Alles wat je moet weten over matrix-led-koplampen
Wat is het en hoe werken ze?
Steeds meer autofabrikanten bieden de mogelijkheid om te kiezen tussen normale koplampen of de slimme matrix-led-koplampen. Audi begon hiermee op de A8 in 2013, maar sindsdien zijn er meer fabrikanten die deze techniek toepassen, ook op betaalbaardere auto’s. Maar wat is het en hoe werken deze koplampen? We leggen het uit!
Wat zijn matrix-led-koplampen?
Heel kort door de bocht betekent het dat je grootlicht altijd aan staat. In de praktijk is het natuurlijk geavanceerder dan dat, dus lichten we het even toe. Het matrixsysteem bestaat uit een ‘high-beam’ unit omringt door een cluster van leds. De hoeveelheid leds verschilt per merk en vaak ook nog per model. Daar zit dan ook het grootste verschil met een conventionele lichtunit, dat regelmatig uit maar één lichtstroom bestaat.
Voordelen van matrix-led
Matrix biedt enkele voordelen ten opzichte van conventionele verlichting. Het grootste voordeel is dat je aanzienlijk verder kunt kijken in het donker. Daarnaast past het systeem zelf de lichtstraal aan op het moment dat er objecten verblindt lijken te worden of wanneer de objecten door weerkaatsing de bestuurder kunnen verblinden, denk aan bijvoorbeeld verkeersborden. Alles bij elkaar opgeteld zorgt het ervoor dat de bestuurder een veiliger gevoel krijgt en zelfverzekerder in de auto zit. Daarnaast bieden leds ook meer branduren en zouden ze dus langer mee moeten gaan.
Hoe werken matrix-led-koplampen?
Altijd rijden met grootlicht aan is verre van ideaal voor medeweggebruikers. Er zit daarom een camera net achter de voorruit die koplampen en achterlichten van het overige verkeer detecteert om verblinding te voorkomen. Vervolgens creëert de lamp zelf een schaduw rond het onderwerp dat eventueel verblindt zou kunnen worden. De auto dimt dus automatisch de bepaalde leds in het cluster, dat is nog eens slim! Vaak werkt het systeem ook pas boven een bepaalde snelheid. Het is daarom ook goed om te weten dat Matrix-led-koplampen het beste werken op onverlichte wegen. In de bebouwde kom zal je dus zelden gebruikt maken van dit type koplamp.
De techniek staat niet stil, zeker als je kijkt hoe de ontwikkeling is gegaan van halogeenverlichting naar xenon en nu led-verlichting. Automerken proberen hiermee daglicht te evenaren. We zijn benieuwd wat de volgende techniek gaat zijn!