
Is een zonneauto een goed alternatief voor elektrische en hybride auto’s?
Voor- en nadelen van zonneauto’s; zijn ze nu al een realistisch alternatief?

Zonneauto’s klinken als sciencefiction, maar er zijn inmiddels enkele modellen op de markt. Zijn ze klaar om de strijd aan te gaan met elektrische en hybride benzineauto’s? Tijd voor een grondige analyse van dit opkomende alternatief.
Wat is een zonneauto?
Zonneauto’s worden (in elk geval gedeeltelijk) aangedreven met behulp van zonne-energie. Op het dak en soms ook op de motorkap en/of kofferdeksel zijn zonnepanelen aangebracht die zonlicht omzetten in elektriciteit. Die zonnestroom wordt opgeslagen in de batterij, die de elektromotor(en) voedt. Zo kan de auto rijden zonder energie te verbruiken van een externe stroombron. Het is in feite een elektrische auto, maar met een extra duurzame oplaadbron.
Zonneauto’s moeten nóg efficiënter zijn dan gewone elektrische auto’s. Ze verbruiken per kilometer vaak minder energie en hoeven bij goed weer minder vaak aan de laadpaal. In theorie kun je – zeker bij korte ritten – wekenlang rijden zonder thuis of onderweg stroom te laden.
Zonneauto’s in Nederland: Lightyear
Er zaten meerdere zonneauto’s in de pijplijn, zowel in Nederland als daarbuiten. De bekendste zonneauto komt uit eigen land: de Lightyear. Dat Nederlandse merk introduceerde een aantal jaar geleden de Lightyear 0, een exclusieve zonneauto met een prijskaartje van meer dan 250.000 euro. De productie daarvan was nauwelijks op gang gekomen toen die weer stopte. Lightyear werkte vervolgens aan een betaalbaarder model, de Lightyear 2, met naar verluidt een prijs onder de 40.000 euro, een actieradius van 800 kilometer, waaraan tot 70 kilometer per dag met zonnestroom aan toegevoegd kan worden. Maar ook die komt er niet. Lightyear richt zich nu op het ontwikkelen en produceren van zonnepanelen voor auto’s van andere fabrikanten.

Sono Motors (Duitsland)
Een andere speler was Sono Motors, met de Sion: een compacte zonneauto met geïntegreerde zonnepanelen. Helaas is dit project eind 2023 gestopt vanwege financiële problemen. Toch heeft het concept veel interesse gewekt.
Aptera (Verenigde Staten)
De Amerikaanse start-up Aptera ontwikkelt een driewielige tweezits zonneauto met een extreem laag verbruik en een indrukwekkende actieradius tot 1.000 kilometer. Ook hieraan kan dagelijks 60-70 kilometer aan zonnestroom worden toegevoegd. Productie en levering is voorlopig onzeker, maar Europese interesse groeit…
Auto’s die nu het dichtst in de buurt komen
Echte zonneauto’s zijn er dus nog niet, maar een paar bestaande modellen zijn wel voorzien van zonnepanelen op het dak om elektriciteit op te wekken om de elektromotor te voeden.
- Met de Hyundai Ioniq 5 Solar Roof Edition kun je jaarlijks zo’n 1.500 kilometer extra rijden dankzij zonne-energie. Oftewel: je hebt voor 1.500 kilometer per jaar geen stroom nodig die extern is geleverd. Dat is gemiddeld vier kilometer per dag.
- De Toyota Prius Plug-in Hybrid Solar Edition levert zelfs tot vijf kilometer per dag aan extra actieradius uit zonnestroom van zonnepanelen op de auto.
Dit zijn weliswaar afstanden die je ook gemakkelijk kunt lopen, maar deze modellen combineren zonne-energie met de mogelijkheid tot opladen aan laadstations en zijn de voorlopers van volledig functionele zonneauto’s.
Voordelen van zonneauto’s
De belangrijkste troef van zonneauto’s is hun duurzaamheid. Ze wekken zelf energie op via de zonnepanelen op de carrosserie, zonder tussenkomst van fossiele energie of netstroom. Dat betekent:
- minder CO₂-uitstoot
- geen stikstofuitstoot
- minder afhankelijk van het elektriciteitsnet
Hoewel de aanschafprijzen in eerste instantie nog hoog zullen zijn, zijn de verbruikskosten lager. Je laadt immers (gedeeltelijk) gratis zonnestroom. Zeker voor wie vooral korte ritten maakt en een zonnige parkeerplek heeft, kan dit per jaar aanzienlijke bedragen voordeel opleveren.
Bij voldoende zon zou je nauwelijks een laadpunt nodig hebben. Dit maakt zonneauto’s ideaal voor wie geen laadpaal in de buurt heeft of wie off-grid op vakantie gaat. Als je zonneauto in de zon staat, laadt die bij.

