Zien en horen: Charles Leclerc laat Ferrari kampioensauto van 2003 met V10 los op Yas Marina Circuit
19.000 tpm!
Moderne Formule 1-auto’s zijn een stukje sneller dan de bolides die twintig jaar geleden gebruikt werden. Ze klinken echter een stuk minder spannend. Daar werden we deze week weer aan herinnerd. Charles Leclerc mocht een rondje met Michael Schumacher’s Ferrari F2003 over het Yas Marina Circuit knallen.
Turbo-hybride tijdperk
Moderne F1-auto’s kun je haast niet meer vergelijken met de auto’s die twintig jaar geleden aan de start stonden. Niet alleen qua design en aerodynamica, maar ook qua techniek is er een hoop anders tegenwoordig. Moderne Formule 1-auto’s hebben niet eens een motor meer. Ze hebben een ‘power unit’. Dit omdat de motor gebruik maakt van een hybride-systeem. De aandrijflijn bestaat tegenwoordig uit een 1,6-liter V6-benzinemotor én elektrische motoren die worden aangedreven door het Energy Recovery System. Een complex stukje techniek dus.
Schumi
In de F2003 Ferrari van Michael Schumacher, die werd ontwikkeld door Rory Byrne en Ross Brawn, ligt gewoon een ordinaire ongeblazen 3,0-liter V10-motor, die tot 19.000 tpm jankt en 857 pk produceert. Uiteraard ontbreekt iedere vorm van elektrische ondersteuning. Met deze bolide behaalde Schumi zijn zesde wereldtitel en brak hiermee het record van oud-Ferrari-coureur Juan Manuel Fangio. Charles Leclerc mocht deze week de 20 jaar oude kampioensauto loslaten op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. De heerlijke hoogtoerige Italiaanse symfonie die de V10 produceert kun je hieronder beluisteren: