20 jaar Euro NCAP-crashtests: de feiten
Al 160 miljoen euro aan auto's gecrasht
Het is deze week precies twintig jaar geleden dat Euro NCAP de eerste auto moedwillig tegen de muur liet botsen. Sindsdien heeft het crashtestinstituut al 1.800 auto’s in puin gereden.
Onafhankelijk instituut
Sinds 1997 helpen de crashtests van Euro NCAP om auto’s steeds veiliger te maken. Het onafhankelijke instituut brengt de resultaten van de botsproeven zodanig in kaart, dat fabrikanten en consumenten precies weten wat op veiligheidsgebied de plus- en minpunten van de geteste auto’s zijn. De resultaten zijn eenvoudig te vergelijken, wat autokopers het vertrouwen geeft om een auto te kiezen op basis van veiligheid.
Geen enkele autofabrikant wil als slechtste uit te test komen. De botsproeven zijn steeds belangrijker geworden en Euro NCAP is in korte tijd uitgegroeid tot een erkende autoriteit op het gebied van veiligheid.
Autofabrikanten dwingen zichzelf om steeds veiligere auto’s te bouwen en beter te scoren dan de concurrentie. Samen met de steeds strengere beoordeling van Euro NCAP wordt geavanceerde veiligheidstechniek ontwikkeld die jaren geleden nog ondenkbaar was.
LEES OOK: Huisdier vervoeren in auto: wat zijn de regels en mogelijkheden?
1.800 auto’s naar de sloop
Sinds de eerste crashtest, waarvan de publicatie op 4 februari 1997 plaatsvond, heeft Euro NCAP al meer dan 1.800 auto’s getest, ruim 630 veiligheidsbeoordelingen gepubliceerd en voor ruim 160 miljoen euro aan waarde in puin gereden. Tegenwoordig heeft 90 % van alle in Europa verkochte nieuwe personenauto’s een Euro NCAP-beoordeling.
Euro NCAP stelt dat sinds de introductie van de veeleisende crashtest meer dan 78.000 levens zijn gered. Het instituut baseert zich op cijfers van het ETSC PIN Rapport 2016. In hoeverre Euro NCAP daarvoor verantwoordelijk is, is echter niet duidelijk.
Feit is wel dat de auto’s in twintig jaar tijd aanzienlijk veiliger geworden zijn, zowel voor inzittenden als voor voetgangers en fietsers. Zie de onderstaande video, waarin de crashtest van een Rover 100 uit de jaren negentig wordt vergeleken met die van een hedendaagse Honda Jazz. Het verschil is enorm.
Europa telt kleinste aantal verkeersdoden
In de eerste ronde in 1997 werden zeven populaire modellen getest op veiligheid. De Ford Fiesta en de Volkswagen Polo scoorden beide drie sterren van het toenmalige maximum van vier, gebaseerd op het beschermingsniveau voor volwassen inzittenden.
De eveneens populaire Rover 100 behaalde toen één ster, terwijl de Fiat Punto, de Nissan Micra, de Opel Corsa en de Renault Clio niet verder kwamen dan twee sterren. Toen ook de bescherming voor voetgangers werd beoordeeld, scoorde geen enkel model meer dan twee punten.
Grote automerken riepen dat de Euro NCAP-tests zo zwaar waren dat het ‘onmogelijk’ was om vier sterren te scoren. Vijf maanden later was de Volvo S40 de eerste auto die toch vier sterren behaalde en daarmee bewees dat niets onmogelijk is.
Dat autofabrikanten dankzij Euro NCAP anders zijn gaan denken ten aanzien van veiligheid, is nu wel duidelijk. Mede hierdoor heeft Europa het kleinste aantal dodelijke verkeersslachtoffers ter wereld. De strenge Euro NCAP-test heeft er bovendien voor gezorgd dat bepaalde Chinese modellen met een zeer slecht veiligheidsniveau niet van de grond kwamen in Europa.
ZIE OOK: VIDEO – Bizar: Mercedes verdrinkt na selfie op Nederlands strand