10 opvallendste features van de nieuwe BMW 5 Serie
Dit moet je écht weten over de nieuwe 5 Serie
Je hebt deze week kennis mogen maken met de nieuwe BMW 5 Serie. De auto heeft eigenlijk teveel om op te noemen. Deze tien features moet je echt zien.
LEES OOK: Alles over de nieuwe BMW 5 Serie
Feit 1: aerodynamisch wonder
De BMW 5 Serie is op het gebied van aerodynamica een uitschieter. De luchtweerstandscoëfficiënt komt uit op 0,22 Cw: dat is 10 procent lager dan voorheen en ongekend laag voor een sedan in deze klasse. De nieuwe BMW 5 Serie is voorzien van slimme systemen, zoals lamellen in de grille en onderste luchtinlaten die pas openen als meer koellucht nodig is. Geoptimaliseerde panelen onder de auto met luchtstroomgeleiders zijn ook van de partij.
Feit 2: aluminium, dus licht
De nieuwe 5 Serie is dan wel groter, maar ook lichter dan zijn voorganger. Dankzij toepassing van aluminium, staalsoorten met een hoge treksterkte en magnesium daalde het gewicht met wel honderd kilogram. Zaken als de motorkap, de kofferklep, de verstevigingsbalken in de motorruimte, de dwarsbalken achterin, het dak en de portieren zijn gemaakt van aluminium, zodat het zwaartepunt lager kwam te liggen.
Feit 3: lichte portieren
Het portierframe van de 5 Serie weegt slechts zes kilogram, inclusief deurgreep en slot. Lichter in het segment van de 5 Serie bestaat niet.
Feit 4: ook als plug-inhybride
De BMW 5 Serie komt in maart 2017 ook als plug-inhybride, genaamd 530e iPerformance. Deze versie combineert een viercilinder benzinemotor met een elektromotor, die samen goed zijn voor 185 kW (252 pk) vermogen en 420 Nm koppel. Elektrisch rijden kan tot een snelheid van 140 km/u en over een afstand van maximaal 45 kilometer.
Feit 5: Display Key is standaard
Een kekke Display Key met kleurendisplay en touchscreen is standaard! Met deze sleutel kan de eigenaar de ventilatie en verwarming op afstand bedienen. Met behulp van de Display Key kan de bestuurder de auto ook op afstand inparkeren dankzij Remote Control Parking. De bestuurder positioneert daarvoor de auto voor het parkeervak, stap uit en met de afstandsbediening in de sleutel zet hij de auto op zijn plek. De snelheid en het remmen wordt geregeld door de Park Distance Control (PDC), de Parking Assistant en de Surround View-sensors, terwijl de motor op afstand kan worden gestart en uitgeschakeld met de sleutel.
Feit 6: nieuw iDrive-systeem
In de 5 Serie debuteert de nieuwste generatie van het iDrive-systeem, met een forse 10,25-inch touchscreen. Het infotainmentsysteem bedienen kan op diverse manieren, zodat zowel jongeren als ouderen gemakkelijk alles kunnen bedienen: met een Controller-knop, via de grote touchscreen, via spraak en zelfs met gebaren (BMW gesture control). Het infotainmentsysteem ondersteunt overigens Apple CarPlay. Smartphones kunnen in de nieuwe BMW 5 Serie overigens via inductie worden opgeladen.
Feit 7: wat leuk om te horen
Muziekliefhebbers komen in de 5 Serie volledig aan hun trekken. Standaard heeft het model een achtkanaals audiosysteem met twaalf speakers. Optioneel levert BMW ook een negenkanaalssysteem van Harman Kardon, met zestien speakers en 600 watt vermogen. De topinstallatie is een systeem van Bowers & Wilkins, met een tienkanaalsversterker, zestien speakers en 1400 watt vermogen. Klinkt goed, toch?
Feit 8: internetten via wifi
Op de optielijst staat onder meer een wifi-hotspot voor maximaal tien telefoons. Best opvallend, aangezien de auto maar aan vijf personen een zitplaats biedt. Maar goed, sommige mensen hebben nu eenmaal meerdere telefoons. Internet is toegankelijk via een een hogesnelheidsverbinding (LTE).
Feit 9: hulpsystemen in overvloed
De 5 Serie biedt ook talloze hulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, dodehoekdetectie én uitwijkassistentie. De laatstgenoemde functie helpt om een plotseling opdoemend obstakel te ontwijken. Dat gebeurt bij snelheden tot 160 km/u. De functie gebruikt de informatie van de sensors om te zien hoeveel speelruimte er naast de auto is. Ook present is Steering and Lane Control Assistant, volgens BMW een voorbode van autonoom rijden. Dit systeem opereert bij snelheden tussen 0 en 210 km/u en assisteert met subtiele stuurinterventies om de auto in de rijstrook te houden.
Feit 10: er komt nog veel meer 5 Serie-nieuws
Nu BMW de 5 Serie Sedan heeft gepresenteerd, is het een kwestie van tijd tot de 5 Serie Touring komt. Uiteraard volgt er ook weer een sportieve M5-uitmonstering. Die wordt nog sneller dan het voorlopige topmodel: de 550i xDrive met 340 kW (462 pk) en een 0-100-tijd van 4,0 seconden.