
Rallysport met een twist: Alpine trapt af met A290 Rally Trophy

De volledig elektrische Alpine A290 Rallye maakt binnenkort zijn wedstrijddebuut. De auto vormt het middelpunt van een gloednieuwe competitie voor privéteams, de Alpine A290 Rally Trophy.
Debuut in november
De Alpine A290 ken je als de sportieve broer van de Renault 5. Er is nu een nóg sportievere versie: de A290 Rallye. Deze sportieve EV krijgt nu zijn eigen raceklasse. Op 8 en 9 november verschijnen de eerste exemplaren aan de start van de Rallye National de l’Indre. Voor de winnaars ligt er een bijzondere prijs klaar: een startbewijs als officiële Alpine A110 Rally-coureur in het Franse kampioenschap.
Eerste elektrische Alpine voor rally
Alpine heeft de A290 Rallye speciaal ontwikkeld voor privéteams die willen proeven van elektrische rallysport. Hij heeft een sperdifferentieel, een hydraulische handrem en natuurlijk de dynamiek die we van Alpine gewend zijn.
Tekst gaat verder onder de afbeelding

Vol programma vanaf 2026
Vanaf volgend jaar krijgt de Trophy vaste vorm in het Franse rallykampioenschap. In totaal staan er zes rondes op de kalender, met zestien teams en alles erop en eraan: technische support, laadinfrastructuur en een professionele organisatie. Alsof dat nog niet genoeg is, start ook de Alpine A290 Regional Trophy, met rally’s en heuvelklims.
Extra betrokkenheid
Alpine betrekt ook zijn dealers bij de actie. Elk team werkt samen met een Alpine Store in de Alpine Store Challenge. Zo ontstaat er een directe link tussen coureurs en het netwerk en krijgen ook fans en partners meer te zien.
Serieus prijzengeld
Voor een merk dat zijn autosport-DNA graag koestert, horen daar ook prijzen bij. Tijdens de Rallye National de l’Indre van dit jaar is er 19.200 euro te verdelen. In 2026 loopt dat bedrag op tot maar liefst 236.000 euro voor de Trophy, plus nog eens 46.000 euro in de Regional Trophy. Alpine mikt hiermee op een aantrekkelijk én toegankelijk platform voor liefhebbers die rally willen rijden zonder fabrieksteam.
Bekijk ook: Deze HOT hatch laat je niet koud! ALPINE A290 (2024) Review – AutoRAI TV