Wist je dat: acht weetjes over de 24 uur van Le Mans
De geschiedenis kent vele bijzondere momenten
| Door De Redactie . |
AutoRAI.nl
De legendarische 24 uur van Le Mans wordt elk jaar in juni verreden. In de lange geschiedenis zijn er talloze bijzondere momenten geweest. We zetten acht weetjes op een rij.
1.De snelste ronde
In 2017 werd op het 13,6 kilometer lange circuit de snelste ronde tot nu toe gereden. Tijdens de kwalificatie wist de Japanse Kamui Kobayashi in zijn Toyota TS050 Hybrid een ronde van 3:14.791 te noteren. Zijn gemiddelde snelheid was 251,8 km/u.
[chapter]
2. De man die alleen reed
Tegenwoordig rijden er in elke auto drie coureurs, maar vroeger was dat wel anders. De Franse coureur Pierre Levegh maakte het wel heel bont. In 1952 reed hij de langeafstandsrace helemaal alleen! Uiteindelijk viel hij een uur voor de finish uit.
In 1955 schrijft hij op onfortuinlijke wijze geschiedenis op Le Mans. Met zijn Mercedes-Benz 300 SLR crasht hij op hoge snelheid waardoor hijzelf en 82 toeschouwers om het leven komen. Een gitzwarte bladzijde in de geschiedenis.
[chapter]
3. Een echte filmster
De beroemde langeafstandsrace is het onderwerp van diverse speelfilms. Le Mans van Steve McQueen is het bekendste, maar ook in de film Michel Vaillant (van de gelijknamige stripboekenreeks) speelt het circuit een hoofdrol. Er werden voor de opnames zelfs twee teams ingeschreven!
[chapter]
4. De wraak van Ford
In 1963 wilde Ford Ferrari overnemen. Ferrari had daar wel oren naar, maar besloot op het laatste moment de deal af te blazen. Ford was woedend en wilde wraak. Ze wilde Ferrari op Le Mans verslaan, waar de Italiaanse renstal al jaren succesvol was.
Binnen negentig dagen werd de Ford GT40 ontwikkeld. Na veel tegenslag lukte het uiteindelijk in 1966. Dit iconische verhaal is nu verfilmd.
[chapter]
5. Een echte veteraan
De carrière van een Le Mans-coureur duurt vaak langer dan die van een Formule 1-coureur. Maar diegene die echt de kroon spant is de Fransman Henri Pescarolo. Tussen 1966 en 2009 verscheen hij 33 keer aan de start! Hij wist de race in 1972, 1973, 1974 en 1984 te winnen. Sinds 2000 heeft hij zijn eigen raceteam.
[chapter]
6. Te snel, te gevaarlijk
Het 13,6 kilometer lange circuit kent veel rechte stukken waar de raceauto’s op volle snelheid rijden. Vooral het 5,8 kilometer lange deel genaamd Mulsanne was berucht. In 1988 wist de WM-P88 Peugeot een topsnelheid van 405 km/u te halen. Werkelijk bizar. Twee jaar later werden er twee chicanes op het rechte stuk geplaatst.
[chapter]
7. Acht Porsches achter elkaar
Porsche is de succesvolste autofabrikant op Le Mans. Het Duitse merk wist de race negentien keer te winnen. In 1983 eindigde Porsche zelfs op de eerste acht plaatsen.
[chapter]
8. Niet zwaarder dan een Smart
De prototype-klasse (LMP1) is de créme de la créme van Le Mans. Veel moderne LMP1-auto’s zijn voorzien van hybridetechnologie. Ondanks dat blijft het wagengewicht bijzonder laag. De auto’s moeten minimaal 875 kilogram wegen. Dat is lichter dan een Smart Fortwo!
Wil je de 24 uur van Le Mans live volgen? Bekijk dan hier de livestream!



