Zelflerende auto bij Mercedes-Benz
Wat Mercedes-Benz betreft rijdt een auto in de toekomst niet alleen zelfstandig, maar past hij zich ook aan de wensen van de bestuurder. "Als die bijvoorbeeld de stoelverwarming vaak inschakelt bij koud weer, dan doet de auto dat op een gegeven moment zelf", aldus Hans-Bahne Hansen Mercedes-Benz Nederland.
Hoe staat het met de ontwikkeling van de zogenaamde connected car en met zelfstandig rijdende auto’s? “We hebben een studiemodel dat al volledig autonoom kan rijden. Dat is de F015 Concept. Bijzonder is dat de auto zich ook aanpast aan het gedrag van de bestuurder. Hij heeft een zelflerend vermogen. Dus als je de stoelverwarming altijd inschakelt als het buiten vijf graden is, dan doet de auto dat op een gegeven moment zelf. Ook je rijstijl kopieert hij. Rij je over het algemeen zelf altijd rustig, dan zal deze auto dat ook doen in de autonome stand.” Welke andere trends zullen de komende jaren het autorijden beïnvloeden? “Auto’s worden meer service provider. De auto wordt een module in online connectiviteit. De klant wil de regie en daarin gaan we mee met -Mercedes me-. In feite is dit interactieve dienstverlening, waarbij de auto een rol speelt in de digitale communicatie van de berijder met de buitenwereld en met de Mercedes-organisatie. We staan nu aan het begin van de mogelijkheden. Die worden in de toekomst oneindig veel groter, zoals dat ook is gebeurd met de mobiele telefoon.” Wat heeft Mercedes-Benz de komende jaren aan modelnieuws? “We zullen tot aan 2020 zeker tien nieuwe plug-in hybride modelversies op de markt brengen. Op de AutoRAI showen we de jongste aanwinst, de C350 e. Voor dit model (prijs vanaf 57.995 euro) geldt dit jaar nog zeven procent bijtelling. De C350 e levert een maximaal vermogen van 279 pk en een verbruik van slechts zo’n 2,0 l/100 km is haalbaar. We lanceren ook een aantal puur elektrisch aangedreven modellen, zoals de B-klasse Electric Drive (prijs vanaf 39.995 euro). Binnen zijn segment valt hij op door de ruime actieradius tot aan 230 kilometer.”