Audi A4 Avant en A5 Sportback ook geschikt voor aardgas
De Audi A4 Avant en Audi A5 Sportback zijn nu ook leverbaar als ‘g-tron’. Die hebben een 2.0 TFSI-motor die niet alleen rijdt op benzine, maar ook op veel goedkoper en milieuvriendelijker aardgas (CNG). Deze brandstof kost aan de pomp ongeveer 1 euro per kg.
De g-tron-uitvoeringen van de Audi A4 Avant en A5 Sportback hebben een gecombineerde actieradius van ongeveer 875 kilometer, waarvan zo’n 425 kilometer in CNG-modus kan worden afgelegd. Als de druk in de CNG-tank onder de 10 bar valt en er nog ongeveer 0,6 kg aan gas over is, schakelt de motor automatisch over op benzine. De 2.0 TFSI turbomotor levert in beide modellen 125 kW (170 pk) vermogen en 270 Nm koppel.
De aardgastanks zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) en met glasvezel versterkt kunststof (GFRP). Dus ijzersterk en veilig. Ze bevinden zich onder de achterkant van de auto en kunnen 19 kg aardgas opslaan onder een druk van 200 bar. Zowel in de A4 Avant g-tron als in de A5 Sportback g-tron nemen de gastanks geen kofferruimte in. Net als de overige A4 Avant-modellen kan de g-tron 415 liter aan bagage meenemen. De A5 Sportback g-tron komt tot 390 liter.
LEES OOK: Autotest – Audi Q5 2.0 TFSI quattro (2017)
CO2-emissie en prijzen
De Audi A4 Avant g-tron met automaat verbruikt volgens de officiële testmethode 3,8 kg aardgas per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 102 g/km. Op benzine is dat 5,5 l/100 km en 126 gram CO2/km. De Audi A5 Sportback g-tron met automaat noteert een aardgasverbruik van 3,9 kg/100 km (106 gram CO2/km), terwijl het benzineverbruik uitkomt op 5,7 l/100 km (130 gram CO2/km).
Beide g-tron-uitvoeringen zijn per direct te bestellen. De A4 Avant is er vanaf 43.975 euro en de A5 Sportback vanaf 45.695 euro. de eerste exemplaren arriveren in november bij de Nederlandse dealers.