Volvo zorgt voor frisse lucht in interieur
Nieuwe Advanced Air Cleaner-technologie
Behoefte aan frisse lucht? Dan moet je plaatsnemen in een nieuwe Volvo uit de 60- en 90-serie, gebaseerd op het SPA-platform (Scalable Product Architecture). Voor die modellen introduceert het merk nieuwe Advanced Air Cleaner-technologie.
Luchtfiltering
Volgens Volvo is de technologie een heuse wereldprimeur, maar dat gaat wat ver. Een auto als de Jaguar F-PACE heeft het bijvoorbeeld ook al, net als de Mercedes-Benz S-Klasse.
PM 2.5-deeltjes
De zogeheten Advanced Air Cleaner-technologie van Volvo meet de hoeveelheid PM 2.5-deeltjes – ‘fijnstof’ – in het interieur van de auto. PM staat voor Particulate Matter ofwel fijnstof, en 2.5 voor de stofdeeltjes met een diameter kleiner dan 2,5 µm. Dankzij een filter van synthetische vezels en ionisatie wordt tot 95 procent van alle PM 2.5-deeltjes buiten de cabine gehouden.
Maatstaf voor luchtkwaliteit
PM 2.5 is een veel gebruikte maatstaf voor luchtkwaliteit. In veel stedelijke gebieden wereldwijd overschrijden de PM 2.5-waarden de aanbevolen niveaus zoals bepaald door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dit benadrukt volgens de Zweden de noodzaak om de impact van hoge PM 2.5-waarden te minimaliseren.
De technologie optimaliseert de luchtkwaliteit in de auto en beperkt de nadelige gezondheidseffecten die gepaard gaan met luchtverontreiniging en fijnstof. Schonere lucht in de auto draagt volgens het merk ook bij aan de verkeersveiligheid, aangezien gezonde en frisse lucht de concentratie van de bestuurder bevordert.
Extra reiniging
De bestuurder kan de Volvo On Call-app gebruiken om eenvoudig een extra reiniging van de cabinelucht in te plannen, voorafgaand aan de reis. De app meldt de chauffeur het actuele PM 2.5-niveau in het interieur na reiniging van de lucht.
De Neuzen
Behalve met de Advanced Air Cleaner-technologie werkt Volvo ook op andere manieren aan het creëren van een gezonde omgeving in zijn auto’s. Ingenieurs richten zich bijvoorbeeld al langdurig op het verwijderen van emissies van organische stoffen in de auto en het minimaliseren van de hoeveelheid materialen die allergie kunnen veroorzaken. Een speciaal team van geurspecialisten – intern bekend als De Neuzen – test componenten zowel individueel als op autoniveau op emissie van geuren. Dit team blijft ondanks alle technologische ontwikkelingen onmisbaar voor het geurbeheersingsproces, aangezien de menselijke neus veel gevoeliger is dan welk analytisch instrument dan ook.