Extreme gentleman: Aston Martin Vantage GT8
De krachtigste en lichtste V8 Vantage tot nu toe
De Aston Martin Vantage GT8 presenteert zichzelf als een volbloed circuitracer. Toch is deze Brit gewoon straatlegaal.
Het ontwikkelen en succesvol verkopen (100 stuks, uitverkocht) van de Vantage GT12 met V12-motor smaakt volgens Aston Martin naar meer. De Britse sportwagenfabrikant is daarom aan de slag gegaan met het bouwen van een extreme V8 Vantage. Als eindresultaat presenteert het merk de krachtigste en snelste V8 Vantage ooit: de Vantage GT8.
[gallerij-1]
Geïnspireerd op V8 Vantage GTE racer
Aston Martin heeft de Vantage GT8 geïnspireerd op de V8 Vantage GTE racer. En dat is te zien aan de dramatisch vormgegeven lichtgewicht koolstofvezel carrosserie en forse achterspoiler. De spoiler maakt onderdeel uit van het optionele Aero Pack. Dit pakket bestaat verder uit speciale vleugels voor de frontsplitter ter verbetering van de aerodynamica. Op de optielijst staan verder lichtgewicht zevenspaaks magnesium wielen (vijfspaaks lichtmetaal is standaard). Verder levert Aston Martin drie pakkende kleurencombinaties: China Grey en Blue, Stratus White en Green of Stirling Green in combinatie met Lime. Op de getoonde foto’s staat de Aston Martin Vantage GT8 in Stirling Green met Lime.
[parallex-1]
Twee transmissies
Door uitvoerig gebruik te maken van koolstofvezel, toepassing van een lithium ion batterij, een achterruit en zijruiten van kunststof en een titanium uitlaatsysteem weegt de Vantage GT8 ten opzichte van een standaard V8 Vantage 100 kilogram minder. Voorin plaatst Aston Martin een 446 pk sterk 4,7-liter V8-motor die het merk naar wens koppelt aan een zestraps handbak of een zeventraps Sportshift II-automaat met schakelflippers. Het chassis van de auto heeft een speciale circuitset-up, want het merk positioneert de Vantage GT8 als een puur trackdaywapen. Over de prestaties doet Aston Martin geen uitspraken.
[gallerij-2]
150 stuks
Aston Martin produceert slechts 150 exemplaren van de Vantage GT8. Het merk levert de eerste exemplaren in het vierde kwartaal van 2016 af aan klanten. De prijs? Die ligt ver boven de 300.000 euro. De Vantage GT12 moest in Nederland 412.000 euro opbrengen.
[video-1]