GETEST: Zonder te laden 1.100 kilometer over de Autobahn vol gas met een EV
Niet laden, maar accuwisselen
Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn: meer dan 1.000 kilometer afleggen met een elektrische auto zonder dat je moet laden. Maar met de Nio EL6 kan het, zeggen ze bij Nio. AutoRAI.nl nam de proef op de som en reed op hoge snelheid naar Berlijn en terug.
Volgas op de Autobahn
De elektrische auto’s van Nio hebben een unieke functie: ze kunnen hun accu wisselen. Geen gedoe meer met ‘ouderwets laden’ tijdens een lange rit. Lege accu eruit, volle erin – zo eenvoudig is het. Nio heeft in Noord-Europa ongeveer 50 accuwisselstations neergezet, waaronder op de route van Nederland naar Berlijn.
Roadtrip
Daarom besluiten we op een zonnige vrijdagmiddag in september om koers te zetten vanuit Hellendoorn (Overijssel) naar Berlijn, zo’n 550 kilometer verderop. Geen kippeneindje maar ook geen wereldreis. Het grootste deel van de route loopt echter over de Autobahn – de natuurlijke vijand van elke elektrische auto. Maar hé, volgens Nio kunnen we binnen vijf minuten een lege accu omruilen voor een volle. Dus, geen reden om ons zorgen te maken. Zodra we bij Oldenzaal de grens over steken, trappen we het gaspedaal diep in.
Navigatie
Het navigatiesysteem van de Nio berekent automatisch waar en wanneer de auto van accu moet wisselen, net zoals een ‘gewone’ elektrische auto dat doet met laadpalen. Zijn er geen wisselstations in de buurt? Dan stelt de Nio een snellader voor, of een combinatie van snelladers en wisselstations. Op de route naar Berlijn – maar ook richting München en op bijna alle populaire routes in Scandinavië – zijn er volop wisselstations, waardoor opladen eigenlijk overbodig is.
Batterijwisselen: simpel en snel
De Nio stuurt ons bij Kirchlengern de Autobahn af, waar het eerste wisselstation op ons wacht. Bij een Nio ‘Power Swap Station’ gaat alles automatisch. Parkeer de auto in het vak voor het station en het systeem doet de rest. Hij rijdt zelfs de auto het laadstation automatisch in. De auto wordt daar iets opgetild, de lege batterij wordt losgeschroefd en er komt een volle voor in de plaats. Het proces duurt slechts een paar minuten en je bent weer klaar voor de volgende etappe.
In Europa staan inmiddels zo’n 50 wisselstations. In Nederland vind je ze bijvoorbeeld in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Apeldoorn, Arnhem en Assen. In China staan er veel meer: 2.500 stuks. Wereldwijd zijn er al bijna 50 miljoen wissels gedaan, waarvan meer dan 71.000 in Europa.
Hannover
We zetten koers richting Hannover, maar belanden al snel in een flinke middagspits. Na Hannover zijn we wel toe aan een korte pauze en rijden we naar het wisselstation in Lehre. Tijdens het wisselen van de accu mag je de auto niet uit, dus we nemen wat extra tijd voor een koffie- en plaspauze. Gelukkig liggen de meeste wisselstations vlakbij tankstations, vaak langs de snelweg, waar je ook snelladers van bekende aanbieders vindt. Gek genoeg voelt de koffiepauze een beetje als verloren tijd, omdat we gewend zijn tijdens het laden koffie te halen.
Berlijn
Na Lehre begint het verkeer eindelijk op te lossen en schieten we met topsnelheid (200 km/u) richting Berlijn. Natuurlijk zie je de actieradius verdampen als sneeuw voor de zon bij dit tempo, maar wat maakt het uit? In Berlijn staat het volgende wisselstation alweer klaar om ons een volle accu te geven. Via het scherm kun je een accu reserveren, zodat je zekerheid hebt. Hij geeft ook aan of er mensen in de wachtrij staan.
Conclusie
Met het accuwisselsysteem van Nio kun je eenvoudig lange afstanden rijden zonder ooit te hoeven laden, zelfs als je stevig gas geeft. Hoewel we normaal geen bezwaar hebben tegen een laadpauze hier en daar tijdens een lange rit, moeten we toegeven dat het rijden zonder laadstops verrassend comfortabel was. Het voelt echt alsof je met een diesel- of benzineauto onderweg bent, maar dan wel met de voordelen van een elektrische aandrijflijn.
Of dit dé toekomst is? Tja, dat blijft koffiedik kijken. Met modellen als de Lotus Eletre, Porsche Taycan en Audi e-tron GT die tegenwoordig bijna net zo snel laden als tanken, valt daar nog over te twisten. Maar voor nu heeft Nio absoluut een voorsprong. Dus als je altijd haast hebt en geen zin in laadstops, moet de Nio EL6 hoog op je verlanglijstje staan!
Kost dat?
Voor een accuwissel vraagt Nio tien euro, plus de stroomkosten van zo’n 44 cent per kWh. Een schappelijk tarief, want laadaanbieders zoals Fastned, Allego en Ionity vragen aanzienlijk meer langs de snelweg.
De Nio EL6 waarmee we de roadtrip hebben gereden kost 68.000 euro, inclusief de 75 kWh batterij. Kies je voor accuhuur, dan betaal je 56.000 euro voor de auto en huur je de batterij voor 170 euro per maand voor de 75 kWh batterij, of 290 euro voor de 100 kWh batterij. Je kunt – als je bijvoorbeeld op vakantie gaat – kiezen om tijdelijk van accuformaat te wisselen. Alle modellen van Nio kunnen hun accu wisselen: de Nio ET5, ET5 Touring, EL7 en EL8.
Bekijk de video hier: GETEST: Zonder te laden 1100 kilometer over de Autobahn vol gas met een EV – Het kan gewoon!?