Wist je dat: ken je deze bijzondere Corsa’s al?
Van maanvoertuig tot hardcore GTI
AutoRAI.nl
De nieuwe Corsa krijgt voor het eerst een volledig elektrische aandrijflijn. Een bijzonder moment voor Opel. Hoog tijd om bijzondere Corsa’s uit het verleden onder de loep te nemen. Ken je deze acht exemplaren al?
Corsa Spider
We trappen af met de stamvader van de Corsa; de Corsa Spider. Op de Autosalon van Genève in 1982 drommen journalisten samen voor het nieuwe kleine model van Opel. In de wandelgangen gaat het gerucht dat de kleinste telg de naam Junior krijgt. Uiteindelijk is het de Corsa Spider die staat te schitteren op het podium. De compacte Spider had geheel volgens de trend wit gespoten wielen, flink uitgeklopte spatborden en donkere verlichting aan de voor- en achterkant.
Uiteindelijk werd een half jaar later het productiemodel van de Corsa getoond dat een stuk normaler was. De Corsa verscheen uiteindelijk alleen als driedeurs hatchback en tweedeurs sedan op de markt.
[chapter]
Corsa Michalak Spider
Baal je ervan dat die Corsa Spider nooit in productie is gegaan? Dan hebben we goed nieuws. Opel-tuner Irmscher en Michalak hebben namelijk beide de Spider geproduceerd. Tijdens de IAA in 1983 presenteerde Michalak zijn versie van de Corsa Spider aan Opel. Die zag echter niets in het idee, maar Michalak zelf kreeg verschillende positieve reacties en zelfs bestellingen.
Uiteindelijk zijn er 98 Michalak Spiders (met stalen vouwdak!) geproduceerd. De beroemde Opel-tuner Irmscher bouwde zelf exemplaren van de Corsa Spider met een stoffen vouwdak.
[chapter]
Corsa Sprint
Van de eerste generatie Corsa kwam er in 1984 een snelle GSI-variant op de markt. Die verbleekte echter bij wat Opel een jaar eerder presenteerde. Deze Corsa Sprint was klaar om aan de beruchte Group B-rallyklasse mee te doen. De carrosserie was volledig uitgebouwd en de originele 1,3-liter benzinemotor werd opgevoerd tot 93 kW (126 pk). De auto had een brandstoftank van 80 liter, volledige rolkooi, gestript interieur en lichtgewicht stoelen.
Er werd serieus overwogen om de benodigde 200 homologatie-exemplaren te produceren, maar uiteindelijk is dat nooit gebeurd. Opel-tuner Irmscher bood uitkomst en bracht uiteindelijk wel een extreem sportieve variant op de markt: de Corsa Sprint C. Opel deed uiteindelijk met de Manta en Ascona mee aan het Group B-rallykampioenschap.
[chapter]
Corsa B Scamp Concept
De Corsa zul je niet snel associëren met het strand, zand en de surfcultuur, maar toch wilde Opel dat in 1993 bereiken met deze Scamp Concept. De zaag ging het dak van de net geïntroduceerde Corsa B om een pick-up te creëren. Verder werden spatbordverbreders en serieuze noppenbanden toegevoegd.
Met zijn felle kleuren en reservewiel op de bagageklep doet hij ons een beetje denken aan de Suzuki X-90. In 1994 verscheen de Scamp 2 die een stuk saaier was. Dat was namelijk een standaard Corsa met dezelfde bodykit en noppenbanden als de Scamp 1. Het bleef bij deze twee exemplaren.
[chapter]
Corsa B Moon
Vond je de Scamp al vreemd? Wacht maar! Maak kennis met de Corsa B Moon. De Moon werd in 1997 bedacht om de facelift van de Corsa B aan te kondigen. De auto had aangepaste verlichting, spatbordverbreders, twee zonnepanelen op het dak en een schotelantenne. Het meest in het oog springend zijn echter de bizarre wielen. Van binnen week de Moon overigens nauwelijks af van de standaard Corsa. Vanzelfsprekend zijn er nooit productieplannen geweest.
Corsa C OPC Concept
Van de Corsa C kwam in 2000 opnieuw een GSi-variant op de markt, maar die was niet heel sportief. Rond diezelfde tijd werd ook het OPC-label geïntroduceerd en dat resulteerde in deze smakelijke conceptcar. De Corsa C OPC werd aangedreven door een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 129 kW (175 pk) en 230 Nm. Dat zijn nog steeds presentaties waarmee je kunt aankomen.
Het uiterlijk van de OPC was een stuk dikker dan dat van de normale Corsa met zijn brede bodykit en 17-inch lichtmetalen wielen. Het interieur werd door met blauw alcantara aangeklede sportstoelen opgevrolijkt. De auto zag er volledig productieklaar uit, maar uiteindelijk is de OPC er nooit gekomen. Van de Corsa D verscheen er in 2007 wel een OPC-variant op de markt.
[chapter]
Corsa D OPC Nürburgring Edition
De Corsa D OPC maakte het gemis van de Corsa C OPC ruimschoots goed door zijn uitgesproken uiterlijk en 1,6-liter turbomotor met 141 kW (192 pk). Dat het nog extremer kon bewees Opel met de Corsa OPC Nürburgring Edition. Het vermogen werd opgeschroefd naar 154 kW (210 pk) en 250 Nm koppel. Dankzij een overboostfunctie leverde de Nürburgring Edition tijdelijk zelfs 280 Nm koppel! Daarmee sprintte de hot hatchback in 6,8 seconden naar 100 km/u.
De topsnelheid bedraagt 230 km/u. Een mechanische sperdifferentieel moest al dat vermogen in toom houden. Het zijn prestaties die nog steeds tot de verbeelding spreken.
[chapter]
Opel Corsa E R5
Opel heeft een rijke rallygeschiedenis met de Kadett, Manta en Ascona. Ook de kleine Opels Adam maken nog steeds de rallypaden onveilig. Het ontbrak echter aan een model waarmee je in de topklasses van het WRC-kampioenschap kunt meestrijden. Daarom presenteerde rallyspecialist Holzer in 2017 de Corsa E R5. Deze breed uitgebouwde Corsa is voorzien van vierwielaandrijving, een 1.6-liter turbomotor met 206 kW (280 pk) en 412 Nm koppel en een sequentiële versnellingsbak met vijf versnellingen. Ondanks de veelbelovende prestaties bleef het bij dit ene exemplaar.
Wij zijn benieuwd welke bijzondere varianten er van de nieuwe Corsa op de markt verschijnen.






