Opel OnStar: wat is dat eigenlijk?
“Opel OnStar maakt rijden veiliger en meer ontspannen”, zegt Opel-topman Karl-Thomas Neumann. Het is de nieuwste ontwikkeling op het gebied van connectiviteit in Europa. Opel OnStar is beschikbaar vanaf komende zomer en bestaat uit zes onderdelen.
[parallex-1]
Opel introduceert OnStar in eerste instantie alleen voor de personenauto’s. In de Verenigde Staten, Canada, China en Mexico maken al meer dan zeven miljoen berijders gebruik van het online dienstenpakket, dat bestaat uit hulp bij noodgevallen, Wi-Fi, smartphone functies, bijstand na diefstal, voertuigdiagnose en bestemming downloaden. Het systeem biedt toegang tot hulp en assistentie, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Er is altijd een helpdeskmedewerker beschikbaar.
Noodgeval
Opel-modellen met OnStar zijn voorzien van een SOS-knop en automatische ongeval-detectie. Als de knop wordt ingedrukt of als OnStar een noodgeval detecteert, belt het systeem naar een adviseur. De adviseur schakelt de nooddiensten in als dat nodig is.
Wi-Fi
Met OnStar is elke Opel een mobiele Wi-Fi hotspot. Tot wel zeven mobiele apparaten kunnen tegelijkertijd worden gekoppeld.
Smartphone functies
Via een app kan de bestuurder kijken waar zijn Opel geparkeerd staat. Ook is het mogelijk de actieradius en bijvoorbeeld de bandenspanning te controleren, zelfs als hij niet in de auto zit.
Bijstand na diefstal
Bij diefstal kan OnStar helpen met het terugvinden van de auto. De ingebouwde GPS-techniek geeft informatie over de locatie van de auto. Als de dief de motor uitschakelt, kan OnStar het opnieuw starten van de motor verhinderen. De politie kan dit weer herstellen als de auto wordt gevonden.
Voertuigdiagnose
OnStar houdt de gezondheid van de auto in de gaten. Op verzoek kan een maandelijkse email worden verstuurd met gegevens van de auto, waaronder het oliepeil en de bandenspanning. Als een waarschuwingslampje brandt, kan de bestuurder op de service-knop drukken. Dan helpt een adviseur van OnStar de bestuurder verder.
Bestemming downloaden
De gewenste bestemming vinden is niet altijd eenvoudig. Daarbij kan OnStar helpen. Een persoonlijke adviseur reageert op alle vragen en verzoeken. Vraag bijvoorbeeld om een restaurant in de buurt en de adviseur stuurt de route naar het navigatiesysteem.
[video-1]
[gallerij-1]