
Volvo XC70 keert terug als middelgrote SUV
Plug-in hybride met 200 kilometer rijbereik

De Volvo XC70 keert terug, maar niet als de estate zoals je hem waarschijnlijk kent. De nieuwe Volvo XC70 betreft een middelgrote SUV met plug-in hybride technologie. Op een volle lading stroom kan het model dik 200 kilometer afleggen. Wel direct een kanttekening: die 200 kilometer is een schatting op basis van tests uitgevoerd volgens de Chinese CLTC-norm. En die is veel te rooskleurig.
Volvo XC70 ooit geboren als V70 XC
De oorspronkelijke Volvo XC70 werd geïntroduceerd in 1997 als een avontuurlijke variant van de V70. In eerste instantie heette het model V70 XC, waarbij ‘XC’ stond voor ‘Cross Country’. Deze uitvoering kreeg een verhoogd onderstel, kunststof beschermdelen en vierwielaandrijving, bedoeld om beter uit de voeten te kunnen op onverharde wegen en in slechte weersomstandigheden. Het model combineerde de praktische eigenschappen van een stationwagen met het robuuste uiterlijk van een terreinwagen.
In de jaren die volgden evolueerde de XC70 verder, met nieuwe generaties in 2000 en 2007. Volvo verfijnde het ontwerp en verbeterde de technologie, terwijl het kenmerkende concept van comfort, ruimte en lichte terreinvaardigheid behouden bleef. De XC70 groeide uit tot een vaste waarde binnen het Volvo-gamma, vooral populair bij mensen die regelmatig reizen buiten de gebaande paden, maar het comfort van een personenauto willen behouden. In 2016 kwam er een einde aan de productie van de XC70, waarna het model plaatsmaakte voor de meer SUV-achtige Volvo V90 Cross Country.
Terugkeer Volvo XC70
De nieuwe Volvo XC70 keert nu terug als middelgrote SUV met een fors elektrisch rijbereik. De nieuwe XC70 is iets groter en ruimer dan de Volvo XC60. De auto is gebouwd op het nieuwe SMA-platform (Scalable Modular Architecture), een architectuur voor plug-in hybrides met vergroot bereik in het hogere segment. Voor het merk is het een belangrijke toevoeging aan het modellenaanbod. De auto kan ook snelladen, maar technische gegevens zijn nu nog niet beschikbaar.

Strategische instap
“De Volvo XC70 betekent onze strategische instap in het segment van plug-in hybrides met vergroot bereik, een brug naar volledige elektrificatie”, zegt Håkan Samuelsson, president en CEO van Volvo Cars. “Het stelt ons in staat om een evenwichtig modellenaanbod te behouden en verder te ontwikkelen, terwijl we een alternatief bieden voor klanten die nog niet willen overstappen op volledig elektrische auto’s. Dit is ook een voorbeeld van regionalisatie, waarbij we inspelen op de behoeften van een lokale markt.”

Design Volvo XC70 2026
De nieuwe XC70 oogt als een echte Volvo. Je kan hem zien als een te heet gewassen EX90. Aan de voorkant bevindt zich een gesloten grille in schildvorm – geïnspireerd op de volledig elektrische modellen van het merk – samen met een actieve grilleklep die automatisch aanpast voor optimale aerodynamica, klimaat in het interieur en koeling. Deze functie helpt het energieverbruik te beperken, wat het rijbereik ten goede komt.
Het kenmerkende Thor’s Hammer-lichtontwerp heeft een iets gewijzigde vorm gekregen. Onder deze dagrijverlichting zitten koplampen met matrix-led-technologie. Deze technologie laat de verlichting automatisch reageren op de verkeerssituatie, wat de zichtbaarheid en veiligheid ondersteunt. Aan de achterkant zijn de verticale C-vormige achterlichten verwerkt in het achterraam. Dit zorgt voor een glad en modern uiterlijk dat tegelijk functioneel is. Meer informatie over de nieuwe XC70 wordt in de komende maanden gedeeld.

Eerst voor China en daarna…
De nieuwe Volvo XC70 is ontworpen om te voldoen aan de vraag naar plug-in hybrides met groter bereik in China, waar het model later dit jaar te bestellen zal zijn. Volvo Cars onderzoekt de mogelijkheid om het model op een later moment ook in andere markten aan te bieden.