Waarom het goed is dat Mazda afgedankte accu’s van Toyota gebruikt
AutoRAI.nl
Toyota en Mazda lijken op papier concurrenten, maar in Japan denken ze daar soms net even anders over. In plaats van elkaar de loef af te steken, helpen ze elkaar duurzamer te worden. Toyota gebruikt namelijk oude batterijen uit elektrische en hybride auto’s om energie op te slaan voor de Mazda-fabriek in Hiroshima.
Een slimme oplossing
Elektrische auto’s veroveren de wereld, maar dat brengt een nieuw probleem met zich mee: wat doe je met al die batterijen zodra ze niet meer geschikt zijn voor gebruik in auto’s? Ze zijn vaak nog prima bruikbaar, alleen niet krachtig genoeg om een auto langdurig aan te drijven. Toyota besloot daarom het heft in eigen handen te nemen met het zogeheten Sweep Energy Storage System.
Dit systeem gebruikt accupakketten die afkomstig zijn van elektrische en hybride Toyota’s – soms zelfs van modellen die na een ongeluk total loss zijn verklaard. In plaats van ze te recyclen of weg te gooien, worden ze hergebruikt als enorme powerbanks.
Mazda profiteert
En waar kun je zo’n systeem beter testen dan bij een autobouwer die zelf al flink inzet op verduurzaming? De Mazda-fabriek in Hiroshima is vrijwel volledig zelfvoorzienend dankzij een eigen zonnecentrale en warmtekrachtinstallatie. Toyota levert nu de schakel die ontbrak: energieopslag die pieken en dalen in de stroomvoorziening opvangt.
Wanneer de zon fel schijnt, slaan de oude batterijen overtollige energie op. En als het bewolkt is of de productie op volle toeren draait, leveren ze die energie weer terug. Zo blijft het systeem in balans — en kan Mazda duurzamer produceren zonder afhankelijk te zijn van het net.
Niet recyclen, maar hergebruiken
Toyota pakt het uiteraard efficiënt aan. De Japanse fabrikant gebruikt niet alleen de batterijen zelf, maar ook de omvormers die ooit in de auto’s zaten. Dat zijn de onderdelen die gelijkstroom omzetten in bruikbare wisselstroom. Daardoor is er geen dure, aparte omvormer nodig. Bovendien kan het systeem met verschillende soorten accu’s overweg — van lithium-ion tot nikkel-metaalhydride — ongeacht hun leeftijd of capaciteit.
Lees ook: Fotoreportage: In deze hypermoderne fabriek in Rotterdam recyclet BMW zijn batterijen