vraag van Nederlandse particulieren naar betaalbare middenklasse-auto’s van 4 tot 9 jaar oud.
Aan de vraag voldoen
“De auto’s die de particuliere klant wil, zijn op de Nederlandse markt simpelweg niet in voldoende mate beschikbaar”, aldus Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers. “Gelukkig kunnen zowel dealers als onafhankelijke autobedrijven elders in Europa deze voertuigen wel vinden, zodat aan de vraag voldaan kan worden. Het overgrote deel van de importtoename wordt dan ook niet gevoed door belastingvoordelen op buitenlandse auto’s, maar is gewoon het resultaat van de onbalans in vraag en aanbod binnen.”
176.889 auto’s in januari 2018
De totale import van tweedehands auto’s kwam in januari uit op 176.889 stuks: een nieuw record en 6,3 procent meer dan een jaar eerder. Tot 2014 werden in de maand januari jarenlang steevast tussen de 5.000 en 7.000 occasions geïmporteerd; een jaar geleden was dat al 16.824. In heel 2017 was 6 procent van de geïmporteerde auto’s jonger dan 1 jaar (12.979 auto’s) en ruim 37 procent (77.679 auto’s) was tussen de 4 en 9 jaar oud .
Populairste importauto’s januari 2018
Volkswagen Golf – 866 stuks
Volkswagen Polo – 719 stuks
Renault Captur – 392 stuks
Opel Corsa – 326 stuks
Renault Clio – 324 stuks
Jaarverkoop
Volgens BOVAG en RDC is de aanhoudende groei in de import van tweedehands auto’s een logisch gevolg van de lage aantallen nieuwe auto’s die het afgelopen decennium in Nederland werden verkocht. Voorheen kregen er ongeveer 480.000 nieuwe personenauto’s een kenteken. Dat gemiddelde ligt de afgelopen tien jaar op ongeveer 447.000 auto’s.
Voor particulier niet interessant
“Als gevolg van de economische crisis en door fiscale stimuleringen voor zakelijke rijders zijn in die jaren bovendien auto’s op de Nederlandse markt gekomen waar de particulier voor zijn tweedehands aankoop geen interesse in heeft. De belastingvoordelen van weleer op vele hybrides en diesels gelden immers niet (meer) voor de particulier; deze worden grotendeels met hoge kilometerstanden geëxporteerd en de grootste vraag op de binnenlandse occasionmarkt gaat uit naar compacte en middenklasse benzineauto’s met lage kilometerstanden. Door gebruikte auto’s uit andere Europese landen te importeren kan de Nederlandse autobranche aan de behoefte van de consument blijven voldoen”, aldus de brancheorganisaties.