![Een gele Toyota GT86 met zwarte en rode details staat in een garage onder fel licht. Op het kenteken staat](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto3-640x480.jpg)
Allememaggies: deze ‘Toyota GT86 TRD’ is niet voor bescheiden types
Te koop: de ideale auto voor de McDrive...
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Speuren op het internet naar droomauto’s is natuurlijk heerlijk tijdverdrijf. Zo nu en dan kom je ook zeer bijzondere auto’s tegen. Neem deze kleurrijke ‘Toyota GT86 TRD’, uitgerust in rood en geel, zowel vanbuiten als vanbinnen. Hij staat te koop en is – zoals je al merkt – niet geschikt voor bescheiden types.
Het is eigenlijk een Scion FR-S TRD Release Series
Over smaakt valt te twisten. Daarom mag je nooit zeggen dat je iets niet mooi vindt. Beter is om te stellen dat iets niet je smaak is, want zo voorkom je dat je iemand kwetst. Ook wij weten heus wel dat deze Toyota GT86 – feitelijk gaat het om een Scion FR-S TRD Release Series – niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Je denkt wellicht aan een bekende fastfoodketen met ‘golden arches’ of aan de auto van een in Nederland beroemde acrobaat en clown.
![Scion FR-S TRD](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto5-1140x855.jpg)
Rood en geel, overal!
Welke associatie je ook hebt met deze ‘GT86 TRD’, de vorige eigenaar heeft in ieder geval lef getoond door de auto uit te voeren zoals hij nu is. Want niet alleen aan de buitenkant voeren geel en rood de boventoon. Neem maar eens een kijkje in het interieur. Jawel, je ziet het goed: rood/gele stoelen, TRD-nekkussentjes, vloermatten met rode biezen, een geel schakelpookje, rood/gele dashboardafwerking en tot slot: knalrode schakelflippers. Want hadden we al gezegd dat deze sportcoupé een automaat heeft? Geen handgeschakelde zesbak dus.
GT86, 86, FR-S, BRZ, hoe zit dat nu precies?
Scion, hoe zit dat precies? Simpel: de eerste generatie Toyota GT86 werd onder meerdere namen verkocht. Uiteraard had je ook de Subaru BRZ, die technisch volledig gelijk is aan de Toyota, maar Toyota verkocht zijn GT86 zelf onder drie verschillende namen. In Japan had de auto de simpele naam ‘86’ en in Europa was de naam ‘GT86’. In de Verenigde Staten werd de auto als Scion verkocht, onder de typenaam FR-S. De Scion FR-S TRD Release Series was een limited edition ter introductie van de FR-S.
![Close-up van de versnellingspook van de Toyota GT86 in een rood en geel gekleurd interieur, met een automatische transmissiepaneel, knoppen en een met leer omwikkelde shifter met rode stiksels.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto12-640x480.jpg)
![Close-up van de bedieningselementen voor de verwarming van de Toyota GT86-autostoel. Twee knoppen met verwarmingssymbolen en indicatielampjes, omgeven door gele en zwarte bekleding. Knoppen bevinden zich naast een instellingenpaneel voor de modi Sport, Sneeuw en Uit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto14-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een Toyota GT86 met de versnellingspook, een TRD-badge met de opdruk '0096/1500' en knoppen met het opschrift 'Sport', 'Snow', 'VSC Sport' en 'Off'. De versnellingspook is voorzien van gele lederen accenten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto13-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een gele Toyota GT86-sportwagen met een grote achtervleugel en een Nederlands kenteken met de tekst "SV-248-T." Het voertuig staat geparkeerd in een witte garage met een gesloten deur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto7-640x480.jpg)
![Close-up van de cruise control-hendel van een Toyota GT86 op de stuurkolom, met opties voor het annuleren, hervatten en instellen van cruise control. De afbeelding toont ook een deel van een rood en zwart stuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto11-360x270.jpg)
![Close-up van het binnendeurpaneel van de Toyota GT86 met raambedieningsknoppen, een schakelaar voor het verstellen van de zijspiegels met een rood accent en een geelleren armsteun met rode stiksels.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto10-360x270.jpg)
![Het interieur van de Toyota GT86 is voorzien van gele autoaccenten met sportstoelen met TRD-logo in rood en geel, een strak zwart dashboard en opvallende rode vloermatten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto8-640x480.jpg)
![Een gele Toyota GT86-sportwagen met rode accenten en een grote achterspoiler staat geparkeerd in een garage met witte muren. De auto beschikt over zwart-gele lichtmetalen velgen. Aan de muur hangt een bord met de tekst "E&A AUTOBEDRIJF SPEEDY".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto6-360x270.jpg)
![Close-up van de voorbumper van een Toyota GT86 met de tekst "RELEASE SERIES 1 OF 1500" in rood, met een klein TRD-embleem eronder gecentreerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto4-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Toyota GT86 met op maat gemaakte rode en gele lederen stoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto9-640x480.jpg)
![In een goed verlichte inpandige garage staat een gele Toyota GT86 sportwagen met rode accenten geparkeerd. Op het kenteken staat "SY-248-T". De auto is voorzien van zwarte en gele multispaaks wielen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto2-360x270.jpg)
![In een garage staat een gele Scion-sportwagen met Nederlands kenteken (SV-248-T). De voorbumper van de Toyota GT86 is voorzien van rode accenten en onderaan staat "RELEASE SERIES 1 OF 1500".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/scion-fr-s-trd-ea-speedy-gouda-foto1-360x270.jpg)
Lage kilometerstand
Een hoge kilometerstand heeft deze Scion/Toyota niet. De auto – met bouwjaar 2015 – heeft slechts 22.000 kilometer gereden. Het betreft volgens de aanbieder – E&A Speedy uit Gouda – nummer 096 uit een totale oplage van 1.500 stuks. Aan de aandrijflijn is niet gesleuteld, dat betekent dat de 2,0-liter viercilinder boxermotor – zonder turbo – het tot 200 pk schopt. De 0-100-tijd komt uit op 8,2 seconden. Wat de auto moet kosten? Niet schrikken: 34.500 euro.
TRD
Het is in ieder geval een zeer opvallende en bovendien gelimiteerde uitvoering, want het gaat hier zoals gezegd om de TRD-variant. TRD staat voor Toyot Racing Development. TRD was destijds de huistuner van Toyota. Noem het gerust de voorloper van Toyota Gazoo Racing. De opvolger van de GT86 heet Toyota GR86.