Nadelen van zonneauto’s
Nadelen zijn er natuurlijk óók. Zonneauto’s zijn voor hun actieradius afhankelijk van het weer. In Nederland kan dat tegenvallen, vooral in de herfst en winter. Gelukkig kun je een zonneauto ook via het stroomnet opladen, net als een gewone EV. Maar dat was niet de bedoeling van het concept.
Zonneauto’s zijn in de begintijd duurder dan vergelijkbare elektrische auto’s. Niet alleen door de zonnepanelen, maar ook vanwege de lichte, vaak dure materialen die worden gebruikt om het energieverbruik te beperken. Ook zijn ze technisch complexer en dus mogelijk gevoeliger voor storingen.
De zonnepanelen voegen nauwelijks gewicht toe, maar het gebruik van lichtgewicht carrosseriematerialen kan invloed hebben op de stevigheid.
Verschillen met elektrische auto’s
Kenmerk | Zonneauto | Elektrische auto |
Energiebron | Zon + netstroom | Alleen netstroom |
Opladen | Via zon én laadpaal | Alleen via laadpaal |
Actieradius | Variabel, weersafhankelijk | Constanter en voorspelbaar |
Milieu-impact | Lager | Lager dan benzine, maar hoger dan zonneauto |
Prijs | Hoger (voorlopig) | Breder aanbod, lagere instapprijs |
Je kunt een zonneauto opladen zoals een elektrische auto, via een laadpaal thuis of onderweg. De zonnepanelen op de auto zijn dus een aanvulling, geen vervanging. Bij bewolkt weer of ’s nachts functioneert de auto als een gewone EV.
Zakelijke fiscale consequenties zonneauto
In Nederland geldt voor zakelijk gebruikte elektrische auto’s in 2025 nog een bijtellingstarief van 17 procent tot een catalogusprijs van 30.000 euro – daarboven is het percentage 22 procent. In 2026 geldt voor alle nieuwe auto’s een bijtellingstarief van 22 procent. Kleine troost: als de auto in 2025 op naam is gezet, geldt het lagere bijtellingstarief in totaal vijf jaar (formeel: zestig maanden).
Subsidies (zoals SEPP) zijn mogelijk, mits de zonneauto als volledig elektrisch wordt geregistreerd. Ook aftrekposten voor ondernemers via MIA/VAMIL kunnen interessant zijn.
Wanneer worden zonneauto’s gemeengoed?
De techniek is er al, maar de schaalgrootte nog niet. Dat kan in de periode tot 2030 snel veranderen. Dat is echter afhankelijk van:
- productiekosten – als zonnepanelen goedkoper worden en grootschalige installatie haalbaar, daalt de prijs;
- consumentenvertrouwen – de eerste betaalbare modellen moeten nog verschijnen en zich bewijzen op betrouwbaarheid en praktijkgebruik;
- overheidsbeleid – meer fiscale voordelen of parkeervoordelen kunnen de adoptie versnellen;
- infrastructuur – parkeerplaatsen met optimale zonligging en integratie met slimme laadtechniek helpen bij acceptatie.
Verwacht wordt dat zonneauto’s tegen 2030 een meer realistische keuze worden, vooral voor wie duurzaam wil rijden zonder afhankelijk te zijn van laadpalen.
Wordt de zonneauto een goed alternatief?
Ja, mits je verwachtingen realistisch zijn. Zonneauto’s bieden het ultiem duurzame alternatief, met de potentie om onafhankelijk te rijden op de energie van de zon. Voor wie korte afstanden rijdt, overdag in de zon parkeert en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, kán een zonneauto in de toekomst een optie zijn. Maar toch: de techniek is nog in ontwikkeling en je bent afhankelijk van zonlicht en de prijzen zullen de eerste tijd hoger blijven. Daarom blijft de zonneauto voorlopig een nicheproduct.
