10 x waarom de Mégane R.S. Trophy-R zo extreem is
Renault bouwt raceauto voor de openbare weg.
Renault heeft de Mégane R.S. van top tot teen omgebouwd tot raceauto, maar wel op de grens van wat is toegestaan op de openbare weg. De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R is in alles extreem. Hier 10 x waarom de Trophy-R zo bijzonder is.
Renault Mégane R.S. Trophy-R in 10 highlights
– De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R is het meest prestatiegerichte productiemodel van Renault ooit. Hij wordt aangedreven door een 1.8 turbomotor met een hoog specifiek vermogen van 167 pk per liter. Het vermogen en koppel van 300 pk en 400 Nm zijn ongewijzigd ten opzichte van de standaard Mégane R.S. Trophy.
– Een van de belangrijkste verschillen is het drastisch lagere gewicht. Voor maximale gewichtsreductie werd onder meer de achterbank verwijderd en een titanium uitlaat van Akrapovič gemonteerd. Zonder opties weegt de Trophy-R maar liefst 130 kg minder dan de standaard Trophy. Daarmee komt het voertuiggewicht uit op 1.306 kg.
– Het negatieve camber van de voorwielen is toegenomen tot -2,05° en dat is een zeldzame waarde voor een productieauto. Tevens is op de vooras een Torsen sperdifferentieel gemonteerd.
– De high-performance Brembo-remmen maken gebruik van 355 mm schijven en remklauwen met vier 42 mm zuigers. Optioneel zijn 390 mm carbon-keramische schijven op de vooras beschikbaar. Deze exclusieve optie komt in combinatie met Brembo Gold-remklauwen met vier zuigers (twee van 44 mm en twee van 40 mm).
ZIE OOK: Hoe anders is de nog snellere Alpine A110 S?
– De schokdempers van Öhlins zijn instelbaar. Aan de voorzijde kan de rijhoogte en compressie/expansie ingesteld worden. Aan de achterzijde kan de compressie/expansie worden ingesteld, evenals de rijhoogte over een afstand van 16 mm dankzij het instelbare stopblok in combinatie met een korte veer, verkrijgbaar als R.S. Performance accessoire.
– De Mégane R.S. Trophy-R rolt op speciaal voor Renault ontwikkelde Bridgestone Potenza S007-banden met exclusieve R.S.-markering.
– De aerodynamica van de Trophy-R is sterk verbeterd. Dankzij de verbeterde luchtstroom onder de auto en richting de carbon diffuser wordt meer downforce gegenereerd, terwijl de luchtweerstand beperkt blijft. Tegelijkertijd worden essentiële componenten beter gekoeld, zoals de remmen.
– De achterbank is vervangen door een subframe dat speciaal ontwikkeld is om vier extra wielen mee te nemen. Bijvoorbeeld de optionele carbon wielen die geleverd worden in speciale koffers die met een speciaal Sabelt-net kunnen worden vastgezet.
ZIE OOK: VIDEO: alle hoogtepunten nieuwe Renault Captur (2019)
– Dat de technici van Renault deskundig werk hebben geleverd, wordt bevestigd door de nieuwe recordtijd die de Mégane R.S. Trophy-R klokte op de Nürburgring-Nordschleife. Op 5 april 2019 liet de Mégane R.S. Trophy-R een rondetijd van 07:40,100 noteren en op de officiële ronde van 20,832 km een rondetijd van 07:45,389. Daarmee is de Renault Mégane R.S. Trophy-R officieel de snelste voorwielaangedreven productieauto op de beruchte Nordschleife.
– De Renault Mégane R.S. Trophy-R wordt in een gelimiteerde oplage van 500 genummerde exemplaren gebouwd. Slechts enkele exemplaren komen beschikbaar voor de Nederlandse markt.