WALKAROUND: BMW X2 EN IX2 (2024) – AUTORAI TV
Lekker eigenwijs gebleven!
Bij BMW zijn al geruime tijd ‘coupé-varianten’ beschikbaar van de X3 en X5, namelijk de X4 en X6. De X1 heeft nooit een SUV-coupé tegenhanger gehad. Logischerwijs zou de X2 dat moeten zijn, maar die had nooit een coupé-daklijn. Tot nu toe dan. De nieuwe X2 is een eigenwijze SUV mét aflopende daklijn. Maar hij onderscheidt zich op het gebied van design nog steeds duidelijk van de X1.
BMW X2
BMW heeft met de introductie van de nieuwe X2 duidelijk de intentie om een jonger publiek aan te spreken. De X2 straalt aanzienlijk meer sportiviteit uit dan de X1. Het design trekt meer aandacht, vooral de opvallende nierengrille, die bijna een hexagonale vorm heeft en doet denken aan de grille van de nieuwe BMW XM, de krachtige M-SUV van BMW. Net als op de XM kun je de grille van de X2 versieren met de Iconic Glow-optie. BMW plakt er dan een led-strip omheen, een primeur voor dit segment binnen BMW. Deze nieuwe X2 is verkrijgbaar in elf verschillende metallic carrosseriekleuren, waaronder Skyscraper Grey metallic, zoals te zien is op de auto in de onderstaande video.
Brede kont
Aan de achterkant van de X2 vallen de brede wielkuipen en krachtige schouders op, met een opvallende Gurney-spoiler en een robuuste achterbumper. Voor alle modelvarianten is een M Sportpakket beschikbaar, ook voor de elektrische variant: de iX2.
Wat betreft de bagageruimte biedt de X2 560 tot 1.470 liter, afhankelijk van de modelvariant, terwijl de BMW iX2 525 tot 1.400 liter bagageruimte biedt. Indrukwekkende cijfers, die je niet verwacht bij een compacte SUV met een aflopende daklijn. Het geheim? BMW heeft de nieuwe X2 bijna 20 centimeter langer gemaakt dan zijn voorganger.
BMW iX2
De nieuwe X2 is vanaf de introductie in maart 2024 ook beschikbaar als een volledig elektrische variant, de BMW iX2. Technisch gezien is de iX2 vergelijkbaar met de iX1. De xDrive30 is de eerste variant die naar ons land komt, met twee elektromotoren – één op de vooras en één op de achteras – die samen 313 pk en bijna 500 Nm koppel produceren. Dit vertaalt zich in prima prestaties, met een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 5,6 seconden en een topsnelheid van 180 km/u (elektronisch begrensd). De iX2 xDrive30 beschikt over een 64,8 kWh-accupakket en heeft een actieradius van maximaal 449 kilometer en kan snelladen tot 130 kW. Thuisladen kan 3-fase tot 11 kW.
Benzine en diesel
Voor degenen die de voorkeur geven aan ouderwetse benzinepret, wordt in maart 2024 de X2 M35i xDrive gelanceerd, uitgerust met een krachtige 2.0-liter viercilindermotor met 300 pk. Opvallend genoeg is deze nét wat sneller dan de elektroversie: hij sprint van 0-100 km/u in slechts 5,4 seconden. Daarnaast is er vanaf de introductie ook nog een sDrive20i met een 1,5-liter driecilindermotor en 170 pk, evenals een dieseloptie met 150 pk. Later introduceren de Duitsers nóg een diesel en een minder krachtige iX2 met een enkele elektromotor.
Interieur
Het interieur vertoont wel sterke gelijkenissen met de X1 en andere recente BMW-modellen. Het lange infotainmentscherm, bekend als het BMW Curved Display, pronkt pontificaal op het dashboard. Het BMW Operating System 9.0 draait er soepeltjes op. Het zit bomvol met functies, dus je hebt wel een paar uur nodig voor je precies begrijpt waar alles zit. Een luxeprobleem.
Prijzen BMW X2 en iX2
Zoals gezegd komen de BMW X2 en BMW iX2 in maart 2024 naar ons land. De BMW X2 heeft een vanafprijs van 52.340 euro voor de sDrive20i Launch Edition. De iX2 xDrive30 begint bij 59.350 euro. In de video hieronder vertellen we je meer over de nieuwe X2.