Aston Martin propt V8 in Cygnet, kicken!
In opdracht van liefhebber gebouwd
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als je droomt van een Aston Martin Cygnet (gebaseerd op Toyota iQ) met een moddervette V8-motor, dan komt de Q by Aston Martin bespoke-afdeling met deze knotsgekke Aston Martin V8 Cygnet op de proppen. Nu komt het leuke: deze Cygnet met V8 komt in actie tijdens het Goodwood Festival of Speed. De auto is ingeschreven voor de fameuze Goodwood HillClimb. Wat een gaaf apparaat!
436 pk!
‘The Ultimate City Car’, zo noemt Aston Martin deze Cygnet met V8-motor. De benjamin is voorzien van de 436 pk en 490 Nm sterke 4,7-liter V8-motor uit de Vantage S. Om plaats te bieden aan deze forse achtpitter heeft Aston Martin de auto flink moeten aanpassen.
VIDEO: The Ultimate City Car – Unleash the V8 Cygnet
Knotsgek kleintje
Aston Martin nam een reguliere Cygnet als startpunt. Het Britse merk heeft het knotsgekke kleintje voorzien van een FIA-rolkooi, een op maat gemaakt transmissietunnel ontwikkeld, de subframes aangepast en ook de wielophanging verstevigd met veerpoten van de vorige generatie Vantage.
Elke centimeter is benut
De stalen brandstoftank is ondergebracht in de kofferbak. Elke centimeter is benut. Koolstofvezel onderdelen moeten het gewicht drukken. De V8-motor in de Aston Martin V8 Cygnet ademt uit via twee centraal geplaatste uitlaten. Het geluid moet volgens de Britten fenomenaal zijn.
Miniatuuraandrijfas
Schakelen gebeurt met een zeventraps Sportshift II transmissie. Die drijft via een miniatuuraandrijfas de achterwielen aan. Om alle power goed op de weg te krijgen, heeft de Aston Martin V8 Cygnet achter 275/35 grote banden van Bridgestone.
Pocket rocket
De ‘pocket rocket’ weegt 1.375 kilogram en de sprint van 0 naar 96 km/u neemt slechts 4,2 seconden in beslag. De topsnelheid komt uit op 272 km/u. Om de auto weer tot stoppen te dwingen, installeert Aston Martin 380 mm grote schijven vóór en schijven met een diameter van 330 mm achter. De gele remklauwen maken het geheel af. Met het oog op veiligheid heeft de auto ook ABS.
Pretpakketje
Van het interieur is vrijwel niets uitwisselbaar met een normale Cygnet. Recaro-kuipstoelen met vierpuntsharnassen, een met alcantara bekleed stuurwiel, een carbon dashboard, het instrumentencluster van de Vantage, de Aston Martin V8 Cygnet heeft het allemaal. Luxe is er ook nog een beetje, want de auto heeft airco en USB-poorten. Een aardig compleet pretpakketje dus. Wat zal Aston Martin in de handen hebben gewreven toen deze opdracht in de mail verscheen…