Welke auto’s zijn belastingvrij in 2025?
Nieuwe regelgeving per 1 januari 2025
Bij een nieuw jaar horen vaak ook weer nieuwe regels. Ook op gebied van wegenbelasting is per 1 januari 2025 weer een en ander veranderd. In dit artikel leggen we uit wat je moet weten over wegenbelasting voor verschillende soorten voertuigen in Nederland.
De belasting die we in de volksmond wegenbelasting noemen, heet officieel motorrijtuigenbelasting. Vandaar dat de afkorting voor deze belasting ‘mrb’ is. Deze belasting betaal je in principe voor alle voertuigen die op jouw naam staan en waarmee je wilt deelnemen aan het verkeer. Er zijn slechts een paar uitzonderingen, waarover later meer.
Opbouw van de motorrijtuigenbelasting (mrb)
De wegenbelasting bestaat uit twee delen. In de basis geldt een landelijk tarief, dat afhankelijk is van het gewicht, de brandstofsoort en eventueel ook de emissie van het voertuig. Bovenop dit basisbedrag komen de zogenaamde provinciale opcenten. Deze provinciale belasting is een percentage van het basisbedrag, dat erbij wordt opgeteld. De hoogte van dit percentage mogen de provincies zelf bepalen, tot een bepaald maximum (dat door geen van allen wordt bereikt). Met provinciale opcenten van 101,5% wordt het basisbedrag in Zuid-Holland ruimschoots verdubbeld, terwijl de provinciale opcenten in Noord-Holland ‘slechts’ 77,4% bedragen. Zo kan de wegenbelasting voor exact dezelfde auto ineens veranderen wanneer je naar een andere provincie verhuisd.
Wil je weten hoeveel wegenbelasting je moet betalen voor de auto die je op het oog hebt? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid, waar een berekentool is te vinden.
Wat is er veranderd in 2025?
Misschien wel de belangrijkste verandering voor het nieuwe jaar is dat elektrische auto niet langer belastingvrij is. In plaats van de volledige vrijstelling van de wegenbelasting krijg je sinds 1 januari 2025 een korting van 75% op de wegenbelasting die je normaal gesproken voor die auto zou betalen. Het hogere gewicht door de batterij wordt hierbij gewoon meegerekend. De 75% korting geldt ook voor waterstof-elektrische auto’s.
Ook voor plug-in hybrides verandert het tarief. Voor plug-in hybrides met een CO2-emissie van maximaal 50 g/km (officiële WLTP-emissie) gold een korting van 50%, maar dat is sinds 1 januari 2025 nog maar 25%.
Voor overige voertuigen is in principe niets veranderd, ook niet aan het basistarief. Wel hebben verschillende provincies het percentage van de provinciale opcenten verhoogd, waardoor je onder de streep alsnog meer moet betalen.
Waarom verandert de wegenbelasting?
De overheid heeft ervoor gekozen om de vrijstellingen en kortingen af te bouwen om de belastinginkomsten op peil te houden. Nu het aantal lokaal emissievrije voertuigen groeit, zou het belastingvrij houden van deze auto’s leiden tot een grote daling in inkomsten. Daarnaast wordt de fiscale stimulering steeds meer gericht op de aanschaf en het gebruik van emissievrije voertuigen, zoals via subsidies en lagere bijtelling voor zakelijke rijders.
Zijn er nog auto’s belastingvrij in 2025?
Met deze wijzigingen wordt het aantal auto’s dat wegenbelastingvrij is flink verminderd. Er blijft nog maar één categorie over: oldtimers van 40 jaar en ouder blijven ook in 2025 volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Deze voertuigen maken immers slechts weinig kilometers en wordt niet meer voor dagelijks vervoer gebruikt. Deze regeling is bovendien ook bedoeld om het rijdend cultureel erfgoed te beschermen. Een voorwaarde voor de vrijstelling is wel dat het voertuig niet commercieel wordt gebruikt.
Andere veranderingen in autobelastingen
Naast deze wijzigingen op gebied van wegenbelasting zijn per 1 januari 2025 nog een aantal dingen veranderd. Zo zijn de tarieven voor de bpm (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, een soort aanschafbelasting) veranderd. Ook daarbij zijn elektrische auto’s niet langer belastingvrij. Dat en meer hebben we in dit artikel op een rij gezet. Tot slot zijn ook de percentages voor de bijtelling bij een leaseauto iets gewijzigd.
Veranderingen voor de komende jaren
Voor de komende jaren zijn een aantal wijzigingen al bekend. Zo zal de korting op de wegenbelasting voor volledig elektrische auto’s per 1 januari 2026 worden verlaagd naar 25%. Zoals het er nu naar uitziet blijft deze korting vervolgens gelden totdat deze in 2030 geheel vervalt. Voor plug-in hybrides vervalt de korting al per 1 januari 2026 volledig.
Per 1 januari 2026 gaat ook de wegenbelasting voor campers omhoog. Die krijgen nu nog 75% korting, maar dat wordt 50%. Voor voertuigen die specifiek zijn ingericht voor paardenvervoer geldt ook nog 75% korting, maar die korting komt per 1 januari 2026 geheel te vervallen.
Overige plannen voor eventuele wijzigingen aan de autobelastingen zijn nog niet definitief en kunnen daarom beter op een later moment worden behandeld.