Wist je dat: de Mustang die geen Mustang mocht heten
Maak kennis met de Ford T-5
Bij de naam Mustang moet menig autoliefhebber direct denken aan de bekende Amerikaanse muscle car. In Duitsland associeerde ze de typebenaming met iets heel anders.
Succesnummer
De Ford Mustang verscheen medio 1964 op de markt en was direct een schot in de roos. In de eerste drie maanden werden er meer dan 100.000 verkocht. Krap achttien maanden na zijn introductie rolde het miljoenste exemplaar de fabriek uit. Bijna zeventig jaar en zes generaties later is de Mustang nog steeds een succesnummer in de Amerikaanse verkooplijsten.
Waar komt de naam vandaan?
Het is niet duidelijk waar de naam Mustang vandaan komt. De ontwikkeling van de muscle car startte begin jaren zestig onder de codenaam ‘Project T-5’. Naar verluidt was één van de ontwerpers fan van het P51 Mustang gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. De krachtige uitstraling en naam van het vliegtuig zouden perfect passen bij de nieuwe sportauto.
Lees ook: Autotest Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8
Wilde paarden
Volgens andere bronnen las marktonderzoeker Robert J. Eggert een boek over het wilde Mustang-paardenras. Welke theorie klopt laten we in het midden. Feit is dat de naam synoniem staat voor de typisch Amerikaanse sportauto.
Uitdaging in Duitsland
In Europa was er in de jaren vijftig en zestig een kleine, maar stabiele markt voor Amerikaanse auto’s. Vooral Amerikaanse militairen die langere tijd in Europa gestationeerd waren, importeerde de auto’s uit het vaderland. Daarbij vond ook de Mustang gretig aftrek, maar in Duitsland kwam Ford voor een uitdaging te staan.
Krupp Mustang
Daar reed namelijk sinds het begin van de jaren vijftig al een Mustang rond. Mocht je hopen op een sportauto, dan moeten we je teleurstellen. De Mustang van onze oosterburen was een grote, logge vrachtwagen die door staalfabrikant Krupp werd geproduceerd.
10.000 dollar
Voor omgerekend 10.000 dollar kon Ford in 1965 de Duitse rechten op de merknaam Mustang van Krupp overnemen, maar dat werd afgeslagen. In plaats daarvan koos Ford ervoor om alle naar Duitsland geëxporteerde Mustangs een nieuwe typebenaming te geven. Van 1965 tot 1979 werd de Mustang als Ford T-5 verkocht.
Ford T-5
De wijzigingen bleven niet beperkt tot een aantal logo’s. De T-5’s kregen afwijkende wieldoppen en een zwaarder onderstel. In 1979 verloor Krupp het recht op de naam Mustang, waarna de Ford Mustang officieel zijn debuut maakte op de Amerikaanse markt.
Gewilde verzamelaarsobjecten
Over de exacte productiecijfers van de Ford T-5 is weinig bekend. Tegenwoordig zijn originele T-5’s gewilde verzamelaarsobjecten. Overigens hoef je niet perse naar Duitsland voor een stukje Mustang-historie.
Productie Nederland
Van 1965 tot 1967 werd de Mustang namelijk ook in de Ford-fabriek in Amsterdam geassembleerd. Deze Mustangs hebben allemaal een chassisnummer met een zogenoemde N-code. Een interessant onderdeel van de geschiedenis van een van de populairste Amerikaanse sportauto’s aller tijden.