Autotest – SEAT Leon ST
Fijne gezinsauto met een vleugje sportiviteit
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
2016 was voor SEAT financieel het beste jaar ooit. En in het eerste kwartaal van 2017 werden ook meteen klinkende cijfers genoteerd. Het gaat dus duidelijk de goede kant op met het Spaanse merk. Naar eigen zeggen is het succes voor een groot deel te danken aan de SEAT Leon. Die is nu op details vernieuwd om zijn aantrekkingskracht verder te vergroten. Wij zoeken uit of dat gelukt is.
Subtiele facelift
Het segment waarin de SEAT Leon concurreert, is overvol. Er zijn heel veel ijzersterke alternatieven en om de harten van met name leaserijders te winnen, moet het aanbod volledig kloppen. Dat aanbod was prima in orde, maar SEAT vond het toch nodig om de Leon onder handen te nemen.
De voor- en achterbumper wat strakker vormgegeven. Het model heeft een 4 cm bredere grille die bij de door ons gereden Xcellence-uitvoering extra opvalt door de verchroomde inserts. Verder zien de led-achterlichten er nog fraaier uit en in de brochure vind je nieuwe wieldesigns en drie nieuwe exterieurkleuren.
De kwaliteitsbeleving in het interieur is merkbaar verbeterd door de vernieuwde middenconsole, nieuwe bekleding en led-sfeerverlichting. En zoals het altijd gaat bij een modelvernieuwing is ook het multimediasysteem doorontwikkeld.
LEES OOK: Ook SEAT lanceert compacte crossover: de Arona
Media System Navi Plus
Het ‘dikste’ mediasysteem dat leverbaar is – het zogenoemde Media System Navi Plus met 8-inch touchscreen – oogt fraai en werkt bijzonder prettig. Het is in deze klasse nog lang niet vanzelfsprekend dat zo’n systeem qua snelheid hetzelfde presteert zoals je gewend bent van een smartphone of tablet. Een traag reagerend systeem is soms best frustrerend en het leidt ook af als je continu met dat ding bezig bent.
Niet bij SEAT, want dit multimediasysteem doet precies wat je wilt. Tevens is de testauto voorzien van een draadloze telefoonlader. En dan biedt het systeem ook nog Apple CarPlay en Android Auto zodat je de belangrijkste functies van je telefoon via het scherm kunt bedienen. En dus kun je je smartphone lekker wegleggen.
Andere nieuwe voorziening is Traffic Jam Assist. Dit maakt het rijden in fileverkeer plezieriger door het sturen, accelereren en remmen over te nemen.
De SEAT Leon is net wat sportiever
De SEAT Leon is in de basis hetzelfde als de Volkswagen Golf. Die heeft natuurlijk een waanzinnige reputatie en het is voor de Leon best lastig om daar tegen op te boksen, laten we eerlijk zijn. Maar er zijn absoluut een aantal redenen om een Volkswagen Golf of andere concurrent te laten liggen voor een Leon.
Op de eerste plaats is het allemaal net even wat sportiever. Comfort voert nog altijd de boventoon, maar op het moment dat je in deze auto gaat zitten, heb je meteen zin om te rijden. Het testmodel heeft een mooi stuurwiel dat lekker in de hand ligt, sportstoelen die uitstekende steun bieden en door de combinatie van leder en alcantara bijdragen aan de luxe sfeer aan boord.
Leon ST 1.8 TSI Xcellence
Wij rijden de SEAT Leon ST Xcellence met een 1.8 TSI turbobenzinemotor. Een behoorlijk krachtige versie met een vermogen 180 pk, waarvan in Nederland misschien niet veel verkocht zullen worden. Maar wat een fijne aandrijflijn is dit!
Mede dankzij de DSG-automaat met zeer korte schakeltijden gaat de Leon ST er als een raket vandoor als je het gaspedaal vloert. De motor klinkt lekker en in bochten voelt de Spanjaard heel zelfverzekerd aan.
De besturing is niet per se sportief afgestemd, maar het rijplezier is dik in orde. Een echt sportieve auto kunnen we deze SEAT Leon ST niet noemen, daarvoor biedt hij nu eenmaal te veel comfort. Maar juist die mix is prettig en daarmee onderscheidt de Leon zich ook van de Golf, de Skoda Octavia Opel Astra ST en allerlei andere concurrenten die in z’n nek hijgen.
LEES OOK: Lees hier alles over de nieuwe SEAT Ibiza
Prijzen
De SEAT Leon ST biedt een aantrekkelijke combinatie van design, innovatieve technologie en ruimte met een vleugje sportiviteit. Hij is uitstekend geschikt als familieauto door de fatsoenlijke zirtuimte op de achterbank en de bagageruimte waar minimaal 587 liter aan spullen inpast.
Voor de door ons gereden uitvoering betaal je 40.000 euro. Dat is een behoorlijk bedrag, maar daarmee is de SEAT Leon ST 1.8 TSI Xcellence niet te duur ten opzichte van de concurrentie met dezelfde hoeveelheid power en luxe.
We verwachten veel meer van de rijk uitgeruste Xcellence met 1.4 TSI-motor en de aantrekkelijke uitvoering Business Intense met een royale uitrusting voor een opvallend scherpe prijs. Tevens werd onlangs de catalogusprijs van de Leon 1.6 TDI aangescherpt. De handgeschakelde versies zijn tot 1.950 euro in prijs verlaagd en de DSG-versies 1.750 euro.
LEES OOK: Autotest – SEAT Leon ST Cupra 280