Zuinige auto’s worden flink duurder
Zakelijk rijders die met ingang van 2016 overstappen op een nieuwe elektrische auto of zuinige plug-in hybride, gaan fors meer bijtelling betalen. Dat blijkt uit de plannen die staatssecretaris Wiebes van Financiën naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hier een overzicht van wat we kunnen verwachten.
- Met ingang van 2016 vervalt de vrijstelling van wegenbelasting voor (semi-)elektrische auto’s. Alleen auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km komen in aanmerking voor een “halftarief”, waarbij geen provinciale opcenten worden gerekend. De bestaande gewichtscorrectie van 125 kilo voor alle hybride en (semi)elektrische auto’s blijft gehandhaafd.
- De fiscale bijtellingscategorie van 4 procent voor volledig elektrische auto’s – zoals de Nissan Leaf, BMW i3, Tesla Model S, VW e-Golf en de Renault Zoe – vervalt per 2016. Auto’s met nul gram CO2-uitstoot worden dan op 7 procent bijtelling aangeslagen.
- Auto’s met 1 tot en met 50 gram CO2-uitstoot – zoals de populaire Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Volvo V60 Plug-in Hybrid, VW Golf GTE en Audi A3 e-tron – vallen per 2016 in de categorie van 14 procent bijtelling. In 2015 is dat nog 7 procent.
- Dan komt er ook een categorie auto’s met een CO2-uitstoot van 51 tot en met 79 g/km, die per 2016 in aanmerking komt voor 20 procent fiscale bijtelling. Alle auto’s met meer dan 79 gram CO2-uitstoot vallen per 2016 in de categorie van 25 procent bijtelling.
- Leasecontracten die vóór 1 januari 2016 zijn aangegaan, vallen onder het huidige bijtellingsregime. Lopende leasecontracten worden gerespecteerd met een maximum van 60 maanden.
- Alle nieuw in te zetten auto’s van de zaak, met uitzondering van de 25 procent categorie, gaan dus meer bijtelling betalen. Dat levert de schatkist circa 37 miljoen euro op.
Het ministerie van Financiën presenteerde in 2011 de zogenoemde Autobrief. Daarin staan alle belastingvoordelen van (zeer) zuinige auto’s tot eind 2015 beschreven. De Tweede Kamer heeft tijdens de Algemene Beschouwingen aangegeven het nieuwe autobelastingplan voor na 2015 te willen betrekken bij de herziening van het belastingstelsel. Dat betekent dat de “Autobrief 2” niet eerder dan 1 januari 2017 in werking kan treden.
Daarom is 2016 een tussenjaar. De aanpassingen voor 2016 zijn volgens het ministerie van Financiën enerzijds nodig om de belastinginkomsten op niveau te houden en verdere marktverstoring te voorkomen. Anderzijds moeten de autobelastingen ook in 2016 een bijdrage leveren aan het SER-akkoord voor duurzame groei en de ambitie om in 2020 minimaal 200.000 (semi-)elektrische auto’s in Nederland te hebben rijden.