Dit is hem: de nieuwe Toyota Supra!
Japanse sportcoupé leverbaar vanaf oktober.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De Toyota Supra is terug. Zeventien jaar na het verdwijnen van de legendarische sportcoupé presenteert het merk de volledig nieuwe, vijfde generatie. De Toyota GR Supra, zoals het model officieel heet, krijgt een 340 pk sterke zes-in-lijn turbomotor en arriveert in oktober bij de dealers voor prijzen vanaf 81.995 euro.
Toyota GR Supra
De nieuwe Toyota GR Supra is ontwikkeld in samenwerking met BMW die zijn eigen versie in augustus 2018 al presenteerde. Dit betreft de nieuwe BMW Z4 Roadster die vanaf maart in de Nederlandse showrooms staat. Toyota nam wat langer de tijd voor de ontwikkeling en start in oktober met de levering van de nieuwe Supra in Nederland.
Bij de BMW Z4 Roadster met elektrisch bedienbare soft-top speelt, behalve het rijgedrag, ook comfort en het plezier van cabriorijden een belangrijke rol. Bij de Toyota Supra is alles gericht op performance. Dat begint al bij het ontwerp. De Japanse sportcoupé heeft een vast dak en een aanzienlijk aerodynamischer design voor meer downforce.
Twinturbo zes-in-lijn
De Toyota GR Supra maakt gretig gebruik van de aandrijflijn van de BMW Z4 M40i. Deze 3,0-liter twinturbo zescilinder-in-lijn benzinemotor – gekoppeld aan een 8-trapsautomaat met schakelflippers aan de stuurkolom – is de ideale krachtbron. Met een vermogen en koppel van 340 pk en 500 Nm staat de achterwielaangedreven Supra garant voor zeer krachtige prestaties, zoals een sprint van 0-100 km/u in 4,3 seconden.
Maar dat niet alleen. De motor is ook historisch verantwoord. Iets waar Toyota en liefhebbers over de hele wereld veel waarde aan hechten. De vier voorgaande generaties van de Toyota Supra werden immers ook aangedreven door een zescilinder lijnmotor.
LEES OOK: Autotest – Toyota Yaris GRMN (2018)
Minutieus ontwikkeld onderstel
Toyota heeft heel veel aandacht besteed aan het onderstel van de nieuwe GR Supra. Hiervoor werd onder meer de expertise van Toyota’s raceteam Toyota GAZOO Racing ingeschakeld. Bovendien werd de Supra op de Nürburgring uitgebreid getest door de grote baas van Toyota – Akio Toyoda – die als bekend autosportliefhebber en volleerd ‘master driver’ hielp bij de finale afstelling.
Het rijgedrag van de Toyota GR Supra wordt mede bepaald door het actieve achterdifferentieel, Vehicle Stability Control met speciale Track-stand, Launch Control-functie en adaptieve dempers. Dat geldt ook voor de ideale verhouding tussen wielbasis en spoorbreedte en de perfecte gewichtsverdeling van het model. Toyota is ook trots op de zeer stijve structuur, die bij de GR Supra zelfs groter is dan bij de Lexus LFA.
Legend of Legend Premium
De nieuwe GR Supra is by far de sportiefste Toyota sinds lange tijd, dat is wel duidelijk. Het model komt naar Nederland in twee uitvoeringen en met keuze uit acht carrosseriekleuren. De uitvoering Legend is standaard uitgerust met onder meer 19-inch lichtmetalen wielen, adaptieve led-koplampen en elektrisch verstelbare sportstoelen met alcantara bekleding.
Ook standaard is het multimediasysteem met 8,8-inch beeldscherm en geïntegreerde navigatie. Kies je voor de uitvoering Legend Premium, dan krijg je lederen bekleding, een JBL-audiosysteem met twaalf speakers, een Head-Up Display en een aantal andere zaken extra.
Prijzen Toyota GR Supra
De Toyota GR Supra wordt door Toyota GAZOO Racing geproduceerd in Graz, Oostenrijk. De eerste exemplaren arriveren in oktober bij de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen bij 81.995 euro. De speciale A90 Edition introductie-uitvoering is inmiddels uitverkocht. In een later stadium wordt de Toyota GR Supra ook leverbaar met een viercilindermotor.
ZIE OOK: AutoRAI TV: gloednieuwe Toyota Camry, Corolla en RAV4 in beeld (2019)