VIDEO: alle hoogtepunten nieuwe Renault Captur (2019)
Groter, stoerder en boordevol technologie.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Renault presenteert de volledig nieuwe Captur. Ondanks het grote succes is de tweede generatie beduidend anders dan zijn voorganger. De lieve crossover is veel stoerder geworden. Hij is groter en oogt meer als een SUV.
Schot in de roos
Kijk eens op straat. Hoe vaak zie je een Renault Captur? Misschien wel elke dag. Het model is met 1,2 miljoen verkochte stuks sinds 2013 uitgegroeid tot de bestverkochte auto in zijn klasse, ook in Nederland. Toch is de volledig nieuwe Renault Captur verrassend anders dan zijn voorganger.
De vorige Captur was niets meer dan een opgehoogde hatchback. De nieuwe Captur oogt meer als een SUV. Hij is gespierder, stoerder, volwassener. Dat komt niet alleen door het design. Hij is ook echt groter, 11 centimeter langer om precies te zijn. En daarmee is de nieuwe Captur binnenin ook een stuk ruimer en praktischer geworden.
LEES OOK: Autotest – nieuwe Renault Clio (2019)
Ruimer en praktischer
De inhoud van de bagageruimte is vergroot tot 536 liter. De achterbank is over een lengte van 16 cm verschuifbaar en de laadbodem is in twee hoogten verstelbaar. Dankzij die extra ruimte en gebruiksgemak is de Captur ook een waardig alternatief voor de Renault Clio Estate waarvan geen opvolger komt.
Over de Clio gesproken. Los van het design en het formaat hebben de Captur en Clio nog steeds veel gemeen. Zoals het dashboard bijvoorbeeld, waarbij het grote rechtopstaande beeldscherm en het digitale instrumentenpaneel direct opvallen. Dat geldt ook voor de merkbaar verbeterde kwaliteit. De afwerking en de gekozen materialen in het interieur maken een uitstekende indruk.
Een van de leukste details in het interieur is de zwevende middenconsole bij de versies met automatische transmissie. Erg leuk bedacht. Daaronder zit een inductielader voor een smartphone. Bij de versies met handbediende transmissie is geen zwevende console mogelijk, omdat de pook mechanisch is verbonden met de versnellingsbak. De automaat wordt elektronisch aangestuurd.
Veel technologie
Op het gebied van multimedia is de nieuwe Captur beschikbaar met drie systemen. Het veelomvattende Renault Easy Link multimediaplatform met standaard Android Auto en Apple CarPlay is te combineren met een 7-inch touchscreen met of zonder geïntegreerde navigatie, of een 9,3-inch scherm met geïntegreerde navigatie.
Verder zet de Renault Captur grote stappen op het gebied van assistentie en veiligheid. Het nieuwe model biedt het uitgebreidste aanbod in dit segment. Een opvallende voorziening is de Highway en Traffic Jam Companion. Hiermee kan de auto zelf accelereren, remmen en sturen op snelwegen en in files, maar wél met je handen op het stuur. Ook nieuw zijn de 360o-parkeercamera en actieve noodremassistentie met herkenning van voetgangers en fietsers.
LEES OOK: Nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R snelste voorwielaandrijver
Ook als plug-in hybride
De nieuwe Renault Captur komt eind dit jaar op de markt. De basisversie wordt aangedreven door een 100 pk sterke driecilinder turbomotor (TCe 100). Er zijn ook twee 1,3-liter benzinemotoren met een vermogen van 130 pk en 155 pk (TCe 130 en TCe 155), beide standaard met een benzinepartikelfilter (GPF).
Daarnaast zijn er twee 1.5 Blue dCi dieselmotoren met 95 en 115 pk. De 7-traps automaat is optioneel voor de TCe 130 en Blue dCi 115 en standaard voor de TCe 155. Later komt er nog een versie met af-fabriek LPG-installatie.
Begin 2020 volgt ook de Captur E-TECH, de eerste plug-in hybride van Renault. Deze versie heeft een 1,6-liter benzinemotor, een elektromotor en een 9,8 kWh-batterij die je bij een laadpaal moet opladen. Volgens de officiële test kan de Captur E-TECH een afstand van 45 km volledig elektrisch rijden met een topsnelheid van 135 km/u.
Verdere informatie over de motoren, de prijzen en het exacte leveringsgamma van de nieuwe Renault Captur in Nederland volgt in aanloop naar de marktintroductie in het vierde kwartaal van 2019.