Op wintersport met Seat Leon Cupra 300 – Reportage
Met een bevroren meer in Oostenrijk als decor
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Duizenden Nederlanders staan in deze periode massaal op de latten of op een snowboard. Seat nodigt AutoRAI.nl uit voor twee dagen alternatieve wintersport in het prachtige Innsbruck in Oostenrijk. Van latten of een snowboards is niets te bekennen. Nee, Seat parkeert ons op een bevroren meer met een alternatief voor ski’s en sneeuwplanken: enkele Seats Leon Cupra 300 met 4Drive-vierwielaandrijving, vers uit de fabriek. Gaan we met de eerste gipsvlucht weer naar huis?
Telefoon roodgloeiend
Sneeuw en ijs zijn in Nederland zeldzaamheden, maar als die er liggen, dan staat bij de verzekeraars de telefoon roodgloeiend. Er gebeuren bij winterse omstandigheden om de haverklap ongelukken op de weg, vaak veroorzaakt door een foutieve inschatting van de bestuurder over waar de grenzen van zijn auto dan liggen. Best jammer, want juist op een besneeuwde ondergrond kun je je auto beter leren kennen. Tijd voor wat tips, maar vooral heel veel fun.
“Sneeuw en ijs zijn in Nederland zeldzaamheden, maar als die er liggen, dan staat bij de verzekeraars de telefoon roodgloeiend.”
Op wintersport met Seat Leon Cupra 300 – AutoRAI TV
(Wintersport)pretpakket
Het strijdwapen in Oostenrijk is een Seat Leon Cupra ST 300 4Drive met DSG-transmissie. Het is een echte hot estate, daarvan zijn er in het C-segment niet veel. De enige andere concurrent komt uit ‘eigen huis’: de Volkswagen Golf R Variant, ook met 221 kW (300 pk). Natuurlijk bestaat er ook een Ford Focus ST Wagon, maar die is met 250 pk aanzienlijk minder krachtig. De Leon Cupra is een indrukwekkend apparaat. Je ziet dat het een echte familie-powerhouse is. Met sportieve bumpers, twee vuistdikke uitlaten, koolstofvezel details, geperforeerde remschijven met Brembo-klauwen, prettige kuipstoelen – je merkt aan alles dat dit een (wintersport)pretpakket is.
“Op sneeuw gaat het om controle, om stuurmanskunst, om de auto aanvoelen.”
Smeuïge krachtbron
In een Leon Cupra krijg je altijd een 221 kW (300 pk) sterke 2.0 TSI-krachtbron met 380 Nm trekkracht. Genoeg voor een top van 250 km/u en een 0-100-sprinttijd van 5,7 seconden. De vierpitter is een smeuïge krachtbron die zijn power na het op gang komen van de turbo met volle overtuiging levert. Op droog asfalt is het een bloedsnelle C-segmenter met een ongekend hoog gripniveau. Op sneeuw en ijs gelden andere regels. Hier gaat het om controle, om stuurmanskunst, om de auto aanvoelen. Of beter gezegd: nog beter weten wat je doet. Want als je een kleine fout maakt, dan kan dat grote gevolgen hebben.
“Kalm aan, kijk vooruit en je hebt alles in de hand.”
Een blokje om met Jordi Gené
Jordi Gené, Seat-ambassadeur, professioneel coureur en testrijder bij Seat, heeft geholpen met het ontwikkelen van de Leon Cupra 300. Hij heeft er ook zelf een in de garage staan, naast een Leon TCR. “Het ontwikkelen van de Leon Cupra 300 was geweldig. Het was de eerste keer dat ik mocht helpen een straatauto te ontwikkelen op de Nordschleife van de Nürburgring, met de bedoeling om records te verbeteren”, zegt hij in gesprek met AutoRAI.nl als we het parcours op het bevroren meer betreden.
“Geperforeerde remschijven met Brembo-klauwen, prettige kuipstoelen, je merkt aan alles dat dit een (wintersport)pretpakket is.”
Tips van Gené
“Op sneeuw is het zaak dat je speelt met het gaspedaal en het stuurwiel om de auto te laten driften, te laten roteren. Je moet vooral niet te veel sturen. Juist door de wielen recht te houden en de auto te laten glijden en gedoseerd gas te geven, ga je veel sneller. Kom je bij de exit van de bocht, dan benut je de aandrijfkracht. Kalm aan, kijk vooruit en je hebt alles in de hand”, luiden de tips van Gené.
Twee standen ESP
Voordeel van de Leon Cupra 300 is dat het ESP-systeem – ESC geheten bij Seat – twéé standen heeft. Druk de tractiecontroleknop kort in en je schakelt het ESP-systeem uit. Ga je volgens het systeem over de grens, dan doet ESC tóch een beroep op het ABS. Dat stelt met remingrepen en het knijpen van het gas weer orde op zaken. Dat hoor je direct, want het ABS ratelt er lekker op los. Als je dezelfde knop vijf seconden lang indrukt, snoer je ESC volledig de mond. Uit is in dit geval écht uit. Dit is de absolute fun-modus voor gevorderde bestuurders. Maar gaat het fout, dan ben je de pineut. Als je de controle weet te bewaren over het voertuig, dan is deze modus de leukste van allemaal, omdat jij alles in handen hebt. Tegenwoordig is dat een zeldzaam iets in moderne auto’s.
“ESP kan in de Seat Leon Cupra 300 echt helemaal uit.”
Met of zonder spikes
Seat zet rode en blauwe Leon Cupra’s in. De rode zijn voorzien van normale winterbanden, waarmee je uitstekend uit te voeten kunt op het bevroren meer. De blauwe auto’s staan op banden met spikes, voor een beduidend hoger gripniveau. Meer controle dus. Toch prefereren we de normale winterbanden. Als je weet wat je doet, dan hou je de controle over de auto – in dit geval de Leon Cupra 300 – véél langer dan je zou verwachten. De sleutel tot (drift)succes is het bewaren van rust en beheersing. Stuur op tijd en gecontroleerd tegen, geef gedoseerd gas, ga bij insturen van het gas af zodat het gewicht van de auto op de vooras ‘leunt‘, en het driften gaat haast vanzelf. Een feestje! Leuk hoor, die ski’s en snowboards, maar deze alternatieve vorm van wintersport smaakt naar meer.
“Seat zet rode en blauwe Leon Cupra’s in. De rode zijn voorzien van normale winterbanden, de blauwe staan op banden met spikes.”