Abarth 595C Competizione – Rijtest
Zijn grote specialiteit: verleiden!
Hartveroverend is ie: deze Abarth 595C Competizione. Wat je ziet is wat je krijgt. Hij rijdt even ruig en brutaal als ie oogt met zijn grote bumpers, het nodige spoilerwerk en vier uitlaatpijpen. Knijp de ogen dicht, start de motor en het geluid is als dat van een Porsche met minimale demping…
Wint de emotie?
Puur rationeel bekeken is deze Abarth 595C Competizione een wel erg prijzige uitvoering van de Fiat 500. Voor 34.195 euro zijn er ruimere, comfortabelere en even snelle auto’s te vinden. En voor duizend euro meer koop je een Volkswagen Golf GTI, om maar eens iets te noemen. Het is een kwestie van wat je wil.
Als de inhoud van de kofferbak en een verkeersdrempels gladstrijkend onderstel niet voorop staan, maar wel de fun en het stuurkarakter van een kart, pas dan op! Deze Abarth kan je dan maar zó te pakken krijgen. Hij prikkelt je zintuigen op hoogst aanstekelijke wijze. Alsof de schorpioen in het logo in je los komt, alsof je alle andere auto’s op de weg te snel af kunt zijn. Je waant je onoverwinnelijk!
“Voor duizend euro meer koop je een Volkswagen Golf GTI, maar wil je dat ook?”
[parallex-1]
Ook bravoure vanbinnen
De aankleding van het interieur doet evenmin afbreuk aan het gevoel van bravoure. Kuipstoelen houden je met hoge, stevige randen stevig op je plaats. Elke beweging van het dikke, met alcantara beklede stuurwiel vertaalt de auto direct in een koerswijziging. De pook staat op de middenconsole, dicht onder handbereik en de Abarth schakelt opvallend makkelijk. Niets lijkt het rijplezier in de weg te staan.
Leuk detail: het indrukken van de ‘sportknop’ rechts naast de stuurkolom op het dashboard levert niet alleen pittiger gasreacties op, ook het ronde instrumentarium verandert van lay-out. Achter de digitaal geprojecteerde snelheid verschijnt een geblokt rood decor, omringd door een eveneens geprojecteerde wijzer die op analoge wijze het toerental aangeeft. Links daarnaast zit nog een kleinere meter die de turbodruk aangeeft.
“De aankleding van het interieur doet evenmin afbreuk aan het gevoel van bravoure”
[gallerij-1]
Geen vergelijkbare sportievelingen
Voorin zit je prima, ook als je lang bent. Achterin is het dan passen en meten. Het is inherent aan het compacte formaat van de carrosserie. De achterklep geeft toegang tot een kofferbak waarin enkele boodschappentassen naast elkaar kunnen staan. Wat ruimte betreft, is de Abarth 595 niet anders dan de Fiat 500. Het is immers een model in de compacte klasse, waarin ook de Renault Twingo, de Volkswagen Up! en de Peugeot 108 thuishoren. Alleen bieden deze merken geen vergelijkbare sportieve versies van hun compacte modellen.
Ook zeldzaam is het stoffen dak, dat elektrisch is te openen tot aan de achterruit. Het is niet echt een cabrio – al suggereert de C in de type-aanduiding dat – maar het gevoel van rijden in de open lucht is er wel. In elk geval haal je de zon interieurbreed aan boord, mits die natuurlijk schijnt.
“Dankzij het stoffen schuifdak haal je de zon interieurbreed aan boord”
[parallex-2]
Meer dan genoeg vermogen
De Abarth 595C Competizione heeft een 1,4-liter turbomotor van 132 kW (180 pk). Neem maar aan dat dat genoeg is. Je hebt altijd genoeg reserve, ook bij lagere toerentallen. Een sprint van stilstand naar 100 km/uur is volgens de fabriek mogelijk in 6,9 seconden. Dat is rap en dat voelt ook zo achter het stuur. De viercilindermotor blinkt uit door trekkracht (250 Nm). Afremmen kan de Abarth 595 ook uitstekend, dankzij de door de stijlvolle lichtmetalen wielen zichtbare remmen van Brembo. Zo zijn er meer hoogwaardige technische attributen, waaronder (race-)schokdempers van Koni en een Record Monza-uitlaatsysteem.
“De 595 is rap en zo voelt dat ook achter het stuur”
[parallex-3]
Mythische historie
Tot slot is er nog het mythische van Abarth. Denk maar aan de historische raceversies op basis van de Fiat 500, met een half openstaande achterklep om ruimte en koeling te geven aan de opgevoerde motoren. Een naam die ook de sportieve uitlaten voor latere modellen van Fiat en Alfa Romeo sierde. Abarth is kortom altijd verbonden geweest aan sportiviteit en competitie. Die sfeer proef je 100 procent aan het karakter van deze Abarth 595C Competizione. Helemaal als je kiest voor de Abarth 595 Biposto.
[video-1]
[parallex-4]