Alpine A110 Pikes Peak: 500 pk op 950 kilogram
‘Race to the clouds’
Dit is de Alpine A110 Pikes Peak. Volgens de makers is het een meesterwerk op het gebied van aerodynamica en motorontwerp om de uitdagingen van de 19,93 kilometer lange ‘race to the clouds’ het hoofd te bieden. Want jawel, Alpine neemt deel aan één van ’s werelds meest iconische heuvelklimraces: de Pikes Peak International Hill Climb in het Amerikaanse Colorado Springs.
Alpine A110 Pikes Peak
Alpine heeft voor de ontwikkeling van de A110 Pikes Peak nauw samengewerkt met Signatec. Onder leiding van Raphaël Linari (hoofd design Alpine), Lionel Chevalier (technisch directeur Signatec) en François Letort (projectmanager Signatec) – is een volbloed racemachine ontwikkeld die te boek staat als extreemste A110 ooit.
Imposante achtervleugel
Opvallende kenmerken van de Alpine A110 Pikes Peak zijn de intens uitgesproken splitters en deflectors van de voorspoiler en uiteraard de imposante achtervleugel voor de broodnodige downforce in de 156 bochten in de ijle lucht. De radicale aanpassingen aan de A110R die als basis dient, zijn ook te zien aan de zijskirts, de diffuser aan de achterzijde en de inlaat op het dak om lucht in de motor te persen. Mede daardoor komt het vermogen van de krachtbron uit op bijna 367 kW (500 pk). Er is ook specifiek werk verricht om het gewicht van de auto terug te brengen tot slechts 950 kg.
De ontwerpers van Alpine hebben de extreme keuzes volledig omarmd, terwijl de oorspronkelijke verhoudingen zijn behouden om in aanmerking te komen voor de categorie Time Attack 1. In dit kader is ook een haaienvin op de achterruit gemonteerd die als het ware door de tweedelige achtervleugel heen snijdt.
Knipoog naar de 24 uur van Le Mans
De verlichting van de A110 Pikes Peak is eveneens agressiever vormgegeven. De twee led-cirkels aan de voorzijde zijn vervangen door slanke, laser-gesneden staven. Tevens de lichtfuncties van de achterlichtunits opnieuw ingedeeld in drie verticale segmenten op de achtervleugel en centrale uiteinde van de haaienvin, als knipoog naar de 24 uur van Le Mans. De verlichting aan de achterzijde versterkt bovendien de visuele breedte van deze Alpine A110, net als de op maat gemaakte wielen.
Juni 2023
De unieke Alpine A110 gaat in juni 2023 de strijd aan op de Amerikaanse bergtoppen om records te verbreken. Na het debuut van de A110 Pikes Peak op Lurcy-Lévis op 25 en 26 april jl. wordt het model volgende week in de definitieve configuratie getest door de uitverkorene Pikes Leak-coureur Raphaël Astier.
Astier, winnaar van de 2022 FIA R-GT Cup met de A110 Rally, zal eerst een testsessie afwerken in de Drôme en daarna in Val Thorens. De Franse coureur die al vier keer eerder deelnam aan de Pikes Peak International Hill Climb vliegt dan met het team naar Colorado Springs voor de laatste voorbereidingen voor de race op 25 juni a.s.
Testdagen succesvol
François Letort, Projectmanager Alpine A110 Pikes Peak: “De Alpine A110 Pikes Peak verlegt de grenzen van onze verbeelding, veel verder dan wij ons in de vroege stadia van het project konden voorstellen. Het was een genoegen om samen te werken met de ontwerpers van Alpine, met wie we al gauw op één lijn zaten dankzij onze interne expertise en het vermogen om ongelooflijk responsief te zijn. Dit zijn de sterke punten van onze corebusiness en we konden rekenen op een netwerk van lokale leveranciers en onderaannemers die aandacht hadden voor onze behoeften.”
“De eerste twee testdagen verliepen heel soepel. De Alpine A110 Pikes Peak voldeed aan alle gestelde doelen, een opmerkelijke prestatie in zo’n korte ontwikkelingstijd. We zijn dan ook trots dat we een spectaculair model kunnen onthullen, zowel visueel als qua prestaties. We kijken allemaal uit naar de legendarische uitdaging die ons te wachten staat!”