Alpine A110 R: nog lichter, maar niet krachtiger
De meest hardcore Alpine A110 tot nu toe, hebben!
Daar is ie dan, de langverwachte nieuwe versie van de Alpine A110. Dit is de Alpine A110 R. De ‘R’ staat voor ‘radicaal’. De variant is nog lichter dan het origineel, maar niet krachtiger.
Less is more
Een gemiste kans? Dat valt te bezien, want de Alpine A110 S of A110 GT heeft in de basis al meer dan genoeg vermogen om de toch al niet zware carrosserie in beweging te krijgen. Je hebt niet altijd meer vermogen nodig. Less is more, weet je wel? Dus heeft Alpine heeft zich bij deze Alpine A110 R niet gericht op het realiseren van meer motorvermogen voor de 1,8-liter viercilinder turbobenzinemotor, maar op het verder verlagen van het voertuiggewicht.
A110 R is 34 kilogram lichter
En dat is goed gelukt. De Alpine A110 R weegt slechts 1.082 kilogram: een stevige 34 kilogram minder dan Alpine A110 S. Alpine heeft dit bereikt door aanpassingen te doen aan bepaalde carrosseriedelen, zoals de bagageklep aan de voorzijde, de achterruit, de motorkap (de motor is in het midden gemonteerd) en de diffuser aan de achterzijde. Alpine gebruikt vooral koolstofvezel.
Unieke carbon wielen
Voor een extra laag gewicht zijn zelfs de wielen volledig uit carbon vervaardigd, goed voor een gewichtsbesparing van 12,5 kilogram ten opzichte van de wielen van de A110 S. Daarnaast hebben de wielen een specifiek design, waarbij de voorwielen zijn meer open zijn en de achterwielen juist meer gesloten.
De prestaties van de Alpine A110 R
Ook is de aerodynamica van de A110 R geoptimaliseerd om de neerwaartse druk te verbeteren en tegelijkertijd de luchtweerstand te verminderen. Er is 29 kg extra neerwaartse druk op topsnelheid, wat de balans ook in snelle bochten verbetert. Tegelijk is de luchtweerstand met 5% gereduceerd (circuitmodus), waardoor de topsnelheid op een 285 km/u uitkomt. Het lagere voertuiggewicht resulteert in een 0-100-tijd van 3,9 seconden. Dat is 0,3 seconde sneller dan de A110 S en A110 GT. De 1,8-liter viercilinder levert als vanouds 300 pk en 340 Nm aan trekkracht.
Geen achterruit
De achterruit, die ook volledig uit carbon is vervaardigd en dus ondoorzichtig is, bedekt nu ook het motorcompartiment ter vervanging van de motorkap. In het midden van het paneel is het derde remlicht geplaatst. De luchtinlaten zijn voorzien van een klep om de motor gedoseerd van lucht te voorzien.
Zespuntsgordels
De Sabelt Track-kuipstoelen in de A110 R zijn eveneens volledig uit koolstofvezel vervaardigd en zorgen samen voor een gewichtsbesparing van 5 kg. Beide stoelen zijn uitgerust met zespuntsgordels die het autosportkarakter van de A110 R accentueren en bieden onder alle omstandigheden uitstekende steun en dito zitcomfort.
Verlaagd onderstel voor Alpine A110 R
Het onderstel is 10 mm lager dan bij de A110 S, terwijl de bodemvrijheid met de verstelbare dempers nog eens 10 mm kan worden verminderd. Tevens is de stabilisatorstang aan de voorzijde 10% stijver en 25% stijver aan de achterzijde in vergelijking met die van de A110 S. De wielophanging is voor en achter ook 10% stijver geveerd. De specifiek voor de A110 R ontwikkelde schokdempers zijn hydraulisch verstelbaar om het weggedrag aan te passen aan de persoonlijke voorkeuren. Via een ring met twintig standen is de kracht en snelheid bij compressie en ontspanning van de demper aan te passen.
Banden
De Alpine A110 R is standaard geschoeid met Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slickbanden in de maat 215/40 R18 op de vooras en 245/40 R18 voor de achterwielen.
Uitlaatsysteem
De kenmerkende dubbele uitlaat van de A110 is voor de A110 R voorzien van een 3D-geprinte dubbele wand om de uitlaatgassen te isoleren en de omringende onderdelen te beschermen. De werking is eenvoudig: de buitenwand blijft koeler dan de binnenste pijp waar de uitlaatgassen doorheen stromen.
Alpine A110 R in Racing Mat Blue
De introductiekleur van de Alpine A110 R is Racing Mat Blue. Het volledig van koolstofvezel gemaakte dak is uitgevoerd in glanzend zwart. Racing Mat Blue is de kleur van de Formule 1-auto van het Alpine F1 Team, de Alpine A522. Blauw, rood en zwart, carbon en microvezel: stuk voor stuk kleuren en materialen die verwijzen naar de autosport, de Formule 1 en Grands Prix.
Productie
De nieuwe Alpine A110 R wordt gebouwd in de zogeheten ‘Alpine Dieppe Jean Rédélé’-fabriek in Frankrijk. De sportauto is in Nederland bij Alpine Centre Soestdijk en Alpine Centre Hengelo te bestellen. Let wel op, want de oplage is heel beperkt voor de Nederlandse markt. De vanafprijs is nog niet bekend.
Technische gegevens Alpine A110 R
- 1,8-liter viercilinder turbomotor met 16 kleppen
- Vermogen: 221 kW (300 pk)
- Verhouding gewicht-vermogen: 3,6 kg/pk
- Acceleratie 0-100 km/u: 3,9 seconden
- Maximumkoppel: 340 Nm @ 2.400 – 6.000 t/min
- Topsnelheid: 285 km/u
- Onderstel: aangepaste vering en demping (instelbaar), stijvere stabilisatorstangen, specifieke wielgeometrie, 10% stijvere schroefveren, 10 mm verlaagde wielophanging voor minder bodemvrijheid en mogelijkheid om deze nog eens met 10 mm te verminderen voor gebruik op het circuit.
- Rijklaar leeggewicht: 1.082 kg
- Sportuitlaatsysteem
- Krachtig Brembo® high-performance remsysteem, composiet remschijven met diameter van 320 mm voor en achter
- 18-inch wielen, volledig uit koolstofvezel vervaardigd
- Semi-slickbanden Michelin Pilot Sport 2, vóór 215/40 R18, achter 245/40 R18
- Sabelt® Track-kuipstoelen in carbon (bestuurdersstoel in lengte en hoogte verstelbaar), bekleed met microvezelstof met grijs stiksel