10% Duitse importauto’s heeft teruggedraaide teller
Onderzoek RDW en Vereniging Aanpak Tellerfraude
Bij ruim 20% van alle uit Duitsland geïmporteerde auto’s deugt de kilometerstand niet. Bij de helft daarvan is de teller aantoonbaar teruggedraaid, bij de andere helft bestaat grote twijfel. Dat stellen RDW en Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) op basis van eigen onderzoek.
Tellerfraude
Occasions uit het buitenland worden steeds populairder. Nooit eerder werden zoveel gebruikte auto’s geïmporteerd als nu. In 2017 werden alle records verbroken, en naar verwachting groeit de importmarkt dit jaar nog eens 25% tot ruim 275.000 voertuigen.
Bijna 60% van alle importauto’s komt uit Duitsland, maar wees ervan bewust dat die niet allemaal deugen. RDW en VAT deden grondig onderzoek naar Duitse occasions die voor import werden aangeboden en constateerden dat in 21,6% van de gevallen iets niet klopte.
Van de 5.218 onderzochte auto’s had 10,7% een aantoonbaar teruggedraaide km-teller. Bij 10,8 procent van de voertuigen bestaat gerede twijfel over de juistheid van de tellerstand. Het gesjoemel met km-standen kwam aan het licht door de tellerstand van de auto te vergelijken met andere allerlei bronnen, zoals keuringsrapporten en dealermanagementsystemen.
LEES OOK: ‘Import gebruikte auto’s bedreigt klimaatambities’
Speciale software
In de meeste gevallen wordt de km-stand teruggedraaid door de autohandelaar, die eerst de auto importeert en vervolgens een ‘vast contactpersoon’ inschakelt om de km-stand te manipuleren. Deze voertuigcriminelen gebruiken meestal een digitaal apparaatje met speciale software.
Volgens RDW en VAT wordt de km-stand in de helft van de gevallen 15.000 tot 50.000 km teruggedraaid. In 20% van de gevallen zelfs nog meer. De economische schade van Duitse auto’s met een teruggedraaide km-teller wordt geschat op 42 miljoen euro per jaar.
Nederland goed geregeld
Nederland is een van de weinige landen met een goede registratie van km-standen, al 25 jaar lang. Hierdoor is tellerfraude in Nederland teruggebracht van 48% in 1991 tot 2,75% in 2018. Van de gecontroleerde Duitse importauto’s met een gemanipuleerde teller kwam er ook geen enkele van een BOVAG-autobedrijf.
In Duitsland bestaat geen goede km-registratie van auto’s. Daarom is het verstandig om zelf te controleren of de tellerstand betrouwbaar is. Dat kan door de tellerstanden in het onderhoudsboekje of op keuringsrapporten te bekijken en vergelijken.
Einde in zicht?
Gelukkig is er sinds 20 mei 2018 een Europese wet aangenomen, waarin staat dat de km-stand bij de APK verplicht in een nationale database moet worden genomen. Duitsland is hiermee al gestart. Uitwisseling van tellerstanden tussen Nederland en Duitsland is nu al mogelijk, maar in de praktijk gebeurt dat nog niet. Met België wisselt de RDW al wel tellerstanden uit.